Beste

Ik wil beginnen met zelf printplaat te maken. We hebben een CNC freesmachine voor hout maar deze is tot op 0.1mm nauwkeurig dus genoeg om een printplaat mee te frezen. Maar deze machine is autocad gestuurd hoe kan ik een eagle bestandje naar autocad om zetten zodat ik alle freeslijnen naar de cnc kan doorsturen.

Bram

Voor zover ik weet is geen enkele cnc machine gebonden aan een specifiek cad programma. Je kan hoogstwaarschijnlijk wel ISO code (G-code) doorsturen aan die cnc machine. En ik ben er quasi zeker van dat je tools kan vinden, misschien zelfs ULP's om van eagle rechtstreeks naar G-code te exporteren.
Als je mij zou kunnen vertellen welke sturing je gebruikt kan ik wel wat verder helpen.

EDIT: Bij mij werkt de zoekfunctie nog! En google waarschijnlijk ook.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/90983

[Bericht gewijzigd door the deerhunter op (15%)]

Het stuurprogramma van de CNC is CNC90 is niet te vinden op het internet maar we kunnen van een autocad tekening via een woodcad (deze heeft een speciale sleutel op de printerpoort)convereter door sturen naar de Cnc deze tekening kunnen we dan openen in het CNC90 stuurprogramma.

Ik kan zeer vaag CNC90 vinden in google, maar zie nog altijd niet of dit een sturing is, of een softwarepakket. Woodcad daarentegen kan ik wel terugvinden als softwarepakket. Die sleutel waar jij naar verwijst is een hardware key, iets dat tegenwoordig niet bepaald gangbaar meer is. Kan je anders meedelen welke extensies je kan gebruiken, ik ben er bijna zeker van dat er wel iets is dat je kan gebruiken. Ik denk zelfs dat in eagle standaard een dxf.ulp aanwezig is. En dat kan je wel openen in autocad. Is dit soms wat je zoekt?

Ik kan dit is proberen maar hoe moet dit?

Open de .brd die naar de cnc moet in eagle, klik op het knopje ulp. Zoek naar dxf.ulp in de lijst, en open die. Daarna even lezen wat je wel of niet wil (wijst zichzelf wel uit), uitgangsbestand controleren. En uitvoeren maar. Hoe moeilijk kan het zijn!

Ik krijg deze open maar de pads kan ik geen coördinaten van krijgen en een baan is gewoon 1 dikke lijn. Is dit op te lossen ik ben van plan alles te frezen met een freesje van 1mm. Dus moet er rond de bannen een offset zijn van 0.5mm langs beide kanten omdat de CNC van het midden van de frees van uit gaat.

Ik ben jaloers. Ik frees al heel lang, maar X en Y worden handmatig bewogen. Het grote voordeel van frezen is dat het printje een half uur na het ontwerp al klaar is om bestukt te worden. Groot nadeel is dat smd niet mogelijk is, evenals een baantje tussen een 2.54mm pitch. Goeie freesjes vinden is ook moeilijk. Die van de tandarts gaan heel goed, maar zijn wat duurder. Kan de houtbewerkingsmachine 50 a 100Ktoeren/min halen? Te weinig omtreksnelheid geeft bramen. De longen houden ook niet zo van fijn epoxystof vemengd met koperdeeltjes.

Waarom is smd niet mogelijk? De frees kan een snelheid halen tot 18000 tr/min ruim voldoende dus.

omdat je de breedte van je freesje nodig hebt om een baantje te maken..
is lastig met SMD pads. als je frees kleiner wordt, wordt e omtrek ook kleiner en dus je omtreksnelheid ook, daarom heb je zoveel toeren nodig.

Hier wordt deze aangedreven met perslucht over een miniturbo. Kan tot 270.000 n/min op 5bar.

Waar kun je zo'n miniturbo vinden heb al gezocht op het internet maar vind er niet echt 1. Een hoeveel kost zo iets. Ben misschien van plan om zelf een cnc tje te maken (klein).

Ja maar waar kan je zoiets kopen? De tandarts zal zijn boor voor mij niet afbreken nadat hij men gatje heeft opgevuld :p

ebay bijvoorbeeld ? [# 221168734597]

Tandtechnieker, die stopt ?

Kan zo'n ding de kracht leveren om door een printplaat te boren/frezen? En kan dit 5 bar aan zoals jerome zegt?

bram, autocad is geen stuurprogramma dus ik verwacht dat er nog een programma tussen zit die er machinecode van maakt voor je cncfreesmachine.
wat ik gebruik - programma's: Eagle 6.3.0 light/ pcb-gcode 3.5.11 / pcb-gcode-wizard v101 / Mach3
bijvoorbeeld: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=6951
misschien kun je cnzone.nl eens vragen hoe het met je stuurprogramma zit.
voor freesjes kun bij e-bay zoeken op - pcb V engraving
Ad

Op 24 december 2012 21:18:21 schreef bramvr:
Kan zo'n ding de kracht leveren om door een printplaat te boren/frezen? En kan dit 5 bar aan zoals jerome zegt?

Wat dacht je van de hardheid van een tand ?. Er worden iig diamantfreesjes gebrukt, zoals je ook op ebay kunt zien. Chinese makelij 10 st voor 12 Euro (zoek internationaal op Detist drill en op Dentist tool. Daar zijn ook (veel) duurdere boren te vinden.
Altijd eerst vragen of het om een high speed drill gaat !
Ik denk dat 5 Atm wel een reële druk is om zo'n ding aan de gang te krijgen.

AUW alleen bij het idee krijg ik al hoofdpijn en pijn in mijn kaken.

bij deze CNC blijf ik uit de buurt.

Heb jij zo'n slechte tandarts dan ? :P

het geluid van een tandarts boor jaagt mij rillingen. (heb geen angst voor tandarts hoor)

maarem mechanisch heb ik er geen angst voor hoor.

BTW ben al jaren niet meer bij smoelensmid geweest, hij wilde me een kroon aansmeren en ik loop nu al jaren met een halve kies weg.. Goed schoonhouden.. heb er verder geen last bij, maar ben weleens een erwt, maiskorrel of een halve kip kwijt in dat gat.

Pas dan maar op met die kalkoen morgen >:)