Nu mijn stereo receiver project op zijn eind loopt wil ik deze gaan gebruiken. Deze heeft tijdens de ontwikkeling altijd aan een labvoeding gehangen en klonk perfect. Nu ik deze wil gaan voeden met een adapter merk ik dat ik met schakelende voedingen last heb van brom, een logisch gevolg van het type adapter.
Is er een eenvoudige manier om die frequentie eruit te gaan filteren ? Ik heb hem nu tijdelijk aangesloten op een niet schakelende klassieke trafo.
Of is het eigenlijk altijd beter om audio op een niet schakelende voeding aan te sluiten ?
Vreemd, ik heb zo'n ampje al jaren aan een schakelend voedinkje hangen van ome Dick, en die is muisstil.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Brom is per definitie 50Hz en dat is een frequentie waar een schakelende voeding niets mee doet. Een logisch gevolg is het dus zeker niet.
Probleempje met een aardlus, eventueel veroorzaakt of verergerd door de aan- of afwezigheid van Y-condensatoren klinkt dan waarschijnlijker. Als je maar 1 adapter hebt geprobeerd, zou die ook defect kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Ik heb het wel eens geprobeerd met een lineaire brugversterker, de voedingsrimpel was zo weg te halen met een LC filter, maar de condensatoren naar de randaarde zorgden voor een zeer vervelende aardlus die ik er niet uit kreeg, die condensatoren zitten daar voor zover ik weet om de voeding hoogfrequent aan de aarde te koppelen, zodat hij niet gaat stralen.
Uiteindelijk heb ik maar besloten om een ringkerntrafo te gebruiken.
Wat ik hoor is niet een 50 Hz brom, meer een gepiep. Het lijkt wel wat op een groundloop qua sound inderdaad, zover had ik nog niet gedacht. Hoe zou ik dat kunnen fixen ? Ik beschik over heel wat voedingen en allemaal hebben ze er last van, ttz, de receiver heeft er last van.