aansturen proportioneel ventiel

Welke zijn de mogelijkheden, naast een plc, om een proportioneel pneumatisch ventiel aan te sturen? Ik heb gelezen dat deze ventielen aanstuurbaar zijn met een signaal tussen 0 en 10V. Zou het dan eventueel mogelijk zijn om deze ventielen aan te sturen met een lichtpaneel? Dit systeem zou dienen om een telescopische vierkante paal met lcd schermen aan verticaal te laten uitschuiven...

Grtz,

Tom.

Als dit lichtpanneel een 0-10V uitgang heeft zou dit moeten gaan. Anders een potmeter als spanningsdeler op een vaste spanning van 10V en je hebt ook een eenvoudig 0-10V signaal.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Lichtpanelen wekren meestal met het DMX protocol. Je zou hier met een microcontroller met DAC een decoder van kunnen maken. DMX lijkt vrij veel op rs485

Spanning staat en stroom gaat!

ik heb een dmx naar 0-10V interface gevonden. Weet iemand hoe deze cilinder zal reageren op dit signaal? Staat bij 0V de cilinder dan volledig ingeschoven en bij 10V volledig uit? ik zou graag werken met deze cilinder: http://pneumatiek.nl/pdf/univer/cilinders/RT.pdf

Lambiek

Special Member

De link die je stuurd gaat alleen over de cilinders, je moet een propotioneel ventiel hebben om je cilinder aan te sturen. En het is maar net hoe je die aansluit op je cilinder, hij kan bij 0V omhooggestuurd worden, maar ook bij 10V. Maar normaal staat je cilinder in bij 0VDC op je ventiel.

Kijk ook even wat je ventiel vraagt qua vermogen, zodat je interface het vermogen wat je ventiel vraagt aankan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zult met het 0-10v signaal de snelheid regelen, niet de stand van het paneel
Om andere richting te schuiven heb je extra solenoid nodig en extra kanaal

!overload! to much information in this signature!

En wat moet ik dan doen om hem ook te positioneren? Wat bedoel je met een extra solenoide?

Dus moest ik bv naar dit proportioneel ventiel: http://www.festo.com/cms/nl-be_be/10433.htm een analoog signaal van 0-10V sturen zou dit de snelheid regelen en niet de positie?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 april 2013 15:33:10 (50%)]

Nee, deze regelt de druk op zijn uitgang van 0-2 / 0-6 of 0-10bar. Om te regelen heb je een standsteller nodig.

Voor cylinders kun je bijvoorbeeld naar de Sipart2 van Siemens kijken.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
GJ_

Moderator

Op 19 maart 2013 12:44:53 schreef meander: DMX lijkt vrij veel op rs485

Het is RS485, het protocol is DMX

Bedankt voor de reacties!

Ik zou deze opstelling graag eens willen testen in de praktijk. Wat is de goedkoopste manier om dit te doen? Welk proportioneel ventiel, welke cilinder,...

Ik beschik reeds over een dmx lichtpaneel. Ik kan ook gebruik maken van een atelier waar een compressor aanwezig is.

GJ_

Moderator

Je wil de positie regelen, daarbij heb je niks aan een prop.ventiel.
En met lucht een positie regelen is duur en onhandig.

Er bestaan wel lineaire actuatoren met een positie ingang.

Neen de positionering is bijkomstig. Ik ben vooral geïnteresseerd in de snelheids dus drukregeling. Zo zou ik met behulp van een scene op het lichtpaneel de snelheid willen regelen. Het kanaal licht openschuiven zou dan zorgen voor een trage beweging, kanaal weer dichtschuiven de cilinder doen stoppen etc. Ik heb inderdaad ook al naar elektrische lineaire actuatoren gezocht maar deze kunnen niet continu draaien wegens verhitting van de componenten, zijn vrij traag en niet echt compact. Ik heb een snelheid van ongeveer 30 cm/s in gedachten...

GJ_

Moderator

De snelheid regelen met de druk kun je op je buik schrijven, net als het stoppen.
Snelheid regel je door bijvoorbeeld de luchtleiding aan de andere kant te knijpen, dus daar waar gedurende het sturen de lucht uit de cilinder stroomt.
Stoppen gaat niet echt, die cilinder zal gewoon een stuk doorlopen. Hij begint namelijk pas te bewegen als er al flink wat druk is opgebouwd en gaat dan ook echt van z'n plek door stick slip: de statische wrijving is groter dan de dynamische.

De snelheid regelen met de druk kun je op je buik schrijven, net als het stoppen.
Snelheid regel je door bijvoorbeeld de luchtleiding aan de andere kant te knijpen, dus daar waar gedurende het sturen de lucht uit de cilinder stroomt.

Doet een proportioneel ventiel dit dan niet?

Lambiek

Special Member

Dat doet een proportioneel ventiel wel, maar je hebt er niets aan.
Het gaat precies zoals GJ zegt.

Dit werkt alleen goed bij hydrauliek, dat is namelijk niet comprimeerbaar en lucht wel.

Dus met mijn opstelling, de snelheidsregeling en de uitschuifsnelheid die ik wens te bekomen kan ik enkel hydraulisch werken? Wat zijn de nadelen van een hydraulisch systeem?

GJ_

Moderator

Vettigheid :-)
En je hebt een pomp nodig, een voorraadtank en een boel dikke slangen. Voor compacte cilinders en grote krachten is het prima geschikt. Bovendien niet erg duur.

Persoonlijk zou ik toch nog even naar elektrische oplossingen kijken.

Lambiek

Special Member

Kan je niet zoiets toepassen.
http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&rlz=1W1ADRA_n...G60QWP1YFI
Zijn in alle soorten en maten te koop.

Heb ik ook al naar gezocht, maar deze zijn meestal redelijk traag en verhitten snel...

GJ_

Moderator

beter zoeken dan >:-)

Je had per slot van rekening ook al die bizarre telescoopcilinders gevonden (leuke dingen maar zeker geen aanrader!!!)