Ik heb een subwoofer Yamaha waarvan de zekeringen er steeds na een tijd eraan gaan.
Primaire zekering.
Bij geen grote belasting blijft de stroom vrij stabiel maar wanneer je de sub meer belast gaat plots de stroom zeer snel oplopen boven de waarde van de zekering van 500ma.
De zware elco s van 6800 mirco farad meten goed van zijn voeding, zou het kunnen dat de stk eindtrap in kortsluiting gaat.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zit de juiste zekering er in?
Er hoort waarschijnlijk een trage zekering in.
Zit er een snel exemplaar in dan kan dat wel eens de oorzaak zijn.
pa3gws
Voor zover ik in de service manual kan zien hoort er een 2A zekering in.
Zet je email in je profiel dan mail ik de service manual.
2A traag op primair dat is toch heel hoog he.
Maar waarom loopt de stroom ineens zo hoog op wanneer hij vb gewoon spelen 50% belasting en een stroom van ongeveer 250ma plots verhoogd de stroom tot 900ma en meer dus snel stoppen spanning af.
Op de print staat vermeld T500ma.
Mijn mail staat op profiel.
Dan zou ik denken dat de versterker staat te oscilleren, of dat er iets mis gaat met de ruststroominstelling.
Als je wilt testen zonder een zak met zekeringen nodig te hebben, dan kun je een gloeilamp van 60 watt in serie met de netspanning zetten.
Als je de service manual nodig hebt: http://elektrotanya.com/yamaha_yst-sw015.pdf/download.html
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (25%)]
Het is wel degelijk een zekering van 500ma die gebruikt was, dit kan ik ook afleiden in het service plan.
Er zit ook een thermiseveiligheid in de transfo van 2A 250V 133graden die was ook al stukgegaan.
Dus die er even uit en verder kijken wat er gebeurd.
Het is dan ook moeilijk meten waar het probleem zit .
Ik heb zo een vermoeden dat het de trap zou kunnen zijn.
pa3gws
Je mail staat niet openbaar dus dat kan ik niet zien.
Vreemd dat op de print 500mA staat.
Dit saat in de service manual.
F1: FOR CONTINUED PROTECTION AGAINST RISK OF FIRE, REPLACE ONLY WITH SAME TYPE 2A, 125V FUSE
Dat is voor de 100 en 120V versie, maar is inderdaad niet duidelijk in het begin van de service manual.
Op pagina 11 staan de waarden vermeld voor alle versies.
Voor de 230 en 240V versie is dat inderdaad T 500mA 250V.
Ik zou toch ook de trafo beginnen verdenken.Gezien de thermische veiligheid er al eens uit gegaan is.Ik zou de versterker van de voeding afkoppelen, en de voeding een tijdje aanzetten.Trafo mag niet meer als handwarm worden.
Het zou ook kunnen dat je DC op je lichtnet hebt, maar dan zouden andere toestellen in huis er ook last van krijgen.
En inderdaad de versterker kan oscilleren zoals reeds aangehaald.
pa3gws
De eigenaar van het toestel heeft zelf de zekeringen vervangen hij had een te zware zekering in het toestel gestopt zodat ook de thermische veiligheid van de transfo eraan ging.
dc op mijn net is het zeker niet .
De sub speeld goed op laag volume maar als je hem verhoogd ,dan gaat het goed in het begin en nadien plots begint de stroom zwaar op te lopen dat is het rare ervan.
pa3gws
Zou ook zomaar ergens een rotte elco kunnen zijn.
Waardoor de zaak gaat oscilleren.
Zijn er geen componenten die te warm worden?
Nee alles blijft koel.
ik heb ooit al eens een probleem gehad met een versterker van kenwood die staat te spelen en plots kortsluiting.
De versterker gaat in protect mode,even de versterker uit en nadien aan en hij speelde terug het was de eindtrap stk van de sur speakers.
Dus vervangen en alles opgelost.