Baco Led Matrix

Dit topic is gesloten

Beste Max,

Met tranen van ontroering lees ik je bericht, wat snel en iid precies wat ik bedoel. Ik heb de borden gisteren besteld bij BACO dus als die binnen zijn ga ik al een speer aan het werk. Ik hoop dat het werkt zoals bedoeld. Mocht ik nog wat hulp nodig hebben doe ik graag weer een beroep op je. Maar tot zover FANTASTISCH!.

Alvast iedereen hartelijk dank, en het eindresultaat laat ik zeker even horen.

Martin

Domme vragen? Niet vragen dat is dom.

Mooie actie en leuk om te zien hoe ik ook een stukje bijdraag aan de code. Heb nog wel een tip, ik zie dat de DS1307 hier als rtc gebruikt wordt, deze is goedkoop maar niet zo nauwkeurig, en omdat ik ook geen instel mogelijkheden zie gaat dat als snel uit de pas lopen. Je kunt hier ook de DS3231 gebruiken, dat is een chip met een gecompenseerde xtal osscilator en is veel nauwkeuriger. Hij is vrijwel compatibel met de DS1307, met een paar aanpassingen is hij te gebruiken.
Als je meer info wilt hoor ik het wel , ik wel wat gewerkt met die DS3231.

Beste allemaal,
Max en Rolo

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou een DCF77 een oplossing zijn. Ik bedenk me opeens dat we natuurlijk ook zomer en wintertijd kennen. Nu ben ik er toch dagelijks dus een laptopje mee en ff de klok goed zetten is geen probleem, maar als we toch kijken naar nauwkeurigheid en bedieningsgemak is een klok ( en mannen ik vind de oplossing tot nu toe prachtig) die automatisch goed loopt helemaal het einde. Nogmaals ik durf mijn hand niet te overvragen want de hulp is prachtig, maar als de ds1307 vervangen kan worden door een DCF zijn we een top forum.
Nogmaals hartelijk dank,.

Martin

Domme vragen? Niet vragen dat is dom.

Als je er dagelijks bent is een drukknopje voor uren en een ander drukknopje voor minuten toch ook voldoende?

If you want to succeed, double your failure rate.

Even een vergelijk, ik heb beide RTC's running, net even gekeken en de DS1307 loopt 14 minuten achter en de DS3231 +20 seconden in iets meer dan een maand.

DCF77 is wel mooi, zelf nog niet mee gewerkt. Maar er zijn wel libraries voor dacht ik. Je zou dan bijv. een keer per nacht een sync doen en dan verder lopen de DS1307 RTC, als je dan een synct mist is er geen man over boord, probeer het de volgende nacht nog eens. Ik wil daar best wat mee doen voor je, moet alleen een DCF77 ontvangertje vinden. Tips iemand ?

[Bericht gewijzigd door Rolo op maandag 20 januari 2014 19:21:43 (33%)

DCF ontvanger van Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/641138/

Ik heb hier ook nog wat DS3231 IC's liggen. Momenteel ben ik er een aan het testen, en op 1 dag heb ik nog geen zichtbare afwijking kunnen constateren (<0.5 s).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Je uC loopt toch ook op een kristal? Dan is het (met een klok die normaal gesproken altijd aan staat) echt wel gewoon mogelijk om in die maand hooguit een minuut er naast te lopen hoor. En dan corrigeer je gewoon je low-cost RTC.

Begrijp me niet verkeerd, DCF kan ook en is een mooie toevoeging op zo'n klok, maar in geval van een schoonmoeder die de dag van de week moet kunnen zien wel een beetje overkill. Daarbij: de boel loopt waarschijnlijk op netspanning, dus die zou je ook gemakkelijk kunnen gebruiken om verloop te voorkomen (zoals elke reguliere wekker).

