Dag heren techneuten,

Ik heb een paar vragen wat betreft led verlichting in een aquarium. Ik heb nu 6 jaar een zoetwater aquarium gehad en ben nu van plan om een zeeaquarium te starten. Nu komt mijn vraag is het rendabel om zelf je led verlichting te maken voor een 1.40 * 0.5 * 0.65m Ik kwam het volgende tegen op internet: http://www.reefs.org/forums/topic96704.html dit is verlichting met 5 mm leds. Dit worden dan een hele boel leds lijkt me. Is dit te doen voor zo'n diep aquarium of kun je beter gaan voor een soort leds die op de home page van deze site staan? En de kleuren wat is een ideale mix? Zag op die website ook dat ze uv ledjes gebruikte? hoop dat er mensen ideeen of ervaringen hebben.

groetjes kevin

sow dat is bezigheids therapie. ik weet dat op reefcentral veel wordt gewerkt met 1 3 of 5 watt luxeon leds op grote koelblokken. en dan in een mengeling van wit met royal blue leds.

wat ik ook een x aantal mensen heb zien doen is een echt zware led (denk aan 50 of 100 watt) op een videokaartkoeler en daar dan een aantal van, net zoals velen nu hebben met HQI pitten.

op reefcentral kun je in de DIY sectie allerlei tutorials en bouwplannen terugvinden maar er zijn hier ook beslist mensen die nog tips hebben of hulp kunnen bieden.

Alleen als je al HQI gebruikt, behoorlijk zuinige lampen, zal het wel even duren voor je met LED's uit de kosten komt als dat ueberhaupt lukt.

Zeewateraquaria zijn rifaquaria en hebben een zeer grote verlichtingssterkte nodig. (tenzij je een tamme pladijs wil houden in een bak met zandbodem.)
Dat haal je nooit met leds.Tenzij je extreem veel geld uitgeeft.

ik heb toch al diverse aquaria gezien die toch echt alleen maar led hadden... nu weet ik alleen niet of dit met kleine ledjes was of een paar grote dat kon ik zo gauw niet zien. Ik was van plan combinatie te maken 2 tl buizen en de rest leds. @ gideon_wackers reefcentral doet het helaas niet. Mijn plas was om een euro formaat printplaat vol te bouwen met leds en dan 3 kleuren onderling dimbaar.

Tsja, het kan. die man heeft 900 leds voor een aquarium van 60x28 cm.
Dat betekent dat je voor jouw 1.5m x50cm bak voor de zelfde verlichtingssterkte 2500 leds van 50.000mCd.
Veel bouwplezier.;-) En wat dacht je eraan te spenderen in Euro?

Ik hou het liever op enkele tl buizen.

Het licht is in tegenstelling tot een zoetwateraquarium zeer belangrijk voor het evenwicht. Als dat verstoord wordt is je ganse inhoud in één keer om zeep. En koralen en zeevisjes zijn schreeuwend
duur.

Euh,mag ik even peilen naar je ervaring met zeewateraquaria en mischien met aquaria in het algemeen?

Ik heb trouwens ook mijn twijfels over de deskundigheid van de poster, want een dergelijk klein zeeaquarium is haast niet optimaal te houden en wordt algauw een last in plaats van een lust.

Zal wel weer een Amerikaan zijn van 350kg die zijn huis niet meer uitkan en zijn dagen slijt met het onderhoud van zijn bakje als enige troost..

Wat onzin allemaal, je gaat toch geen 5mm leds gebruiken. :P Pak cree xm-l2 die zal je meer licht per watt opleveren dan de veel gebruikt TL en volgens mijn ook HPI.

Dingen zijn 10w per stuk, 100 van die dingen heb je dus 1000w en 119.800 lumen output als je de xm-l2 u2 gebruikt. Zet maar zonnebril op als je daarin gaat kijken want je hebt gelijk een lasoog. :D

Zijn die er in de juiste lichtkleuren? En wat moet dat kosten (het woordje rendabel komt in de startpost voor)?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

Volgens mij zijn er heel wat 5mm leds die met lumen per watt beter uitkomen. En 1000 leds geeft wel een mooi egaal beeld. Het enige nadeel kan zijn dat je nieuwe hobby led-solderen is...

