Hallo, dit weekend een mooie philips CD204 op de kop getikt op een vlooienmarkt. Hoewel de verkoper beweerde dat hij nog perfect speelde bleek er thuis slechts één kanaal te werken. Na het bekijken van het schema bleek al snel dat het een reed relais (in het schema het "kill relais") is dat stuk is. Weet iemand hoe ik nog aan een dergelijk relais zou kunnen geraken?
Ik zou de cd-speler namelijk graag origineel houden. Lijkt me echt een prachtding om te houden!
Alvast bedankt, Roebas

Je kan het buisje waarin het rietje zit uit de spoel schuiven en eens kijken of je dit met schudden, kloppen, 'magneetoplegging' enz. nog in orde krijgt. Anders iets uit de sloop, of mogelijk kan je een dergelijk buisje in dezelfde afmetingen te pakken krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

zit er idd een relais in met een reedswitch in een open spoel, of is het zo'n groen hitachi relais wat dichtgegoten is ?

Plakkende reedjes daarbij poolde ik de spanning van het spoeltje om. Wat ook kan helpen tegen het plakken is een kop demagnetiseer apparaat tegen het buisje houden.

Groetjes Hans.

Hallo, ik heb jullie truukjes geprobeerd. Maar met tikken, ompolen van de spanning, sterke magneet,... krijg ik geen beweging in het ene contactje. Is er aub iemand die weet waar ik aan een dergelijk relais kan geraken (zie foto).
Je zou me er enorm plezier mee doen.
mvg,
Roeland
http://www.uploadarchief.net/files/download/20130506_203206.jpg

Ik weet niet hoe het verschil in sterkte is tussen een head demagnetizer en een demagnetiseerspoel/-klos voor beeldbuizen. Gevoelsmatig geef ik de laatste meer kans om de klus te klaren.

Zie je kans een iets meer gedetailleerde foto te maken?

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (14%)]

Kun je die reed contactjes er niet uithalen en er een nieuwe in steken ?

Wat is de maat van het rietje?
Hier en daar zijn er nog wel te koop.

@bprosman Dat was eigenlijk ook de belangrijkste reden dat ik naar een betere foto vroeg.

@roebas Als je op eBay zoekt op "REED SWITCH" dan krijg je een ruime keuze aan kale buisjes, daar zal ongetwijfeld iets tussenzitten dat de juiste maat heeft.

je kunt het ding wel origineel willen houden,maar als je de voedingselco's niet vervangt van deze 30 jaar oude speler gaat er snel meer stuk. heb al vaker een cd 100 gehad welke na een 2 uur spelen zonder elco revisie de dac eruit klapte. gewoonweg door een hoge rimpelspanning vanwege rotte elco's. in 1 geval had ik de elco's gemeten alvorens het ding aan te zetten, alles was ruim goed. na 4 cd's en een aantal uren spelen gingen er een aantal 100uf 25v elco's stuk en toen ging de dac eraan. het hangt er sterk vanaf of de speler lang opgeslagen heeft gestaan of nog vaker is gebruikt voor hij bij jou belande, maar de leeftijd zet ook meer en meer zoden aan de dijk hier ...

Hallo, allen bedankt voor de reacties. Ik heb 's avonds nog wat zitten tikken en met de magneet spelen, en wonderwaar, plots deed ie het weer.
Heb al een uurtje zitten luisteren, en voorlopig gaat alles prima ;-).
Ik weet dat ik best de voedingselco's en dergelijke allemaal vervang, dat zal voor binnen enkele weken zijn.
Bedankt voor de tips!

Hallo, de cd speler doet het nog steeds prima, maar als de CD ronddraait hoor ik een hinderlijk geluid. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door het kunststof schijfje bovenop de CD. Soms verdwijnt dit storend geluid maar meestal is het er terug.
Heeft iemand hiervoor een remedie, of herkent iemand dit probleem?
bedankt,
Roeland

Nee dit is waarschijnlijk het plastic omhulsel van het laser transport.

Haal het schijfje uit de klep, dit zit vast met een schroefje en geklikt.

Laat de klep open, leg een cd op het transport, en leg het schijfje op de cd, aan de rechter kant zit een schakelaar (voor het klep mechaniek) druk deze in en de cd zal gaan draaien.

Als je dat schaaf geluid nog steeds hebt, probeer het volgende:

De laser afdekken, en heel voorzichtig het plastic omhulsel van het laser transport warm maken met een regelbare verf stipper, en dan het plastic omhulsel naar beneden drukken en wachten tot hij afkoelt...

Wel voorzichtig (niet te heet beginnen)

zo heb ik het al bij een paar moeten oplossen.

Ok, zal ik eens proberen. Bedankt!

als het hinderlijke geluid weg is als je het volume van de versterker dicht zet is de voeding van de dac instabiel. dat heb ik ook 2x gehad. vaak verdwijnt het bijgeluid na een paar nummers spelen dan.

probeer ook eens of het geluid zowel op track1 als op track 18 te horen is, de lens welke zelf tegen de cd aanloopt kan ook mogelijk zijn. de swingarm kan op veel manieren gesteld worden, soms is de baan niet recht en komt de lens tegen de cd aan aan het einde van de cd.

Deze units maken zoizo best veel geluid, ik heb er gisteren eentje gehad waarbij het veer plaatje van de lens omhoog gekruld zat, het hoekje achter de lens...

Ook de ophanging is bij de meeste wat verzakt, maar tot nu toe heb ik alles nog kunnen corrigeren....

Als ik deze units ter revisatie aangeboden krijg vervang ik bijna altijd alle elco's, dit lost 9 van de 10 keer alle problemen rond de dac op. (als het hinderlijk geluid uit de speakers komt.

Ik begin pas als aller laatste aan de mechanica van de laser te sleutelen, want meestal omdat de afstem kringen zijn verlopen door slechte elco's, is het probleem weg wanneer je deze hebt vervangen.

Daarbij komt nog dat je als je dit niet vervangt je een cdspeler af gaat afstellen met instabiele componenten die toch weer gaan verlopen.

Oja soldeer/kontroleer de regulators ook ff deze willen wel eens proberen de print te ontsnappen....

Het wil niet zeggen dat de elco's altijd de boosdoeners zijn, maar als ik een apparaat krijg dan is het meestal met een rede.

Voordat je begint te solderen...
Eerst ff checken of het probleem mechanisch is d.m.v de cd te proberen zonder de deksel...