Versterker DC puls bij in/uitschakelen filter

Mijn versterker heeft een probleem met het filter. Beide kanalen hebben de mogelijkheid om een 'low cut' of 'crossover' filter in te schakelen. Kanaal A werkt uitstekend. Maar zodra ik 'low cut' (SW6) of 'crossover' (SW5) op kanaal B in- of uitschakel, dan word ik getrakteerd op een kortstondige DC puls op de uitgang. Deze DC puls treedt alleen op zodra een schakelaar (mechanische drukknop) overschakelt, daarna werken de filters prima.

Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken? Aangezien het bij beide schakelaars optreedt verwacht ik niet dat het de schakelaars zijn, of is dit toch een mogelijkheid? R207 is in orde. U200 overleden?

http://i.imgur.com/Me7Iqvc.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Er staat blijkbaar ergens een beetje gelijkspanning wat er niet hoort, en vroeger ook niet was.
'Tikt' schakelaar 5 in beide standen van schakelaar 6?
'Tikt' schakelaar 6 in beide standen van schakelaar 5?

Je kunt ook proberen rechtstreeks de spanningen te meten rond de betreffende opamps, desnoods met even van de schakelaars losgenomen bedrading. Alles hoort gemiddeld (DC) nul volt te zijn.

Op 3 mei 2013 14:55:50 schreef Frederick E. Terman:
Er staat blijkbaar ergens een beetje gelijkspanning wat er niet hoort, en vroeger ook niet was.
'Tikt' schakelaar 5 in beide standen van schakelaar 6?
'Tikt' schakelaar 6 in beide standen van schakelaar 5?

Correct.

Je kunt ook proberen rechtstreeks de spanningen te meten rond de betreffende opamps, desnoods met even van de schakelaars losgenomen bedrading. Alles hoort gemiddeld (DC) nul volt te zijn.

De schakelaars kan ik helaas niet (eenvoudig) verwijderen. Deze zitten met omgebogen contacten through hole direct op het PCB. Als ik ze verwijderen dan breken waarschijnlijk de contacten af. De opamps ga ik even doormeten.

De opamps zelf zullen waarschijnlijk wel ok zijn. Probleem is dat lek rondom de op-amp een DC spanning aan de uitgang doet verschijnen, dit valt soms moeilijk te meten (zeer kleine spanningen).

Schakelaars kunnen soms een lek vertonen (Mohms, maar voldoende om een tik te veroorzaken) of ook gebruikte kit op de print om zwaarder onderdelen op hun plaats te houden.

Over welke versterker gaat het? leeftijd?

grtz

Kris

Dit is een Crest CPX2600. Leeftijd geen idee helaas. :)

Het zijn overigens geen schakelaars maar toggle drukknoppen.

[Bericht gewijzigd door Xander2K op (37%)]

Het probleem zal zich rond U201 zitten, deze zit zowel voor schakelaar 5 als 6.

De versterker ziet er redelijk modern uit: http://www.crestaudio.com/products/browse.cfm/action/detail/item/11650…

U200b
In: 0V
Uit: 60mV

U200a
In: 0V
Uit: 100mV

U201a
In: 6mV
Uit: 14V

U201b
In: 610mV

Het lijkt dat U201 kapot is. Zijn er nog rand componenten waar ik rekening mee kan houden? Feedback piept goed uit, net als de weerstand waardes rond de opamps.

Op 5 juni 2013 17:44:15 schreef Xander2K:
U201a
In: 6mV

U201b
In: 610mV

Dat zijn idd hele rare waardes. De ingang van U201b wordt met R220 op 0V gehouden, er mag hoogstens wat offsetspanning op de uitgang staan.

De offsetspanning van U200 is ook niet fris, vervang die meteen ook maar.

Dat is ook mijn idee. Even kijken wat ze bij de winkel hebben, maar waarschijnlijk vervang ik ze allemaal voor NE5532. Toch wat beter verkrijgbaar dan de 4560 denk ik.

Ik zie nu net dat ik U201b tussen de + en - gemeten heb. Een correcte ingangsmeting hoort toch tussen + en GND (over R220)?

beiden metingen kunnen, als je achteraf maar weet wat je gemeten hebt.

Een DC ? meting tussen + en - moet bij een klassieke versterker schakeling in principe 0 volt geven tussen deze klemmen. meet je een verschil, zoals jij doet, dan is er wat loos in de buurt.

groeten

Kris

Ja inderdaad even vergeten.

Vermoedelijk DC inderdaad. Het is een simpel multimetertje en de print ontvangt enkel DC. De ingang van de versterker was ook niet aangesloten. Dus het zal vast gewoon DC zijn.

Ik ben benieuwd, morgen even nieuwe opamps halen. Als het probleem daarmee opgelost is zou het erg leuk zijn. Bedankt allemaal. :)

Jammer, hij oscilleert met een 5532 op u201. Ik ga maar op zoek naar de juiste ipv de print te verbouwen.

Edit: Disregard, alles werkend. Osc. veroorzaakt door input. Bedankt allemaal. :)

[Bericht gewijzigd door Xander2K op (29%)]