Dus de LED-gekte slaat ook hier toe. Wat is er mis met een paar TL buizen?

Tl.. Niets het is goedkoper, heeft een goed kleurenspectrum. Goede lumen per watt verhouding.
Tja.... Leds... Educatief :-)

Ik heb leds boven een aquarium omdat ik nieuwsgierig was. Het leuke aan leds is dat ze qua gewicht lichter zijn. Geen reflector. Gemakkelijker aan te sturen. Op de open stukken heb ik extra 15 graden leds om in de diepte te komen. Dat lukt je met tl niet.

Op 18 januari 2013 01:09:06 schreef peter79:
Wat onzin allemaal, je gaat toch geen 5mm leds gebruiken. :P Pak cree xm-l2 die zal je meer licht per watt opleveren dan de veel gebruikt TL en volgens mijn ook HPI.

Dingen zijn 10w per stuk, 100 van die dingen heb je dus 1000w en 119.800 lumen output als je de gebruikt. Zet maar zonnebril op als je daarin gaat kijken want je hebt gelijk een lasoog. :D

Ik hoop dat dit ironisch bedoeld was.
Hoe ga je er aankomen? en ze kosten 150Eu/stuk!

Maar er zij idd betere oplossingen dan 5mm LEDS. De 3W types geven in verhouding veel meer licht, maar zijn ook een stuk duurder.
TL of beter, HPLR, rules.
Ik vind buislampen of kwikdamplampen nog steeds de beste en voordeligste oplossing.Zeker voor een zeeaquarium.
Ik heb wel nachtlichtjes (maanlicht) met leds. Die kun je richten en geeft een mooier zicht dan een geheel gedoofd aquarium.
Maar de hoofdreden is dat mijn maanvissen in het pikkedonker nogal schrikachtig zijn, als er een ander visje langs hen heen zwemt.
En met dat zuinig nachtlichtje zien ze nog waar ze zwemmen.

En ik zit, ook voor andere toepassingen nog verveeld met de kleurweergave van leds. Ik heb een staaflamp met 60 5mm leds, heel handig om bij te lichten, maar nogal koel.

Maar het is niet omdat je warmwitte leds hebt dat de kleurweergave goed is. En zeker voor iets dat zo kleurenrijk is als een zeewateraquarium is dat toch wel belangrijk.
Sommmige golflengtes in de speciaal daarvoor ontwikkelde tlbuizen accentureren de kleuren van de vissen extra. Lukt dit ook met leds?

dank dank voor de reacties! Ik heb ongeveer 6 jaar met succes een zoetwater aquarium gehouden. Ik was van plan een zeeaquarium te starten in de loop der tijd dus ik dacht laat ik het direct maar goed aanpakken. Dus als ik het zo lees kan ik de 5mm leds wel vergeten en dan zowizo over gaan naar 1 of 3 watt leds? Hoe zit het dan met de koeling van zulke leds, moeten die op een koel plaat zitten of kun je ze op een print monteren met luchtkoeling? Zijn er misschien nog meer mensen op het forum die met leds werken boven het aquarium of ervaringen hebben op deze manier met leds?
groetjes kevin

Je schijnt de boodschap maar niet te snappen hé?

Een zeewateraquarium is oneindig veel mooier dan een zoetwatervariant.

Maar als je lagere dieren en koraal wil houden heb je zeer veel licht nodig. Met tl lig je algauw aan 250W!!
Om dat te vervangen zou je immens veel leds nodig hebben.

Ik weet ook wel dat sommigen experimenteren met leds. Maar dat zou je als beginner beter overlaten aan gevorderde hobbyisten, en gebaande wegen bewandelen. Dat is de beste manier om teleurstellingen te vermijden.

Bovendien zijn voor rifaquaria met koraal en zo, lampen nodig met een zeer hoge kleurtemperatuur. 10.000 à 20.000 Kelvin.
De massaproductie van leds is tegenwoordig gericht op huis-tuin-keuken.
Je zult geschikte leds dus moeilijk vinden, als ze al bestaan.

