Ik heb hier een Box met twee 31 inch breedband speakers er in, ik denk van philips.
Op de speakers staat 12-69-AH.
Weet iemand soms de technische gegevens van deze speakers?
Een foto plaatsen doet soms wonderen. B.T.W.: 31cm geloof ik wel, 31inch niet.
Groeten, Ron.
[Bericht gewijzigd door Rontronix op (28%)]
Tja, 31 inch is wel erg groot ja, maar moet het natuurlijk 12 inch zijn.
Mijn camera is defect, dus kan helaas geen foto plaatsen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toch is er aan de hand van die opdruk wel iets te zeggen; Het zijn inderdaad Philipsen en de luidsprekers zijn in week 12 van 1969 in Hasselt gemaakt. Voor meer gegevens moet er nog een nummer opstaan (niet altijd zo leesbaar maar je hebt 2 dezelfde dus met wat geluk zijn de onduidelijke stukjes bij de een, duidelijk bij de ander).
Verder helpt een foto natuurlijk ook, als de opdruk verder geen uitkomst biedt (voor een ruwe indruk kan een telefoonfoto, anders een camera lenen wellicht).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
De Philips breedbanders met papieren rolrand zijn in ieder geval niet bedoeld voor grote vermogens. 10 a 20w belasting komt in de buurt. Het rendement is vaak flink, meer dan dat vermogen heb je ook niet nodig.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van Philips breedbanders.
Veel meer gegevens dan belastbaarheid en resonantiefrequentie zijn er meestal niet te vinden over die ouwe dingen. Sommige populaire modellen zijn al opgemeten door hobbyisten - de T/S parameters van de 9710 zijn goed te vinden.
Kijk eens naar de AD4200, da's de enige 12 inch breedbander die ik van Philips ken: http://www.hupse.eu/radio/speakers/AD4200.htm
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat kan, maar Philips heeft v'e'el verschillende luidsprekers gemaakt. Het kan dus net zo goed een andere zijn, een variant op genoemd type of een type dat alleen in apparaten is gebruikt. 1969 was voor de AD4200 trouwens een overgangsjaar, lees ik. Zelfs als hij goed lijkt, hoeft het niet exact dezelfde te zijn.
@hieronder: of er staat alleen een 12NC op, dan wordt het wat harder zsoeken/hopen maar ik heb er een aantal al van in de database dus wie weet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja de 9710M ken ik nog wel,heb ik vroeger ook gebruikt met een zelfbouw buizen versterker in de jaren 70 of zo, gaven best wel goed geluid.
Maar er staat nog wel een nummer op de speakers waar het nu om gaat, te weten 2422 256 41103.
Misschien dat dit nummer iemand iets zegt?
maartenbakker
Golden Member
Het nummer staat hier helaas niet genoteerd. Ik kan wel zeggen dat het geen AD12100 is (compleet ander nummer, ook iets nieuwer) maar mogelijk wel een voorloper ervan. Ik gok ook aan de hand van verwante types die ik wel ken (zoals AD1056/W8 = 2422 256 41262) op een AD125x of een directe variant daarop (zoiets als Arco al zegt dus).
Als je in de databoeken een 2422 256 411xx weet te vinden of misschien zelfs een willekeurig type waar de cijfers 411 op die positie staan (dat weet ik niet zeker!), dan heb je in elk geval het basistype exclusief impedantie en conustype (daar staat die laatste 3 in de 12NC meestal voor).
In dit stadium kan een foto van het model (opbouw magneet en conus) mogelijk toch helpen om een zo goed mogelijk verwant type te vinden. Anders kan je proberen metingen te doen (impedantie - te schatten aan de hand van gelijkstroomweerstand, resonantiefrequentie, enz).
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
2422 256 41103 komt niet voor in de "12NC to typenumber"-list uit Philips datahandboek "Loudspeakers" DC04
wat er bij in de buurt komt is dan deze
2422 257 41104 = AD 12672/M4
2422 257 41105 = AD 12672/M8
maartenbakker
Golden Member
Kijk, dat is nog eens een handige lijst! Heb je die toevallig ook in gescande vorm?