Maargoed, als iemand DCF voor je gaat implementeren heb je een mazzeltje :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Heel grappig. Ik was gisteren ook aan het kijken naar een oplossing om de tijd-afwijking te compenseren van de RTC. Binnen een paar dagen zi je toch minuten verschil. Heb al gekeken of ik met 1 knop detijd kan instellen.., kom hier nog op terug (als ik geen andere oplossing kan vinden).
Een DCF77 of GPS ontvanger zouden een oplossing zijn. Misschien nog een andere externe bron die de tijd "goed" weer kan geven? De netwerk-router via wifi bv.
Ik heb nog twee oude GPS-ontvangers liggen van oude TomTom. Een oude TomTom GPS-muis heb ik al gesloopt en geeft wel signaal, maar heeft erg slechte ontvangst binnenshuis. Alleen bij het raam geeft hij een "lock". De andere moet ik nog testen. Die heeft een bluetooth signaal en externe antenne mogelijkheid.
Denk zelf toch aan de DCF77. Bij Conrad kost bijna 10 euro. Een beetje klok met DCF begint bij ongeveer 30 euro... kan dus wel uit.

Ik hier zag ook deze oplossing voor een nauwkeurige tijdmeting. Dat ga ik ook nog even testen.
Hebben jullie nog andere (goede) ideeen?

Tidak Ada

Golden Member

GPS of een Rubidium oscillator ??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 20 januari 2014 23:22:33 schreef MaxJ:
Heel grappig. Ik was gisteren ook aan het kijken naar een oplossing om de tijd-afwijking te compenseren van de RTC. Binnen een paar dagen zi je toch minuten verschil.

Bij een 30ppm kristal zit je als ik de theoretische maximum afwijking bereken nog niet eens aan anderhalve minuut per maand (ben het even kwijt, geloof dat ik op 75 seconden uitkwam). En dat is dan dus ECHT worst-case.

Dus als jij op meerdere minuten binnen een paar dagen ziet, schieten je programmeerkunsten kennelijk wat tekort (no offence).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 22 januari 2014 13:41:02 schreef Jochem:
[...]Bij een 30ppm kristal ....

5pF verschil in capacitieve belasting kan makkelijk 200 ppm verschil opleveren. Die 30ppm geld alleen bij exact de opgegeven CL.

30ppm is inderdaad 77s/maand. 200ppm is al 1 minuut in 4 dagen.

Dus als jij op meerdere minuten binnen een paar dagen ziet, schieten je programmeerkunsten kennelijk wat tekort (no offence).

En/Of de hardware-kunsten schieten te kort :-)

@MaxJ ik heb jouw programma nu in mijn arduino kloon zitten. na wat debuggen wan mijn soldeerkunsten werkte alles zowaar:

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0195.jpg
(ik heb nog geen RTC module)
Ik vroeg mij alleen af, hoe zet je de tijd in de RTC? via de seriële poor gaat dat niet, die staat uit en wordt ook verder niet benut.

Verder vind ik het fantastisch dat er een complete code wordt gepost,ik ben (nog) niet heel goed in schrijven van sketches. ik leer er een hoop van!

Goedenavond Knutsel vrienden,
Poosje geleden heb wat droevige gebeurtenissen te verwerken gehad maar men zegt dat dit bij het leven hoort, alleen kan er slecht aan wennen om dierbaren te verliezen.

Heb met belangstelling de draad weer opgepakt, en gezien dat Blurp het nog steeds te druk heeft gehad haha.
Met betrekking tot een RTC zou ik aan willen bevelen een DS3232 zeer accuraat clock ic via i2c uit te lezen en zelfs omschakelen zomer en wintertijd automatisch. Data scheet is zo te vinden op ons open riool.

Ik wens een beetje laat een ieder toch nog een zéér goed en gezond 2014 met vooral een goede gezondheid en heel veel plezier aan onze geweldige hobby de bijzondere wereld van de electronen, protonen, neutronen, en nog iets maar dat is mij weer ontschoten.

