Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een car audio demo kast, hier komen in eerste instantie 3 radio's en 5 setje luidsprekers(word later uitgebreid)

Hiervoor ben ik opzoek naar een manier om dit alles met moment maak contacten te kunnen switchen, ik heb een oplossing bedacht doormiddel van een Arduino maar misschien zijn hier mensen met een makkelijkere analoge optie.

De bedoeling is dat er één 4 polig relai per radio gemonteerd word en één 2 polig relai per speaker set.

Dit is wat ik bedacht heb:

http://i686.photobucket.com/albums/vv230/harwin3/switchradio_zpse69e3772.jpg

In de tekening staat alles slecht voor 1 kant afgebeeld, de bedoeling is dus dat er bij de radio's maar 1 relais gelijktijdig geschakeld kan worden en bij de luidsprekers ook.

Bij de radio's gebruik in wissel relais zodat er ook mechanisch gezien maar 1 gelijktijdig in geschakeld kan zijn, dit om problemen te voorkomen. Bij de luisprekers doe ik dit niet aangezien er hier niet veel mis kan gaan als er meerdere geschakeld zijn gelijktijdig.

Ik wil alles bedienen door 1 moment schakelaar per radio en 1 per speaker. Zodra 1 geschakeld is moet er een lampje in de schakelaar gaan branden en zodra er een andere gekozen word moet de eerste afvallen en het licht doven.

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik wil, alles moet ook simpel uit te breiden zijn in de toekomst.

Nu heb ik bedacht om dit alles via een Arduino te gaan schakelen want dan ik ik alles regelen zoals ik graag wil.

Is er iemand van jullie die hier misschien een andere oplossing voor heeft?

Op 19 december 2012 20:36:59 schreef carson:
Bij de luisprekers doe ik dit niet aangezien er hier niet veel mis kan gaan als er meerdere geschakeld zijn gelijktijdig.

Als er meerdere tegelijk ingeschakeld staan kan er wel degelijk iets mis.
Een en ander afhankelijk van de radio maar er bestaat dan een kans dat je onder de 4Ohm uit komt en daar kan niet elke eindtrap tegen.

Op 19 december 2012 21:13:45 schreef pa3gws:
[...]
Als er meerdere tegelijk ingeschakeld staan kan er wel degelijk iets mis.
Een en ander afhankelijk van de radio maar er bestaat dan een kans dat je onder de 4Ohm uit komt en daar kan niet elke eindtrap tegen.

Dit is correct, echter zijn de auto radio's die ik gebruik ook voorzien van kortsluit beveiliging op de uitgangen dus durf ik dit risico wel te nemen.

Het meest eenvoudige is dan gewoon gebruik maken van draai-schakelaars. Ziet er niet zo high-tec uit maar is wel simpel en doeltreffend.

Op 19 december 2012 21:18:08 schreef ton2303:
Het meest eenvoudige is dan gewoon gebruik maken van draai-schakelaars. Ziet er niet zo high-tec uit maar is wel simpel en doeltreffend.

Dit is inderdaad simpen alleen voldoet het niet aan mijn eisen.

Ik zal dus toch vermoedelijk de arduino gaan gebruiken, de aansturen voor de relai's red ik me verder wel mee.

Ik heb alleen nog de vraag of ik over de luidspreker aansluiting op het relai ook een weerstand of iets dergelijks moet monteren?

Waarom zou je dat willen / doen ?

Op 19 december 2012 21:57:13 schreef Gadget_inc:
Waarom zou je dat willen / doen ?

Lijkt me niet nodig, op luidspreker signaal niveau lijkt het mij niet nodig i.v.m. ploppen of iets dergelijks?

Ik ga de niet geschakelde radio's ook op mute schakelen dus die uitgangen zijn dan ook stil.

Meer van: waarom zou je hier uberhaupt iets van besturing of logica in willen
De hele applicatie is sneller gewoon uitbedraad

[Bericht gewijzigd door DK op (24%)]

Nou ik loop al een week of 3 te denken hou ik dit kan gaan oplossen dat ik maar 1 relais gelijktijdig kan schakelen doormiddel van een momentschakelaar met lampje.