Ik zou met tl5 werken en een nachtverlichting maken met blauwe en witte leds.

Er bestaan reeds in de handel complete en geschikte ledverlichtingsets voor zeewateraquaria.

Een optie, want zelfbouw is m.i. uitgesloten, ook al omdat je de benodigde leds moeilijk zult vinden.

http://bio-led.nl/zeeaquarium-led-verlichting.html

Maar ze kosten 350-500Eu per set, en de meestal summiere beschrijving geeft nergens het aantal lumen op.
Zo kun je niet weten of je er één, twee of meer nodig hebt.
De afmetingen zijn 40x20 cm, dus om je 120 cm bakje egaal te verlichten zul je er toch minstens 2 à 3 nodig hebben.

Omdat heel weinig info gegeven wordt, en omdat de leds verdacht veel op de oudere ronde 5mm leds lijken heb ik er weinig vertrouwen in. Bij ledverlichting is de samenhang tussen vermogen en lichtsterkte die bij gloeilampen vrij constant was , verloren gegaan. Als deze niet opgegeven is, kan het om het even wat zijn.

Soort van politica... Als het maar LED is, dan is het goed. Ofzo.

Op 18 januari 2013 20:28:01 schreef grotedikken:
[...]
Ik hoop dat dit ironisch bedoeld was.
Hoe ga je er aankomen? en ze kosten 150Eu/stuk!

leds?

Nee ben bloedserieus uiteraard. ;)

Nog meer onzin, waar haal je die 150 euro per stuk vandaan, uit je duim of zo. :D

xm-l2 kosten 5 a 6 euro per stuk bij mouser. Hebben verschillende type va xm-l2 al op voorraad, zijn nog vrij nieuwe leds dus prijs zal nog dalen en andere types moeten nog komen.

3w led heb je al voor 50 cent, dan heb je china leds, met 100 lm/w, wil je kwaliteit leds, bijvoorbeeld cree xp-e 3w kosten bij niels(samenkopen) 1 euro, inclusief ster en al. ;)

Mensen denk eerste even na, en zoek even op internet.

Edit.
Stoor met wcht aan mensen die het beter lijken te weten en met schreeuwen hun punt proberen erdoor te drukken. Diy 1000w led lampen zie je veel voorbij komen op zee aquaria fora, zijn 100 leds van 10w. 250w is natuurlijk kinderspel.

En komen nog vele zuinigere leds aan in nabije toekomst, zal eerdaags 225 lumen per wat leds uitkomen, of zelfs 250 lm/w, cree heeft 250+ lm/w leds al werkend in het lab.

Edit/
XM-L dus de voorganger dan ce xm-l2 kosten 3 a 4 euro laatst jaar, 5 dollar ongeveer, dat geeft goed prijs indicatie van de prijs als ze straks beter verkrijgbaar zullen zijn.

Als je er 25 nodig hebt kost je dat dus niet zoveel.

25 x 4 = 100 euro = 250w

http://www.batteryjunction.com/olight-m20-xml-u2-led-mod.html
http://www.shineretrofits.com/g80-s30-30w-30-watt-led-post-top-light-s…

Zo goedkoop vind ik ze toch niet. Nu jij weer.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (51%)]

Het prijsverschil zit in het 'product lamp' of 'product LED'. Die LEDs zijn inderdaad goedkoper te krijgen. En dan de sturing nog. Over 'zoek eens op internet' gesproken... Wel eens de datasheet van zo'n LED gezien? Ik snap direct waarom mijn ogen niet aan dat licht kunnen wennen. (Hoe zouden vissen dat ervaren?)

HQI lampen geven een ferme hoeveelheid UV af. Slecht voor de ogen, maar goed voor de vissen en koralen. Dat zal je bij LED-verlichting missen, of je moet er nog een HQI-lamp bijschakelen....

