Hallo,
Ik ben vandaag weer eens aan het hoppy'en geslagen en heb me oude zelfbouw speakers eens opgeknapt.
Nieuwe subwoofer erin en een Midrange speaker erbij. alleen nu merk ik dat me midrange veels te hard gaat tov de tweeters.
voor de speakers gebruik ik 2 amps met een xover zodat ik de sub en mid/top apart kan regelen.
Alleen nu wil ik dus van de midrange vermogen weg halen zodat mid en hoog weer even luid zijn.
Nu had ik al gelezen dat een potmeter niet de beste oplossing is. maar wat dan wel?
op de xover de hele midrage dempen is ook niet de oplossing omdat er ook redelijk wat rms vermogens vershil is.
de piezo tweeters die erin zitten zijn de motorola KSN-1005
http://www.usspeaker.com/cts%20index-1.htm
en de midrage Celestion TF0510 5"
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=294-2050
Als je kijkt naar rms vermogen dan zou er van die midrange dus eigelijk 50% vanaf moeten (misschien wel meer).
Zou je dit kunnen doen met een dikke weerstand?
En ja we gaan redelijk wat vermogen op de speakers gooien.
Als het niet gaat dan laat ik ze gewoon zitten en wacht totdat ze beginnen te roken en gooi me dan wat zwaardere midrange speakers erin.
Ow ze zitten nu parallel achter elkaar.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
op de xover de hele midrage dempen is ook niet de oplossing omdat er ook redelijk wat rms vermogens vershil is
Dit moet je even uitleggen.
Het is gebruikelijk (en zo logisch als wat) om bij een actief scheidingsfilter de verschillende frequentiebanden op elkaar af te stemmen voordat er versterkt wordt. Dat is nou net 1 van de voordelen van actief filteren.
ik gebruik deze xover
http://legacy.altoproaudio.com/index.php?template=3&id_prod=12
als ik op de output eq waar mijn mid en top zit nu de midrage lager zet zodat deze niet zo hard klinkt tov de tweeters dan blijven de mid speakers evengoed nog teveel vermogen ontvangen op de hoog freq waar de tweeters op werken. waardoor het alsnog mogelijk is ze op te blazen (tenminste dan neem ik aan)
Is toch vreemd, de gevoeligheid van je tweeter is hoger dan de mid. Heeft de tweeter soms ook een verzwakkingsnetwerkje (of weerstand in serie)?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De mid zal echt niet kapot gaan als-ie ook hoog krijgt. Hooguit klinkt het niet erg lekker, maar dat zal je niet echt veel kunnen schelen als je piezo tweeters gebruikt (die klinken nooit lekker). Je kunt natuurlijk ook het hoog er passief nog uit halen met een kleine spoel in serie.
Raar dat je piezo tweeters met veel beter rendement zachter klinken. Heb je je eigen oren al opgeblazen?? 
Je kan gewoon 10 Watt weerstanden gebruiken, waarschijnlijk genoeg, of 2x 10 parallel. van 0,68 of 1,20 ohm bijvoorbeeld.
Over de hoge frequenties op de midspeaker zou ik me niet zo druk maken, de impedantie is hoger en het vermogen is misschien enkele watts.
Ik zou de piezo meuk eruit halen en een fatsoenlijke HF driver erin zetten, zeker als je wel een dure geluids proccesor gebruikt.
Die mid speaker heeft geen hoog vermogen, 30 watt. Welke versterkers wil je hier op los laten?
Niet lachen.
De versterker is een Dap Palladio 900. en nee die gaat dus niet veel te doen krijgen.
Die boxen gebruik ik al jaren voor de vouwwagen die 4x per jaar op een crew camping staat bij festivals. die boxen zit er gewoon in voor een beetje te kunnen afteren.
in het amp rack (wat eigenlijk weer voor een carnavals wagen is gebouwd maar die ik dus in de zomer meesleep zitten 2 dap palladio amps. 1 900 en 1 1200. 900 voor mid/top en 1200 voor sub.
De subs die in in de kistjes heb zitten zijn deze trouwens:
http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Car/Subwoofers/Champion+Series/…
Daar is niks mee. heerlijke volle bass. alleen vanaf een 1Khz moet eigenlijk een mid het over beginnen te nemen want dat doen deze subs niet echt lekker.
vorig jaar had ik deze sub en die tweeter alleen in de kist. klonk redelijk lekker alleen je mist teveel mid. dus vandaar dat ik er nu een mid heb bij gegooit. en deze speakers had ik nog liggen.
Dus als ik kan zorgen dat ik er zonder al te veel zorgen 100 Watt rms op kan gooien ben ik tevreden.
Daar is niks mee. heerlijke volle bass. alleen vanaf een 1Khz moet eigenlijk een mid het over beginnen te nemen want dat doen deze subs niet echt lekker.
Subs tot 1kHz? Dat is geen sub, dat is laag + laag mid.
Bij subwoofer praat je over een bereik tot 100Hz ongeveer. Soms kunnen ze verder doorlopen, kom wel eens kasten tegen tot 250Hz, maar dan houdt het ook op.
Piëzo inderdaad het best vervangen voor een fatsoenlijke driver. Heb je meer plezier van.
Passieve crossover tussen mid en hoog is ook niet verkeerd. Als je de balans tussen mid en hoog dan goed hebt, kun je de rest aanpassen in de Alto processor.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (25%)]
nee tussen de tweeters zit niks.
2 tweeters en 1 mid alles parellel op elkaar zonder iets ertussen
Hee, je moet die celestion mid wel hoog-af filteren, breekt op als een &(*&. Ook een serie C'tje voor je tweeters kan geen kwaad (!!!). Ovgns heb ik het niet zo op piezo tweeters. Kun je geen goede hoorn-tweeter vinden (gemod Monacor oid)?
[Bericht gewijzigd door markce op (17%)]