Ik miste vanmiddag de bass in een nummertje op de radio. Meestal heeft dan een van mijn twee kleine meiden de subwoofer uitgedrukt, maar nu bleek die gewoon AAN te staan. Ook gewoon groene ledje dat brand, maar geen bassen.
Het is een aktieve subwoofer van Sony, de SA-WMS7
De service manual heb ik in mijn GoogleDrive geupload:
https://docs.google.com/open?id=0B4s6gvzxFZFXek9qWDQtaGJBVlE
Ben toen even met de subwoofer naar me buurman gelopen en op zijn receiver geprobeerd, maar ook niks.
Als ik AAN/UIT knop op de subwoofer AAN druk, dan hoor je wel een klik op de print. LEDje gaat ook groen branden, maar daar blijft het dan bij.
Ik heb hem opgemaakt en ben op zoek gegaan naar mogelijke kapotte onderdelen op de print, maar kan mijn inziens echt niks vinden.
Kunnen jullie me helpen?
Alle fotos die ik heb genomen staan in een Google+ Album:
https://plus.google.com/photos/107226734637527660748/albums/5830426277…
van alle fotos vallen een paar dingen mij op:
deze weerstand: R310 die lijkt me te dik?
deze condensator: C101
de print is beetje lichtbruin op verschillende punten, maar de onderdelen aan de andere kant vertonen geen ekele vorm van overbelasting
close-up
R310 doormeten is 1kohm
C101 zou ik echter vervangen 10uF/50V
Het beste is om eerst de voedingsspanningen te controleren.
Gr. Wil
yo wil,
thanks, ga ik zeker achteraan. Kan ik die condensator ook met de multimeter testen alsik hem uitgebouwd heb?
voedingsspanningen doormeten? ok, maar waar te beginnen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
B+ 58V C501
B- -58V C502
15V IC501 pin3 (vlgs. schema pen 1 dit is m.i. fout)
-15V IC 502 pin3
Kijk ook even goed naar de soldering van deze 2 IC's, willen nog wel eens lossen.
Kun je het relais horen wanneer je audio instuurt?(auto power board)
Succes Wil
heb je die contacten gevonden in die service manual die ik gelinked had?
ik zal eens testen of het input signaal inderdaad de sub AAN zet.
en kan ik die weerstanden en condensatoren doormeten terwijl ze op het board zitten?
[Bericht gewijzigd door kikkegek op (24%)]
Zeker, ik heb de manual gedownload. Weerstanden kun je meestal meten op het board, bij twijfel uitsolderen (1 kant)
Condensatoren moet je echter altijd uitsolderen en meten met een speciale condensator tester. (Deze kan in de multimeter zitten)
Hoe is jouw kennis van elektronica?
Gr. Wil
Als je het schakelaartje "POWER SAVE" op "SAVE" hebt staan, gaat de subwoofer dan in standby als er geen signaal aangeboden wordt en aan als je wel audio aanbiedt?
ja wil, ben op zich wel handig met elektra, maar heb geen ervaring met storingsanalyse van een print als deze.
@Sonytech. Dat moet ik vanavond ff uitzoeken.
Print is nu los van de behuizing, dus moet weer ff alles aansluiten en dan weer testen.
I'll be back
Is de zekering F1 (Traag 0,8A) op de printplaat met de grote transformator nog heel?
Die heb ik in het verleden met grote regelmaat vervangen in dit type subwoofer.
Als hij defect is, kun je hem het beste vervangen door een Trage 1A zekering.
Op 10 januari 2013 13:35:51 schreef bjokal:
Is de zekering F1 (Traag 0,8A) op de printplaat met de grote transformator nog heel?Die heb ik in het verleden met grote regelmaat vervangen in dit type subwoofer.
Als hij defect is, kun je hem het beste vervangen door een Trage 1A zekering.
check! eerste waar ik naar op zoek ging. Die zekering is goed...
Op 8 januari 2013 18:15:45 schreef WilSanden:
B+ 58V C501
B- -58V C502
15V IC501 pin3 (vlgs. schema pen 1 dit is m.i. fout)
-15V IC 502 pin3
Kijk ook even goed naar de soldering van deze 2 IC's, willen nog wel eens lossen.
Kun je het relais horen wanneer je audio instuurt?(auto power board)Succes Wil
ff vanavond het circuitboard weer aangesloten op de behuizing, stroom erop en wat gemeten.
Ik weet niet precies waar ik B+ van C501 moet meten. Maar ik meet over de C501 en C501 ongeveer 59V
ik heb IC501 en IC502 ook doorgemeten.
op IC501 meet ik 14,7V en 26,8V
op IC502 meet ik 11,2V en 26,8V
ik meet steeds die spanning vanaf de middelste pin naar de buitenste pin van die IC501 en 502.
Kan je me vanaf hier verder helpen Wil?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
Heb al meerdere KEF subwoofers onderhanden gehad en begon vrij vlot met controleren van elco's (als er verder geen zichtbare schade was).