Ik heb een VMBO opleiding elektrotechniek gedaan maar dat is alweer 10 jaar geleden, ben zelf nog wel altijd met elektronica bezig maar kan me niet bedenken hoe ik dit anders aan moet pakken...

Als iemand van jullie mij een zetje in de goede richting kan geven ben ik al een eind opweg, ik zou het ook liever enkel met relais en schakelaars doen maar dan heb ik naar mijn idee ongelovelijk veel relais nodig.

Wat noem jij veel relais ? :-)

Ik zou een (korte) bus maken waar je alles volledig op en af kan schakelen, tegelijk inschakelen los je met je digitale logica op.

Nu loopt je signaal aan de radiokant door 3 relais, niet echt bevordelijk als je dat nog gaat uitbreiden ook. Ook de speakers met 1 pool vast laten zitten lijkt me niet zo prettig ivm allerlei fenomenen (reflecties) die optreden in de zwevende spoelen, filters en misschien wel tientallen meters snoer.

Als je dan toch met arduino (kan eventueel ook met schuifregisters) gaat spelen, maak dan gewoon een kanaalkiezer met display (of ledjes), scheelt veel knopjes:

1. kies radio
(enter)
2. kies speaker
(enter)

Zo kan je makkelijk vermijden dat meerdere relais tegelijk of overlappend ingeschakeld zijn (geen wisselbedrading meer nodig) en door niet direct te schakelen kan je goed verschil horen tussen bv speaker 2 en 4.

Waarom denk je dat er nog een weerstand over moet?

Op 19 december 2012 23:57:39 schreef K7Jz:
Ik zou een (korte) bus maken waar je alles volledig op en af kan schakelen, tegelijk inschakelen los je met je digitale logica op.

Nu loopt je signaal aan de radiokant door 3 relais, niet echt bevordelijk als je dat nog gaat uitbreiden ook. Ook de speakers met 1 pool vast laten zitten lijkt me niet zo prettig ivm allerlei fenomenen (reflecties) die optreden in de zwevende spoelen, filters en misschien wel tientallen meters snoer.

Als je dan toch met arduino (kan eventueel ook met schuifregisters) gaat spelen, maak dan gewoon een kanaalkiezer met display (of ledjes), scheelt veel knopjes:

1. kies radio
(enter)
2. kies speaker
(enter)

Zo kan je makkelijk vermijden dat meerdere relais tegelijk of overlappend ingeschakeld zijn (geen wisselbedrading meer nodig) en door niet direct te schakelen kan je goed verschil horen tussen bv speaker 2 en 4.

Waarom denk je dat er nog een weerstand over moet?

ik heb zelf ook aan het volgende zitten denken:

http://i686.photobucket.com/albums/vv230/harwin3/schakelkasti2c_zpse6f3942e.jpg

Dit heb ik ook in een kleine proef opstelling geprobeert maar ik heb het idee dat ik het op die manier onnodig duur en storingsgevoelig maak.

Kun je erop vertrouwen dat de data over de I2C bus altijd correct aankomt en uitgevoerd word? Indien dat het geval is zou ik inderdaad voor de radio's geen wissel relais hoefen te gebruiken. Wat zou er kunnen gebeuren als meerdere radio's hun uitgangen aan elkaar komen, ik zorg wel dat min dan op min komt en plus op plus?

Voor de luidsprekers ga ik dan ook maar gewoon de min en plus schakelen.

Carson kan je a.u.b. ophouden met dat quoten? Het is nergens voor nodig.

ga eens naar een winkel b.v. halfords en vraag waar/hoe zij het systeem hebben gekocht/gemaakt

ipv een aantal relais 10 arduino's is inderdaad een logischere oplossing..
dit kun je ook met 1 arduino hoor

Op 20 december 2012 18:25:34 schreef DK:
ipv een aantal relais 10 arduino's is inderdaad een logischere oplossing..
dit kun je ook met 1 arduino hoor

Nee precies daar ligt mijn probleem dus ook, maar op deze manier is het wel heel makkelijk uitbreidbaar door gewoon nog een adruino toe te voegen.