Dit model zou er dan toch wel dicht in de buurt moeten komen (mogelijk dat de nummers in de 257-reeks opvolgrs zijn, ik ben daar zoals gezegd nog niet helemaal uit).
Zou het laatste cijfer op dezelfde manier uitgedeeld zijn, dan heeft de 3 dus een andere conus of een andere impedantie. Misschien dat de TS eens kan melden of de conus nog een tweede klein conusje erin heeft, en wat hij meet als hij een ohmmeter op de klemmen zet.
Die lijstjes kun je ook terug vinden op de luidspreker folders bij mfbfreaks.nl.
Googelen op het 12NC levert slechts "Philips AD4200M Speakers 12 Fullrange Norelco Valvo 2422 256 41103"
Groeten, Ron.
maartenbakker
Golden Member
Zo gewend dat Google geen antwoord geeft dat ik dat niet eens gedaan had.
e-bay is geen wtaerdichte bron, maar dan moeten we er toch rekening mee houden dat het een AD4200M kan zijn en dan is dat een beetje een uitzondering in de reeks want ik vond de AD125x meer voor de hand liggen (nou zijn het zeer nauw verwante types opzich).
De link van ledlover is de speaker zoals die er precies uit ziet.
De philips AD4200M 1963, dat moet hem haast wel zijn.
Heb hier ook nog een linkje als die al niet bekend is http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/philips_luidsprekers.pdf
Allemaal bedankt nog voor het meedenken.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Voorkant van de box, heeft die horizontale houten lamellen ?
Want daar heb ik er ook nog 2 van gehad.
Zaten idd deze speakers in, staan nu bij een maatje van mij thuis
samen met de bij behorende buizen receiver
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Open een eigen topic. Plaatsen in een oud topic wat er niets mee te maken heeft is niet de bedoeling.
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad. Overigens zijn hoogohmige types wel altijd de moeite waard.
Intussen ben ik er achter om welk type het in de wat latere jaren gaat bij de 2422 256 41103. Een AD1250/M7. Zie foto's op http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/luidspreker/phi… van een exemplaar van 1971 waar het typenummer wel netjes bij staat.
Ik schreef al iets over een overgangsperiode. Kennelijk werd de AD4200M hernoemd in AD1250/M7 waarmee de laatste dus niet zomaar een opvolger is maar letterlijk dezelfde luidspreker.
maartenbakker
Golden Member
Op 4 maart 2015 21:41:40 schreef etterspetter:
ik heb hier hoog ohmige speaker
van Philips 2422 256 30101
03-68 AH
weet iemand welke speaker dit is?
2422 256 30106 is een AD4690/8 dus de jouwe met andere eindcijfers is van hetzelfde basistype maar met een andere spreekspoel (800 ohm zoals je al schreef) en mogelijk een andere conus. Hij is dus ovaal/rechthoekig neem ik aan? Grote kans dat hij uit een TV komt. Voor een F6 chassis is 1968 misschien net iets te vroeg, maar ik sluit het ook niet helemaal uit.
P.S. Hoe kan dat zomaar, na meer dan 90 dagen nog een nuttig antwoord? Ik heb een groot codenummerarchief en noteer dit soort nummers met een kruisje in de kolom "Navraag". Als ik dan een nieuw omliggend nummer noteer of hetzelfde nummer ergens tegenkom dan kom ik erop terug.
Denk dat ie uit 1972 of 1973 komt, zou uit een KTV K8 kunnen zijn.
http://www.hupse.eu/radio/speakers/AD4690.htm
edit
@Maarten
Die datumcode had ik niet gezien. Dan kan het inderdaad geen K8 zijn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
maartenbakker
Golden Member
De AD4690/8 die ik genoteerd heb is uit 1970, dus dan eerder een K7 of een D6 ofzo. De luidspreker van etterspetter van 800 ohm met onbekend typenummer is volgens de datumcode 03-68AH uit 1968.
Het is wel allemaal familie van elkaar, en die van etterspetter is mogelijk de eerste uit de reeks:
2422 256 30101 03-68 AH
2422 256 30103 AD4690/M800 203 DD
2422 256 30106 AD4690/8 40 70 AH