Hallo,

Ik heb een klein versterker systeem van hercules binnengekregen.
Het probleem is dat het rechterkanaal is uitgevallen nadat de versterker lange tijd op zijn max had staan spelen.

Zo ziet hij er uit: http://plzcdn.com/ZillaIMG/c452e798ab6513e54ba6ceade950c64d_1348776440…

Ik heb eerst getest of het niet aan de speaker lag, maar deze werkt op het linkerkanaal wel dus de aparte boxen zijn uitgesloten.

Ook heb ik gecontroleerd of er wel een signaal binnenkomt op beide kanalen en dit werkt ook. Kabel is dus ook uitgesloten.

Na het openmaken van de versterker zag ik direct 2 dingen. Afvlakelco stond bol, onder de smurrie en hij stonk. Deze ga ik dus alvast vervangen.

De versterker maakt in de voorversterking gebruik van 2 opamps, de 4558d. Nu zou ik hier graag de vervangers voor weten. Na eens zoeken op het forum was de ne5532 als vervanger er uit gekomen. Is deze een goede vervanger?

De eindtrap maakt gebruik van een bd4840. De bevestigingsbouten waren zwart geworden en beginnen roesten en de tekst was nog amper leesbaar. Het ic is dus veel te warm geworden. Nu zou ik deze ook willen vervangen maar ik kan geen vervanger vinden.

Voor de rest ziet alles er nog perfect in orde uit.

Alvast bedankt,

Stef

De NJM4558 / MC4558 worden nog gewoon gemaakt, dus waarom een vervanger?

Dat is een NJM4558D ja.

De enige te vinden BD4840 is een spanningsdetector in 152 uitvoeringen in SMD, B4840 lever ook weinig soeps op, klopt dat typenr wel?

Oeps dat moest bt4840 zijn...

Dat lijkt er meer op, helaas is die niet zomaar verkrijgbaar of vervangbaar.

Hercules is Chinees wegwerpspul geworden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Njah precies wel.

Wel goed nieuws. Ik heb het ic eens proper gemaakt en het was blijkbaar toch niet verbrand, zat gewoon nogal rare smurrie op.

De elco vervangen en hij doet het weer. Waarschijnlijk was die zo slecht dat het ic niet overweg kon met zo een grote rimpel op het ene kanaal.

Alleszins het werkt!