Hallo,
Omdat mijn Technics SU-8044K versterker last heeft van krakende potmeters en de kanaal schakelaar last van storingen heeft, heb ik dit probleem met contactspray proberen op te lossen.
Het probleem nu is dat na deze behandeling de versterker niet meer aan wilt gaan. Ik denk zelf dat ik misschien te overmatig contactspray gebruikt hebt en een niet al te best merk (contactspray van de Gamma). Ook lijkt de contactspray niet te willen drogen.
Misschien heeft iemand het zelfde probleem gehad of weet iemand een oplossing voor dit probleem (ik heb er niks over dit probleem op internet kunnen vinden).
EricP
mét CE
Geen idee wat contactspray van de gammel precies voor meuk is.
Normaal gesproken is contactspray een prima middel om potmeters en schakelaars onherstelbaar te repareren...
Bij het rondspuiten in dat ding niet ergens een zekering ofzo geraakt?
Multimeter pakken en kijken waar je de voeding kwijt raakt...
Veel contactsprays laten een olie achtige film achter welke beschermt tegen vocht en corrosie. Echter trekt deze laag ook weer vuil en stof aan wat juist weer voor kraken en storen kan zorgen in audio.
Ik adviseer sprays van Kontakt Chemie, en dan de Contact WL. Deze contactspray spoelt vuil weg en verdampt volledig, dus laat ook niets achter.
Een idee is om deze spray royaal op en tussen je potmeters los te laten, zodat het er werkelijk uitloopt en draai gedurende deze behandeling de potmeters een paar keer heen en weer. Herhaal dit een paar keer zodat de residues van de oude contactspray goed worden weggespoeld.
Ga er eventueel achter aan met perslucht om het geheel goed droog te blazen en fohn het verhaal eventueel warm.
Perslucht bevat immers altijd vocht en dat wil je ook niet in je potmeers hebben.
Blijft het probleem zich voordoen, dan is er mogelijk meer aan de hand. Controleer in eerste instantie alle glaszekeringen in de versterker, of anders de potmeters. Zeer oude potmeters kunnen een versleten koolstoflaag hebben waardoor ze eerst erg kraken en door schoonmaken met chemischestoffen helemaal vergaan.
Hier een folder waar alle Kontakt Chemie reinigers in staan beschreven incl. de toepassing.
http://www.ingcon.nl/image/imagedir/producten/KontaktChemie.pdf
Heb je nergens per ongeluk een kabel/plugje losgetrokken tijdens openen of reinigen van het apparaat?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Let in de folder die Roy B linkt, vooral op pagina 19. De volgorde is 60-WL-61 (inplaats van WL gebruikt men soms IPA, werkt ook goed).
Alleen Kontakt 60 gebruiken is niet voldoende en zal de contacten uiteindelijk aantasten (is licht zuur) en problemen veroorzaken in HF-schakelingen (diëlectrisch en enigszins geleidend). De kans dat het apparaat helemaal niets meer doet (dood blijft, niet aangaat) door alleen met contactspray te werken is echter 0, er moet dus wat anders mis zijn gegaan.
En gebruik voor potmeters geen Kontakt 60, dat vreet de ingewanden op. Gebruik Contact Cleaner 390 of Kontakt Tuner spray.
Bedankt voor de reacties,
Ik heb alle glaszekeringen gecontroleerd en allemaal zijn ze nog in orde. Ook heb ik de potmeters nagemeten op enig defect, ook deze lijken allemaal in orde te zijn. Verder heb ik nog gekeken of ik per ongeluk iets los getrokken of beschadigd heb bij het schoonmaken, ook hier was geen enig defect te bekennen.
Het rare is dat mijn versterker het nog redelijk deed voordat ik die rottige contactspray gebruikt had. Mijn Technics cassetterecorder heb ik er ook die dag ermee behandeld, en deze heeft nergens last van.
Lijkt sterk dat de contactspray de oorzaak hiervan is, kan wel, maar dan heb je wel heel overdreven veel in dat apparaat gespoten (de spray die je gebruikt hebt, is die van Griffon?). Even een klein stootje in de potmeter is meer dan ruim voldoende. In m'n tienertijd heb ik hele bussen Philips contactspray leeggespoten in versterkers, die werken nog steeds, behalve de betreffende potmeters dan 
Branden er nog lampjes? Doet ie helemaal niks meer?
Indien er totaal geen leven meer in zit, ziet het ernaar uit dat de voeding geen spanning meer levert logischerwijs.
Heb je de mogelijkheid dat te controleren?
Na registratie kun je het schema hier downloaden (gratis):
http://www.hifi-manuals.com/Download/Technics/SU-8044-K-schematic
edit:
Controleer de spanningen van de transformator eens. Trafo heeft 2x secundaire wikkeling, tussen de volgende punten zou je de volgende spanningen moeten meten, secundaire zijde trafo:
* grijs-zwart 29V wisselspanning
* zwart-grijs 29V wisselspanning
* blauw-blauw 3,1V wisselspanning
Verder zal ik het schema moeten uitprinten, in bovenstaande pdf is het schema verdeeld over meerdere A4'tjes, lastig leesbaar dus.