Met vriendelijke Groeten

@Opa Knutsel: Sterkte met het verlies Opa.
@Zylar. Mooi dat je het zo snel aan de praat hebt! Mijn RTC (Tiny RTC met DS1307 chip)kun je gelijk zetten met de computer door een sketch te draaien die dat voor je regelt. Daarna zou je hem ongeveer 5 jaar niet meer hoeven aan te passen omdat er een batterijtje op zit. Jammergenoeg is de DS1307 niet zo erg accuraat. Na een paar weken liep de klok al een paar minuten achter. De DS3232 (of DS3231) zoals Opa Knutsel al voorstelde is beter (heb ik gelezen). Ik kan deze chip alleen niet vinden bij mijn reguliere leveranciers. Op ebay vind ik ze wel. Vanaf € 1,50!!! met gratis verzending uit China (levertijd 9-23 dagen :-). Heb maar eens een bod gedaan... voor € 1,50 wil ik dat wel eens proberen.
Zie net op marktplaats wel een DS3231 module voor €5,50. Iets duurder dan de DS1307, maar waarschijnlijk een betere tijdsaanduiding.

Probeer een GPS module met TTL uitgang op de kop te tikken, bv op Marktplaats. Ikzelf heb daar nogal wat weggeplukt voor 15-25 euri. Ook veel BlueTooth GPS modules hebben een TTL uitgang.
Ja, je moet dat ding wel in de buurt van een raam hebben hangen, maar als-ie eenmaal een fix heeft gehad zal dat daarna geen problemen meer hebben. De langste tijd die ik nodig heb gehad voor een fix was een half uur (in mijn werkkamer).
GPS is veeeeeel stabieler dan DCF77 als je eenmaal een fix hebt.
Wat je niet moet vergeten is:
- je moet een 'valid' hebben in $GPRMC
- de tijd in de $GPRMC string is in UTC, dus die moet je wel omrekenen naar onze zomer/wintertijd (+1 winter, +2 zomer).
Ik heb nu een aantal klokken met een GPS gemaakt. Om het stroomverbruik te beperken synchroniseren ze 1x per uur en dat loopt allemaal perfect. In de tussentijd lopen ze op een simpele oscillator met een 32,768 KHz kristal.
De dag van de week krijg je er niet uit, die zul je moeten afleiden (en dat is nogal wat rekenwerk).
Houd er ook rekening mee dat het jaartal maar 2 posities heeft...dat houdt dus ooit op.

Just find out what you like and let it kill you

Op 22 januari 2014 23:26:25 schreef MaxJ:
@Opa Knutsel: Sterkte met het verlies Opa.
@Zylar. Mooi dat je het zo snel aan de praat hebt! Mijn RTC (Tiny RTC met DS1307 chip)kun je gelijk zetten met de computer door een sketch te draaien die dat voor je regelt. Daarna zou je hem ongeveer 5 jaar niet meer hoeven aan te passen omdat er een batterijtje op zit. Jammergenoeg is de DS1307 niet zo erg accuraat. Na een paar weken liep de klok al een paar minuten achter. De DS3232 (of DS3231) zoals Opa Knutsel al voorstelde is beter (heb ik gelezen). Ik kan deze chip alleen niet vinden bij mijn reguliere leveranciers. Op ebay vind ik ze wel. Vanaf € 1,50!!! met gratis verzending uit China (levertijd 9-23 dagen :-). Heb maar eens een bod gedaan... voor € 1,50 wil ik dat wel eens proberen.
Zie net op marktplaats wel een DS3231 module voor €5,50. Iets duurder dan de DS1307, maar waarschijnlijk een betere tijdsaanduiding.

@Opa Knutsel ik heb voor een product deze ic gebruikt in SMD behuizing ik vermoed dat ik er nog wel heb liggen zorg dat ik een email adres krijg stuur ik er wel eentje op. werkt in een zwaar industrieele omgeving perfect..

