In mijn Harman Kardon AVR130 versterker zitten twee voedingen.
één om de versterker te voeden, en één om de algemene onderdelen (in sandby stand) te voeden.

Bij die laatste voeding heb ik een probleem.

https://docs.google.com/file/d/0B02-zK7xpgpjYkFKTHFyNzZxcDA/edit?usp=sharing

De trafo heeft een uitgangsspanning van 18V
Via wat diodes wordt het gelijkspanning, welke met een vermogensweerstand naar beneden gebracht wordt om een KA7805 (1A) spanningsregelaar te voeden, waar dus netjes 5 volt uit komt.

Bij standaard belasting van alleen de voedingsprint en standby gedeelte van de versterker, heeft de voeding geen probleem. Als ik nu de printplaat van de processorprint er in stop, zakt de voeding in, tot circa 3V na de regelaar. Voor de regelaar zakt de spanning ook in, zelfs op de uitgang van de transformator. Wisselspanning zakt van 18V, naar circa 9V

Meting met scope op trafo uitgang licht belast
https://docs.google.com/file/d/0B02-zK7xpgpjMEljampkQUt6NW8/edit?usp=sharing

Meting met scope op trafo uitgang belast (500mA)
https://docs.google.com/file/d/0B02-zK7xpgpjZEcwdmI3Ul9PdEk/edit?usp=sharing

De totale belasting is 500mA, wat de spanningregelaar in ieder geval met gemak aan kan.
Op de voedingsprint heb ik de condensatoren, spanningsregelaar en vermogensweerstand vervangen. (weerstand zit voor de ingang van de spanningsregelaar en was van 20ohm naar 10 ohm verlopen, wat naar mijn inzien een hogere ingangsspanning op de regelaar leverd.

Heeft iemand een idee waarom de voeding bij de trafo al inzakt ?

groet,

Rob

Als je eindelijk iets gevonden hebt dat op voedingstrafo lijkt, dan zie je daar dat de netspanning direct naar de grote trafo gevoerd wordt en verder nergens naartoe gaat.

Kijk je verder, dan kom je inderdaad ook dat standby-trafotje tegen en zie je dat de voedingstrafo wel degelijk via een relais geschakeld wordt.

De schakeling om de standbyspanning te maken is inderdaad heel eenvoudig: trafotje, bruggelijkrichter, elco, weerstandje en en 7805. Gezien het doel van de schakeling en de waarde van het serieweerstandje (dat overigens 10Ω hoort te zijn en geen 20Ω ) zal er normaalgesproken erg weinig stroom vanaf genomen worden.

Het lijkt er dus op dat er ergens (een soort van) sluiting zit op die voedingslijn. Afhankelijk van hoe simpel het is om deze te volgen en of het mogelijk is om hier en daar wat tactische punten te kunnen loshalen of onderbreken kan je ervoor kiezen om op die manier de onbedoelde stroomverbruiker op het spoor te komen. Je kan ook voor de wat primitievere, maar toch vaak doeltreffende, methode gaan om de 7805 eruit te halen, een labvoeding aan te sluiten en kijken of de 5 Volt daarvan leidt tot rooksignalen of een component die het erg benauwd krijgt.

Service Manual hier verkrijgbaar, met dank aan ESI.

Toen ik de 7805 heb vervangen, heb ik inderdaad ook al met de labvoeding getest.
Hierbij werkt de versterker gewoon en gaat alles aan.
Omdat er voor een 1Ampere 7805 is gekozen, lijkt mij dat deze dit ook aan moet kunnen. De gemeten stroom van mijn labvoeding was 500mA als alles aan stond.

Verder lijkt mij 5V @500mA een vrij normale standby spanning voor dit apparaat. Zeker omdat de processor print ook gewoon gevoed wordt als de versterker in standby staat.

Iemand nog iedeeën ?
Kunnen rotte diodes deze spanningsdip misschien veroorzaken ?

Groet,

Rob

Hmm, da's dan wel wonderlijk.

Dan kan het eigenlijk niks anders zijn dan een kapotte diode, elco of transformator. Ik gok erop dat er dan één van de diodes onderbroken is.

Die 500mA bij 5V lijkt me ook wel normaal, da's 2,5 Watt en dat klinkt toch heel erg plausibel.

Heb je de wisselspanning uit de trafo gemeten en gekeken hoe ver die inzakt als je de belasting eraanhangt?

ik denk eerder de elco, deze staat altijd onder spanning.

De wisselspanning van de trafo heb ik gemeten. Deze zie je in de onderste twee afbeeldingen. 10V/div
De elcos zijn al vervangen. De diodes heb ik nog niet gemeten, dus denk dat ik die even los va solderen.

Hang er eens een elco van pakweg 1000uF parallel aan.
mogelijk toch een elco met te weinig capaciteit.?
(Na de Brugcel)

Krelis

Vandaag even de elco geprobeert, maar mocht niet baten.
Als ik voor de 7805 meet met de scope dan zie ik een nette gelijkspanning, maar bij de belasting tot 500mA lijkt de spanning niet zo vlak meer ( krijgt een soort lopende sinus van pakweg 3 volt.
De diodes ga ik morgen even vervangen. Ook zal ik proberen of de voeding ook instort met weerstandse belasting van 500mA

Hou jullie op de hoogte. Mochf nog iemand andere suggesties hebben, dan hoor ik het graag.

Eigenlijk heb ik nu de complete voeding opnieuw opgebouwd. Nieuwe elco's, diodes, vermogensweerstand en nieuwe spanningsregelaar.
Nog steeds zakt de voeding in bij belasting van 500mA

Uiteindelijk heb ik alles dat op de voeding aangesloten zat los gesoldeerd en een belasting van 500mA nagebootst op de uitgang van de spanningsregelaar.
Weer zakt de voeding in.
De spanningsregelaar moet 1A kunnen trekken, dus ik begin sterk te twijfelen aan de transformator.

Heeft er iemand ervaring met een op deze manier defecte trafo ? Die eigenlijk gewoon instort bij belasting.

De trafo heeft een thermische zekering, wat volgens mij zou moeten betekenen dat hij het of wel, of niet zou moeten doen.
Of zal deze Thermal fuse fitted d115 de sinus afvlakken om de trafo te beschermen ?

Groet,

Rob

500mA lijkt me vrij veel. Zowel voor de trafo (grootte) als voor de ongekoelde 7805.
Trekt die printplaat niet gewoon te veel door een defect?

Ik denk dat ik me daar maar op ga focussen.
Hou jullie op de hoogte.

De overbelasting ontstaat als ik het Input Board op de voeding aansluit.
Vreemd genoeg zit er in mijn AVR130 een ander inputboard dan in de service manual staat ?
Het nummer op mijn printplaat is CUP11931-1 en in de service manual CUP11580.
De opbouw is voor een bepaald gedeelte het zelfde, maar de aansluitingen van de voeding zitten op een hele andere plaats.
Normaal zou ik dan zelf het schema even tekenen aan de hand van de print plaat, maar omdat het hier om een meerlaagse printplaat gaat, kom ik er niet meer uit.

Heeft toevallig iemand een schema of PCB layout met componenten van de CUP11931-1 ?

Groet,

Rob

Ondertussen al gevonden, het blijkt dat ik een AVR132 heb, welke op een paar kleine punten verschilt met de AVR130