Wat henry al aangaf tuner 600(kontakt chemie) spray is prima deze verdampt volledig en laat geen residu achter .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar smeert ook niet, en of dat in een potmeter of schakelaar echt goed is? Vandaar het rijtje 60-WL-61 of 60-IPA-61. 390 is op basis van een Philipsrecept en zou "alles in 1" moeten zijn, maar de details ken ik niet. Gezien de reputatie op gebied van research en doordachte spullen (dit bedoel ik niet cynisch) die Philips had, zou het toch goed spul moeten zijn.
Reden dat 60 bij metalen contacten vaak nodig is, is dat dit oxidelaagjes het effectiefst oplost (juist omdat het licht zuur is, werkzame stof is oliezuur als ik goed geïnformeerd ben). Tuner 600 zal goed reinigen, maar wat het met oxides doet weet ik niet.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Al die bussen spray zijn ook niet goedkoop en vaak komt het probleem weer terug. Standaard potmeters vervang ik gewoon, aparte modellen zoals met midden aftakking uit het apparaat halen en ultrasoon reinigen met IPA.
Reden dat 60 bij metalen contacten vaak nodig is, is dat dit oxidelaagjes het effectiefst oplost (juist omdat het licht zuur is, werkzame stof is oliezuur als ik goed geïnformeerd ben). Tuner 600 zal goed reinigen, maar wat het met oxides doet weet ik niet.
MSDS bekeken van Kontakt 60, volgende stoffen:
* 25-50% isopropanol
* <25% n-alkanen C6/C7, mengsel van div. koolwaterstoffen
* <20% butaan-2-ol (een alcoholverbinding dus)
* 5-10% petroleum
* 1-5% CO2
http://www.crcind.com/csp/web/msds.csp?document=BDS000534_3_0_&idx…
Alleen de gevaarlijke stoffen staan vermeldt in msds (material safety data sheet), alcoholverbindingen kunnen zich licht zuur gedragen tijdens het lopen van een chemische reactie.
Kontakt 61 bevat dezelfde stoffen als hierboven vermeldt.
De msds van Tuner600 meldt de volgende stoffen:
* 25-50% pentaan
* 25-50% nafta
* 5-10% CO2
http://www.crcind.com/csp/web/msds.csp?document=BDS000269_4_0_&idx…
Heel ander produkt dus dan de Kontakt 60/61 en bevat geen smeermiddel, tevens lost Tuner600 ook géén oxides op, bovenstaande bestanddelen doen dat tenminste niet. Pentaan en nafta zijn zéér vluchtig.
maartenbakker
Golden Member
Altijd leuk om te vergelijken
Van de Kontakt 60 had ik de MSDS al eens bekeken, en inderdaad "olijfolie" ook niet zien staan bij de ingrediënten, maar als het goed is zit er wel degelijk oliezuur in net als in het vergelijkbare product Caig Deoxit (daar zijn in Amerika slepende discussies over geweest met iemand die een vergelijkbaar product aanbood en de naam Caig in zijn claims gebruikte). Kennelijk is dit geen gevaarlijk ingrediënt en staat dus niet vermeld (geheim van de smid).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
De MSDS zegt idd ook niet alles, en dan heb je ook nog de geheime ingredienten...
Tuner 600 (en CC390) smeert blijkbaar toch wel, potmeters knappen er van op (mits ze niet versleten zijn) en blijven ook lang kraakvrij.
Maar voor als geldt: Met mate! En niet alles is oplosbaar met een pufje contactspray. (Zwaar) vervuilde potmeters en schakelaars moeten gedemonteerd worden en schoongemaakt worden met IPA (ultrasoonbadje). En soms ontkom je niet aan gehele demontage, zoals ik met een schakelaar vol hard vet had. Daarvan moest elk veertje en palletje schoongemaakt worden.
In een motorpotmeter had ik een vuiltje dat steeds weer door de loper werd meegenomen. Deze heb ik gedeeltelijk moeten demonteren om de koolbaan te kunnen reinigen met IPA.
Voor de TS geldt reinigen met IPA of Safewash en goed drogen, en hopen dat dat het probleem opheft. Maar voor hetzelfd geld is er wat losgeschoten.
In de MSDS van Kontakt60/61 staat bij pH 'not applicable' vermeldt, dus er zit géén zure component in in hoge concentratie, althans er is geen pH waarde te berekenen of te meten. Het zullen de alcoholen zijn die met de oxiden reageren voornamelijk, een kleine fractie aan oliezuur kan er zeker wel nog inzitten voor extra reactiviteit, maar dan in zo'n lage concentratie dat vermelding op de msds niet noodzakelijk is. Zojuist msds'en nog eens goed bekeken (physical properties).
Is me inderdaad bekend dat de MSDS niet alles laat weten, dan moet je de receptuur hebben. Werk zelf voor een grote chemieboer 
Zelf gebruik ik altijd Tuner600 om faders/potmeters te reinigen, als ze maar licht vervuild zijn tenminste. Werkt prima.
Voor zware vervuiling, lukt het met Tuner600 niet. Uit elkaar halen is nog altijd het best idd.