Op 20 december 2012 18:16:41 schreef quinten4321:
ga eens naar een winkel b.v. halfords en vraag waar/hoe zij het systeem hebben gekocht/gemaakt

Ik ben hier al naar opzoek geweest en die systeem zijn voor mij als kleine eenmanszaak helaas niet te betalen.

Kan iemand van jullie mee een setje in de juiste richting geven hoe ik met relais ervoor kan zorgen dat er maximaal 1 geschakeld kan zijn?

goede code in je arduino..
een toevoegen is 1 relais toevoegen, de rest is allemaal code

Op 20 december 2012 18:41:54 schreef DK:
goede code in je arduino..
een toevoegen is 1 relais toevoegen, de rest is allemaal code

Dat gaat me icm de arduino inderdaad wel lukken, alleen eerder werd ook genoemd om het zonder logica of processoring te gaan doen, dit lijkt mij persoonlijk niet mogelijk zonder ongelovelijk veel relais toe te voegen.

veel relais krijg je toch..
je hebt het over 5 speakersets, beetje set heeft 10 draden
dus tel je contacten maar uit

Op 20 december 2012 18:55:13 schreef DK:
veel relais krijg je toch..
je hebt het over 5 speakersets, beetje set heeft 10 draden
dus tel je contacten maar uit

Veel relais weet ik, heb zowieso +/- 15 dubbele nodig. Maar na mijn idee heb ik anders wel 50 nodig, voor het bedrag aan extra relais heb ik dan ook een arduino en een hand vol attiny's

nee daarom, een stappenschakelaar, zo'n draaischakelaar met 5 keuzes, en achter elke keuze een set relais.

altijd maar 1 set actief

zo komt je programmacode in je arduino er anders ook uit te zien, niks spannends
If (keuze = 1) {digitalwrite(1, high)};
if (keuze = enz enz
(niet letten op syntax, arduino is weer een jaar of 2 geleden voor mij)

(ps en kap is met dat quoten, bloedirritant
iemand waarschuwde je er al eerder voor)

Ik bedoelde de speaker kabel als bus. Ik zou zeker niet meer dan 1 microprocessor gebruiken, dat maakt het echt bizar complex.

Als je te weinig uitgangen hebt op je arduino dan maak je een multiplexertje, maar zelfs dat is eigenlijk allemaal erg veel gehobby.

Als éénmanszaak zal je toch moeten toegeven dat je het beter simpel, snel en betrouwbaar kan doen dan alvast een over-the-top academisch enterprise schaalbaar systeem te gaan ontwerpen.

Volgens mij staan ze hier en daar nog wel van die kasten met 2 rijen drukschakelaars. 1e rij is voor de bron, 2e rij voor de speaker.

Kwa bedrading is het simpeler dan dan anything met een Arduino c.s. en het heeft ook nog eens geen voeding nodig.

Het meeste soldeerwerk zit 'm in de bedrading van elke schakelaar naar de betreffende in- of uitgang. Daar kom je niet onderuit, hoeveel Arduino's je ook inzet.

De bedrading tussen de schakelaars is letterlijk recht-toe-recht-aan. Alleen de al eerder voorgestelde draaischakelaar is nóg simpeler.

Ander voordeel: nooit last van bugs, het is altijd een hardwareprobleem! :D

Wat dacht je van dit:
- Elke radio heeft een eigen relais met 2 maakcontacten. Die koppelen de radio aan de 2 speaker draden.
- Elke luidspreker heeft een relais met 1 maakcontact. De - zit vast aangesloten aan 1 vd speaker draden. De + via het relais. (+ en - maakt niet zoveel uit eigenlijk)
- Dmv een decadeteller (4017 uit m'n hoofd?) schakel je 1 vd radio-relais in. Dmv een drukknopje selecteer je steeds de volgende. Er is dus telkens maar 1 radio doorgekoppeld.
- Dmv een 2e teller schakel je op dezelfde manier 1 vd luidsprekers in.
- Voor stereo heb je de relais 2x nodig, de tellers en zo maar 1x.

Het kan evengoed met 1 microcontroller, maar met "conventionele" digitale hardware kan het dus ook.