Aangezien het met mijn Rotel niet lukt ben ik toch maar even begonnen met een ander, hopelijk wat simpeler projectje.
(ik moet toch echt eens op zoek naar documentatie/ leerboeken over het gebruik van een scoop/ signaalvolger enzovoort want ik loop langzaam aan wel aan tegen limieten)
Ik heb hier twee kenwood ka-1500's staan. Eentje werkt helemaal goed, en de ander heeft een goed kanaal en een kanaal dat heel schraal/grauw klinkt. Je kan hem niet lekker hardzetten want het lijkt dan alsof hij overstuurt.
Waar moet ik beginnen? Condensatoren vervangen en hopen dat dat helpt? (condensatoren vervangen wil ik toch al doen, maar ik kan niet geloven dat jullie ook zo beginnen bij een reparatie..)
Een aantal spanningen meten uit de werkende? en vergelijken met die uit de defecte?
heel zacht en brom...
zijn er mechanische keuze knoppen voor de bron? check die eens
check ook evt. uitgangs relais, maar dat zou alleen slecht te rijmen zijn met een brom... Maar kwaad kan het nooit.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je kan in ieder geval de spanningen van het goede kanaal vergelijken met het defecte.
Meten ten opzichte van de nul en er rekening mee houden dat de spanning van het ene kanaal negatief is en de andere positief.
Het kan heel goed zijn dat er een kleine elco niet goed is waardoor er iets staat te oscilleren.
En als je het nog niet hebt staat hier het schema http://elektrotanya.com/kenwood_ka-1500_sch.pdf/download.html
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kijk eens of er net voor de eindtrap een stekker zit met de links, massa, rechts stuuringang voor de eindtrap. als je daar links en rechts omdraait weet je alvast of de fout in de eindtrap zit of in de stuurtrap.
een andere versterker op de rec out van de tape aansluiting zetten kan ook al meer duidelijkheid geven over de bronkeuze in de versterker..
Op 8 juni 2013 07:29:38 schreef pa3gws:
Je kan in ieder geval de spanningen van het goede kanaal vergelijken met het defecte.
Meten ten opzichte van de nul en er rekening mee houden dat de spanning van het ene kanaal negatief is en de andere positief.
Het kan heel goed zijn dat er een kleine elco niet goed is waardoor er iets staat te oscilleren.
En als je het nog niet hebt staat hier het schema http://elektrotanya.com/kenwood_ka-1500_sch.pdf/download.html
Het schema had ik inderdaad al, maar toch bedankt.
Het enige waar ik graag nog wel uitleg over zou willen is: waarom is het ene kanaal negatief en de andere kant positief?
Dan zouden speakers toch ook in tegenfase spelen (bij de een gaat de conus naar binnen en bij de ander naar buiten?)
En als ik nu merk dat de spanning ergens verschilt dan kan ik dus de printbaan terugvolgen naar vanaf waar het zo raar is?
Op 8 juni 2013 11:14:01 schreef testman:
kijk eens of er net voor de eindtrap een stekker zit met de links, massa, rechts stuuringang voor de eindtrap. als je daar links en rechts omdraait weet je alvast of de fout in de eindtrap zit of in de stuurtrap.een andere versterker op de rec out van de tape aansluiting zetten kan ook al meer duidelijkheid geven over de bronkeuze in de versterker..
Ik snap opzich wat je bedoelt, maar het kan toch ook nog voor de stuurtrap zitten, in de voorversterker (stuurtrap hoort zo ver ik mezelf heb ingelezen bij het eindversterk gedeelte toch?)
En aansluiten op de rec out van de tape aansluiting, waar moet ik dan op letten, ik dacht dat de rec out gewoon een simpele doorlus was waarbij toonregeling en dergelijke compleet overgeslagen werden?
goed om te horen! Dat is ook lastig om in-circuit te testen he? Hoe heb je die fout eigenlijk gevonden?