Na heel veel opnieuw en opnieuw proberen is m'n zoveelste versie van de HEXFET versterker (Elektuur 1993) geploft.
Ik heb het nu wel even gehad met dat ding.
Het geluid is prachtig zolang hij niet ploft maar je kan er op wachten; daar is het bekende rookwolkje weer!
Er is op verschillende forums al veel over gediscussierd in de loop der jaren waaruit o.a. naar voren kwam dat dit soort Fets eingelijk niet geschikt is voor audio.
Mijn vraag aan 'iemand die het weten kan': Zou het mogelijk zijn in deze amp de Hexfets zonder meer te vervangen door een 'echte' Mosfet of desnoods een powertor als de 2SC5200/2SA1943 ???
Mijn printen (eigen ontwerp dus niet de Elektuurprintjes) en verder de hele schakeling is OK dus zonde om weg te gooien!
Durft iemand er iets over te zeggen of zal ik er op gokken?????
Bedankt al vast................
Hier ook een topic over zo'n soort versterker.
Hier heeft iemand het ook over vervangers.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28774
Ik heb inmiddels de Hexfet`s vervangen door de type FQP17P10 en FQP19N10. En hierna is de oscilatie verdwenen, en werkt de versterker ogenschijnlijk prima. Hiermee lijkt het probleem dus opgelost.
Het grootste probleem schijnt 'oscilatie' te zijn en hier staat in hetzelfde topic
Na enige tijd toch maar weer aan de slag gegaan met de versterker omdat het me niet lekker zat !!. Uiteindelijk het probleem toch gevonden, het zit in de 5W weerstanden R30 & R31. Deze moeten dus beslist NIET draadgewonden type zijn, hierdoor ontstaat een inductie (met fasedraaing) wat de oscillatie veroorzaakte. Deze vervangen door Koolfilm (of Metaalfilm) weerstanden. Hierna geen enkel probleem meer, ook niet met de IRF540 / IRF 9540 type. Wel oppassen met de ruststoom instelling, bij een voedingsspanning van + en - 35V. Wanneer deze even te hoog worden vliegen de Fet`s er vrij snel uit.
[Bericht gewijzigd door DDSFM op (50%)]
pas ALLE modificaties uit elektuur toe!
vervolgens, zorg voor GEMATCTE torren in de spanning stroom converter.
en dan is eht gezeik klaar, begin vorig jaar heeft een vriend van mij er ook 1 gebouwd, heb er veel tijd in gestorken zamen met hem (hij heeft hier oop topic geopend)
uiteindelijk bleek dat ik met mijn metingen gelijk had: spanning stroom converter was neit goed gematched en het ding heeft er 2. 1 voor de positieve helft en 1 voor de negatieve helft. Die dingen willen thermisch dus weleens uit elkaar lopen.
Symmetrie is bij dit ontwerp wel een sleutelwoord, ik heb daar dan ook veel aandacht aan besteed. Ook inductievrije weerstanden gebruikt maar toch.....
Overigens heb ik al jaren een HEXFET amp draaien op een lage voedingsspanning van 22 volt. 2x30 Watt output en zonder problemen tot nog toe.
Misschien dat die 35 Volt voedingspanning wat te veel is ??????
Ik dacht aan eventuele vervangtypen de 2SK1058 en 2SJ162
De FQP17P10 en FQP19N10 had ik nooit van gehoord en kan ik ook nergens krijgen zo op het eerst gezicht.
Voor overschakelen op torren moet er wel het één en ander gewijzigd worden denk ik.
mail hem eens: het ging om DIT TOPIC
hij had trouwens de IGBT variant hier, maar eerder had hij ook al de HEXFET gebouwd end ie draait al jaren bij hem.
Ik heb nog eens even zitten zoeken naar vervangers en vond het volgende:
IRF9530 EN IRF520 zijn volgens IR ook HEXFETS maar wel geschikt voor audio power.
Bovendien zuiver complementair.
De prijs 50 resp 60 cent bij Dick Best.
Dat loont misschien de moeite er eens mee te experimenteren ipv de oorspronkelijke Hexfets.
Ook ipv de 2SK1058 en 2SJ162 want die zijn zo'n € 6,-- per stuk