C101 lijkt mij iig al verdacht en heeft ook een warmte bron naast zich.
Op 9 januari 2013 18:27:33 schreef Sonytech:
Als je het schakelaartje "POWER SAVE" op "SAVE" hebt staan, gaat de subwoofer dan in standby als er geen signaal aangeboden wordt en aan als je wel audio aanbiedt?
ook getest. subwoofer signaal van de versterker haalt inderdaad de sub uit de powersave stand. je hoort KLIK, ledje wordt groen...maar geen bass...
Meet eens of er spanning staat op pen 7 van de connector CN302 op de grote printplaat, Dat is de uitgang van de eindtrap.
Er mag op dat punt GEEN spanning staan als de subwoofer uit standby is, en GEEN signaal krijgt.
Als daar wel spanning op staat, schakelt het speakerrelais (2de klik die je normaal moet horen) niet in.
Je hebt dan een probleem met de eindtrap, of de sturing daarvan.
Je kunt aan de hand van het schema de spanningen controleren die bij de pennen van IC301 staan.
Dat IC wil ook nog wel eens spontaan defect raken.
BJOKAL! SUCCES!
maar niet uit te leggen hoe.
ik stond CN302 door te meten op pin 7....en daar had ik -11V...terwijl er geen spanning moest staan.
Vervolgens die IC301 doormeten. spanningen tussen pin 8 GND en de rest gemeten.
en toen maakte ik per ongelijk contact tussen pin 7 en 8. Ik hoor een klik (de tweede klik denk ik die altijd maar uitbleef). Ik schrok en raak met me vinger het circuitboard aan en hoor ineens BRRRRRHHHHMMMMMMM......BASS????
dus ik sluit de tulp weer aan....muziek aangezet en warempel....bass is weer terug.
misschien heeft dat die tweede klik (relais?) gekleeft ofzo?
ben in ieder geval dolbij dat me kindje het weer doet.
thanks everybody...
Die -11V was in ieder geval niet goed, dan schakelt het speakerrelais niet in.
Zitten de soldeerverbindingen van IC301 niet los?
Dat kan verklaren dat het een en ander weer ging werken op het moment dat je aan de pinnen bezig was.
heb hem nu weer ff dichtgeschroefd...maar dat ga ik zeker controleren...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
Als je hem toch weer openmaakt zou je toch C101 het beste maar vervangen, het beste door een type van 105`C
Gr.Wil
helaas pindakaas. hij heb nachtje uitgestaan en schakelt nu weer alleen maar het ledje in, maar niet de eindversterker. snotverde-potver-drie-dubbeltjes.....hahahaha...
anyho...toch maar weer openmaken en verder onderzoeken.
BJOKAL kan je me ff verder helpen? waardoor zou er -11V op de pin7 van die IC kunnen staan? enig idee? daarom schakelt die natuurlijk niet in?
help?
guys. I really dont know where to start?
kan iemand me naar aanleiding van laatste berichten van mij op gang helpen of begeleiden?
Het zou me echt aan me hart gaan om die SW weg te doen. geluid was prima en volgens mij is het klein ding dat mis is, maar kan het niet traceren.
PLEH?
Meet even op IC301
op 5 moet -1.1 Volt staan
op 6 1.1V
op 7 -58V
op 8 58V
en wat Bjokal schreef Kijk even goed naar de solderingen van dit IC.
Douwe
ik was het zat en heb een nieuwe subwofer gekocht.
Mirage MM-8
http://www.fwdmagazine.be/fwd/140197/review-mirage-mm-8/
kleiner van 25cm en 1200W versterker....geluid is echt bizar voor zo een kleine kastje...
misschien ga ik nog wel een keertje de Sony nakijken...maar was het ff beu!
Ik gebruik dit topic toch nog eens omdat ik exact hetzelfde probleem heb als de TS en dit uiteindelijk nog niet was opgelost.
Het probleem is ook weer dat het speaker relais niet inkomt.
Nu heb ik op verschillende punten de spanningen gemeten. Hieronder de spanningen die niet overeen komen met wat op het schema staat:
IC302
pin 1, 1.58V
pin 2, 1.15V
pin 3, 1.15V
pin 4, -15.16V
Pin 5, 0V
Pin 6, 0.5V
Pin 7, 9.93V
Pin 8, 15.16V
Verder meet ik op IC 303 de juiste spanningen echter niet op pin 7. Hier meet ik 57.5V
Bij het meten van de spanningen op de print heb ik per ongeluk sluiting gemaakt tussen de 58V en gnd, hierdoor schakelde het speaker relais wel in en de spanning kwamen hierdoor wel overeen met wat op het schema staat aangegeven.
Dit zou het zelfde kunnen zijn als wat de topicstarter ook is overkomen. Door de subwoofer enkele minuten uit te schakelen en daarna weer in, schakelt het speakerrelais niet meer in en meet ik weer bovengenoemde waardes.
Wie kan/wil mij helpen bij het tackelen van dit probleem?
Alvast bedankt.