Goedendag,
Na veel op de weg te zitten met een auto zonder radio, wil ik graag een radio kist maken.
Alleen de leek die ik ben weet niet bepaald wat ik nodig heb.
Het is zo dat dat ik een bepaald soort aansluiting nodig heb voor de voeding. Gelieve niet met accu's en dergelijke.
Het gaan om de volgende aansluiting *KLIK*
Zodat die gewoon in de sigaretten aansteker aansluiting kan.
Wat heb ik allemaal benodigd?
het volgende heb ik al: Autoradio, Geluidsboxen.
Ben een leek hier in alleen zie het ook meer als tijdelijke bezigheid.
Alvast bedankt
In principe al genoeg toch? Meer zit in je auto normaal ook niet. Aansluiten en spelen
[Bericht gewijzigd door DK op (28%)]
Wat is precies je bedoeling?
Een kistje dat je in de 12v van je auto plugt en muziek speelt?
Hiervoor heb je niet zoveel nodig:
Radio
Speakers
zekering!!
12V plug
antenne
Verwerk dit spulletje in een mooi kistje en spelen maar.
Je 12v aansluiting is al gezekerd toch? En met zo'n plug heb je nauwelijks kans op een kortsluiting, mits je de binnenkant van je kist een beetje degekijk maakt en niet aan elkaar hobbybobt als de gemiddelde 18 jarige
Antenne is idd nog een handige, misschien nog een knop in je contactaansluiting als een virtueel contact zodat je zenders blijven staan als de kist in de auto blijft staan
Maak er voor de zekerheid toch maar een zekering in, dat kan nooit kwaad.
Je zou op de geschakelde plus van de radio een schakelaar kunnen maken, wat DK al zei. Als je de kist dan in een auto laat staan, EN die auto schakelt de 12V plug niet af blijven je zenders behouden. Het gevaar hiervan is dat als je de radio aan laat staan je accu binnen no-time leeg is.
Op 21 januari 2013 20:02:19 schreef nlexten:
Het is zo dat dat ik een bepaald soort aansluiting nodig heb voor de voeding.
Het gaan om de volgende aansluiting *KLIK*
Zodat die gewoon in de sigaretten aansteker aansluiting kan.
Dat is een Hella-stekker, en past niet in een sigarettenaansteker/boordcontact.
Geef eerst maar eens aan waarom die radio niet in het gat in het dashboard zou passen, of juist waarom dat je met een kist wil werken.
Mensen dit is gewoon iemand die een radio wil hebben voor bij het zwembad. vakantie of iets dergelijks. zodat die overal een lekker muziekje heeft.
12 volt plug pakken.
De rode en de gele lijn van de radio bij elkaar pakken.
Deze op de + kant solderen/schroeven. ( de rode draad van de 12 volt plug)
De zwarte draad van de radio op de - kant solderen schroeven. ( de zwarte draad van de 12 volt plug)
De blauwe lijn is de antenne lijn. voor radio ontvangst.
Donkerpaars is de - van de rechter achterboks.
lichtpaar is de + van de rechter achterboks.
Donkergroen is de - van de linker achterboks.
lichtgroen is de + van de linker achterboks.
dus hier gewoon de rode draad van de boks op de + en de zwarte draad van de boks op de -.
Na veel op de weg te zitten met een auto zonder radio, wil ik graag een radio kist maken.
Op 21 januari 2013 21:53:09 schreef flipkipse:
Mensen dit is gewoon iemand die een radio wil hebben voor bij het zwembad. vakantie of iets dergelijks. zodat die overal een lekker muziekje heeft.
Nou breekt mijn glazen bol.....
Mijn mening ging meer naar:
'mn baas geeft me geen radio in mn bus, dan regel ik t zelf wel'
Maar het zwembad klinkt ook wel relaxed, en kan evt nog als je zo'n kist toch hebt
[Bericht gewijzigd door DK op (31%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Wat is hier mis mee?
http://www.lightinthebox.com/nl/auto-mp3-speler-fm-zender-met-lcd_p281…
Beter dan zo'n spug lelijke kist die altijd in de weg staat, er zijn nog vele andere soorten, zelfs met USB aansluiting zodat je zelf muziek via een usb stick kan kiezen
Waarom neem je geen 'ghettoblaster' desnoods zoek je eentje op 12 volt of neem er een 12-230V converter bij.
Edit: deze is ook aardig, meteen een voorbeeldje voor je kist.
http://dickbird.org/2011/12/15/boom-box/
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (34%)]
Hallo,
Ik heb vorige week nog een kistradio gemaakt, en dat was goed te doen.
Benodigheden:
-autoradio 4x45 watt met mp3 en usb ingang
-2x jbl autospeakers van 100 w per stuk
-accu van 12 volt(17ah)
-adapter met uitgangsspanning van 13 volt
-antenne met antenneversterker
Dit alles heb ik netjes in een houten kist gebouwd, de rode,gele draad naar de plus en de zwarte naar de min,paarse en groene draden naar speakers en hij werkte al.
Wel heb ik nog gemaakt dat ik kan schakelen tussen vaste voeding en de accu,als de accu word opgeladen zet ik de schakelaar over naar de vaste voedingsdraad zodat enkel de accu word opgeladen.vanaf de accu lopen dan weer twee draadjes naar buiten die aan de acculader zitten.
was allemaal gemakkelijk te maken, op een volle accu kan hij 5 uur lang op stand 50 staan en dat is erg hard.
Gelieve niet met accu's en dergelijke.
Dus wat moet de TS met een volle accu?
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Pfff, Gewoon een losse voor inbouw geschikte autoradio, 2 boxen, 2 afdekkapjes voor de boxen, genoeg hout, en gezien de aanwezige kennis een conversie stekker voor achter in de radio van de Halforts ofzo, waar op elk draadje staat waar die voor is. de kant die niet in de radio past, maar naar een of andere standaard van een auto er af knippen. Daar verder op breien met een strip kroonsteentjes.
En die stekker natuurlijk met een eind tweelingsnoer.
Middelste pen van de snoer is de +, die moet aan 2 draden, nl de continu en nog eentje, en dan de andere aan de massa.
Rest spreekt voor zich denk ik.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de radio als je er geen accu in hebt zitten dat ie z'n zender kwijt raakt als de spanning er af gaat. lastig, maar niet onoverkomelijk.
Verder zou ik boven en onder de radio een flinke handgreep plaatsen, zodat de radio niet meteen stuk gaat mocht ie ergens tegen aan komen, en voor de boxen net zo.
Mocht je bij mij in de buurt wonen, kun je er eentje komen halen, ik zal de voeding en de accu er uit slopen. (hij draait nu op 230Vac)
Edit: Ohh, en een antenne als iets op de FM wilt luisteren.
Als de TS een oude Blaupunkt Amsterdam neemt (of een ander apparaat met twee knoppen erop) hoeft hij ook niet bang te zijn om zijn zenders kwijt te raken bij het verliezen van de spanning.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Denk dat de TS iets geavanceerders wil dan dit:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://forums.pelicanparts.com/uplo…
Maar wie weet?