Hier wel een library gevonden van de 3231 (en de 3232, deze heeft dezelfde bit structuur) Wel even opletten op de post van ievolve dat er een bug zit op line 40 en er 2x omgerekend wordt van bcd naar decimaal voor de gettime()

@ Zylar :

ik ben nu bezig de klok software aan te passen zodat hij met drie drukknopjes in te stellen is. Als het werkt kun je die code wel van mij krijgen, je hebt dan een bruikbare "Stand Alone" klok.
Zomer/winter tijd en gelijkzetten is dan eenvoudig te doen.
Dus even geduld, wordt aan gewerkt !

@Opa Knutsel :
Die DS3231 is inderdaad een stuk nauwkeuriger dan de DS1307 maar zomer/winter tijd aanpassing doet ie niet hoor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 februari 2014 20:29:40 (18%)

Hallo Rollo,,

Het gaat ook om de DS 3232 en ik dacht dat die doet dat wel deed hoor.
Ik heb deze chip gebruikt in een device. tussen productie datum en verkoop kon meer dan een jaar tussen zitten.
Daarnaast werd er gemonitord wat er in de applicatie gebeurde en ook daarbij werd de tijd gebruikt.
Ik meen mij ook te herinneren dat je zelfs de tijdzone kan instellen.
Maar het is al een behoorlijke poos gelden hoor.

Dus heb ik voor de zekerheid maar geïnformeerd bij mijn software maatje die het heeft geschreven.
En die vertelde dat jij gelijk had en dat de oplossing is gemaakt in de software.

Jammer he.

Ik weet niet of ik de code van de software nog heb zal wel eens zoeken.

Sucses.

Ok, vandaar de verwarring. Kan ook niet in de chip zelf want per land is de zomer/winter-tijd regeling anders. En het veranderd ook nog wel eens.

Ik denk dat dit de reden is waarom het niet automatisch kan.

Zit te knutselen met een arduino Uno bordje, met een imac onder maverix.
Ziet de usb poort niet lastig.
effe doorzoeken.

@Blurp, ik heb de mijne nog niet aan de praat, nog steeds bezig je C-code te ontcijferen. Wat betekent "return 666"?

@zonnepaneeltje: Dat staat aan het einde van main() toch?

Dat is code die nooit uitgevoerd kan worden (omdat ervoor een while(1) staat, dus een oneindige lus).

Die return betekend dus niets. Als ik de listing bekijk heeft de compiler hem ook weggedaan.

't is een beetje een raar detail. Volgens de C-spec moet main() een int teruggeven, maar in een microcontroller eindigt main nooit, dus geeft main nooit dat getal werkelijk terug.

Update over "CO Klok". Ik heb het nu draaien op een Arduino Mini Pro, de code is geschikt voor een DS1307 en een DS3231 RTC. Je moet de juiste instellen in de code voordat je die naar de Arduino zet.Er zijn drie druktoetsen om de tijd in te stellen. SET, UP en DOWN. Het wijst zichzelf. Ik ben afgestapt van de Time en DS1307 librarys en stuur de RTC chip direct aan. Het is een basis, er kan nog van alles aan verfraaid worden natuurlijk (denk aan DCF sync of zomer/winter-tijd in de code corrigeren, enz..)
Het hele spul draait nu op een geschakelde 5V voeding, de LED's zijn dan niet zo helder maar die voeding had ik nog liggen. Je kunt natuurlijk het bord op een hogere spanning laten draaien voor meer helderheid. Zelf heb in een DS3231 module erop aangesloten maar ik heb het ook getest met een DS1307.
De code staat een paar posts lager.

Wat foto's :
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/20140126_115932_zps6159fd3c.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/20140126_115936_zps89cdee73.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/20140126_115943_zps788c3070.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/CO_Klok_zps84631859.jpg

Zeer netjes, wel even een kleine opmerking, ik heb die 5v voor mijn arduino gewoon van de 5v rail afgehaald van het display zelf, en het display zelf zou volgens tekening 7.5V moeten hebben.

Ik heb mijn DS3231 en DS1307 beide in bestelling staan uit china(kost ook niks daar) dus ik wacht vol ongeduld af :)

Dit topic is gesloten