Daarom gooi je ook combinatie van aantal verschillende leds, waaronder paar power uv leds. ;)

Zijn verschillende led layouts in omloop voor zee aquaria, met zowel cree xm-l serie leds voor lumen output icm uv voor uv en diep rode en blauwe leds, ect. Ze gaan niet over 1 dag ijs, mensen op de zeequaria fora zijn al jaren mee bezig. Maar jullie(voel je niet aangesproken als je kennis wel hebt) hebben de kennis schijnbaar niet, althans daar lijkt het wel op. Maar aantal van jullie roepen wel hardste of je alles weet, en komt gewoon onzin uit of halve waarheden. En dat hier en daar feitje niet 100% klopt ga ik niet over vallen, maar gaat hier nu gewoon heel erg fout met verouderde kennis. Leds moet je per jaar opnieuw beoordelen, de ontwikkeling gaat gewoon erg hard dat informatie van jaar terug al achterhaalt is.

HPI en TL hebben ook drivers nodig, led driver is simpeler en goedkoper dan EVSA of voorschakelapparaat van HPI.

Ik maak led drivers van pt4115, dingen kosten 10 cent, spoel, weerstand en condensator erbij en je hebt een 1A dimbare leddriver voor nog geen euro. Helaas niet geschikt om de xm-l2 voluit aan te sturen op 10w, tot 3w kan je de xm-l2 aansturen, zijn ze nog zuiniger, denk dat ze dan ongeveer 150 lm/w geven @ 85c, dat is ruimt 1.5x efficiënter dan T5 TL's, nadeel dat je dan meer leds moet gebruiken.

@grotedikken
De xm-l2 zijn nog niet lang op de markt, prijzen zullen nog niet helemaal gelijk zijn met de xm-l, volgens cree zullen de xm-l2 meer lumen per dollar geven(zie product pagina van xm-l2) dan de xm-l, wat inhoud dat ze voor dezelfde prijs verkocht worden en de tussenhandel, dat prijzen nu nog hoog liggen ligt eraan dat het nog schaars is maar zal de komende weken a maanden niet meer het geval zijn.

Daarbij link je naar lamp en niet naar led, ik heb het over de leds op de ster, niet over een product waar de leds in verwerkt zitten. Dit is appels met peren vergelijk. En zo lamp hebben we ook niet nodig maar juist led op een ster.

Maar jullie(voel je niet aangesproken als je kennis wel hebt) hebben de kennis schijnbaar niet, althans daar lijkt het wel op.

Dat is nou wat ik altijd van die LED-fanaten vind. Nog nooit een datasheet van dichtbij gezien. Maar voel je vooral niet aangesproken als het niet op jou van toepassing is hoor.

Voel me ook niet aangesproken want datasheet voor me neus liggen, en verwijs net nog naar product pagina. ;)

Ik heb al 40 jaar aquariums, altijd oroblemen met plabten gehad. Nu na de zoveelste EVSA wat stuk ging een Ledbalk boven mijn 350 liter zoetwaterbak gehangen. Eigenlijk bedoeld voor zeewater. Blauw en wit om en om. Was 150 euro. Mooi waterdicht, makkelijk te monteren, licht in gewicht. Goedkoper dan 4 nieuwe TL buizen en weer twee nieuwe EVSA's. Daar heb ik een enkel buis 18W EVSA met buis bij gehangen. De LEDs branden de hele dag, de TL gaat eind van de middag er bij aan.
Mijn planten hebben het nog nooit zo goed gedaan en de leds met de uitstroming van de pomp geeft zo'n zon in het water schittering. Mij bevalt het goed.

Op de aquarium vereniging waar ik jaren bij de TD zat verzorgrde ik ook een tijd een rif bak. Daar hing een HQI en drie of vier T5 buizen boven. Die bak was iets van 180X60X60
Dure hobby, zeebakken ( niet alleen de bewoners maar ook de bioloog, eiwitafschuimer, water op juiste zoutgehkte houden ( en meten) ik heb er toen ook over gedacht maar het was me wat te gortig, vooral als ik zag hoeveel moeite het koste om zo'n bak op te starten. Maar mooi is het wel. Ik zou alleen niet als nieuweling gelijk gaan experimenteren.