buismotor voor kantelbak

Hallo,
ik zou een kantelbak willen maken met een buismotor.
Voor wat moet dit dienen?
Beeld je in dat de as plat op een tafel ligt en kan draaien, en op die as is een V-vormige bak van 1.5 m lang en ongeveer 30 cm hoog gemonteerd.Daarin een max gewicht van 100 kg.( zeldzaam maar zou ooit kunnen dus moet dit aankunnen)
Deze bak moet ongeveel 45 ° naar links ( tot hij tegen een steun botst) en naar boven (0°) en daar blijven staan(sterk genoeg, zodat hij niet omvalt) en ook 45 ° naar rechts kunnen draaien tegen een steun.
Dit is een bestaand systeem maar nu moet dit manueel gebeuren, en ik zou dit automatisch willen.
Ik had gedacht om daar een buismotor van een rolluik voor te gebruiken, maar had enkele bedenkingen:
1/ is die sterk genoeg ( de sterkste zijn 40 NM? het zwaartepunt van dat gewicht ligt toch een 10 tot 15 cm van het draaipunt)
2/draait die niet te snel, dit met toch vrij traag kunnen gaan
3/ gaat die motor niet verbranden als hij tegen die steun botst en ik nog wat te lang op het knopje duw ?

Als er natuurlijk andere ideeën zijn om dit te doen werken altijd welkom!

GJ_

Moderator

Hoeveel koppel heb je nodig met 100kg op 10cm van het hart van die motor? Da's ongeveer 1000N op 0,1m , dus ongeveer 100Nm. Dan is 40Nm wel heel erg veel te weinig dus.
En op 15cm word het dus alleen nog maar erger.
Jammer, een buismotor is wel een erg elegant idee.

Ik zou het proberen met een lineair actuator, of twee in tandem.

En buismotoren draaien max 3 min voor ze thermisch uitvallen

Hallo GJ,
bedankt voor je antwoord, ik had zoiets al gevreesd. Ik zou dan de as bvb 10 cm doen zweven en onderaan een hefboom voorzien van 10 cm, zodat hij daar zijn kracht kan op uitoefenen.Kan jij me een contactadres bezorgen waar ze me kunnen helpen voor de aanschaf,( en berekening van het type) of kan je me een rekenformule bezorgen zodat ik dat zelf kan? De kracht nodig weet je al , de lengte die uitschuifaar en inschuifbaar moet zijn kunnen we ook uitrekenen. Liever zwaar genoeg dan net te licht. Standaard zijn dit gewichten tot max 40 kg, maar uitschieters tot 100 kg .
Die bewegen toch vrij traag hoop ik, of is dit ook regelbaar van type tot type?

GJ_

Moderator

Lineair actuatoren koop je ze normaal op de juiste snelheid. Leveranciers zijn er genoeg, je moet vooral opletten waar je ze wil gebruiken. Een brandschoon laboratorium is een wat andere omgeving dan een staalfabriek.

http://www.elmeq.nl/lineaire-aandrijvingen/lineaire-actuatoren
http://www.warnerlinear.com/

Van die laatste heb ik er net een binnen gekregen, een die 500kg moet kunnen drukken met een slag van 100mm, op 24Vdc. Ingebouwde eindschakelaars. Wel een ouwetje (15 jaar?) maar nog precies zo leverbaar. Komt van een voorraad reservedelen.
Zoiets wil je als het super robuust moet zijn. Maar nog niet in de verte zo elegant als die buismotor.
(deze is hier nog niet in de verkoop trouwens! het is even een voorbeeld.)

Waarom gebruik je geen kruk en drijfstang mechanisme op een motorreduktor? Eventueel een draadstang met een moer?

Wederom bedankt voor de antwoorden.
Het dient om in een operatiezaal ( ik ben een dierenarts) te gebruiken. Het gewicht waarvan sprake is dus een hond, en die kunnen nu eenmaal 100 kg gaan wegen bij superreuzerassen. Bij endoscopische operaties (kijkoperaties) moeten die, terwijl ze onder narcose zijn, kunnen gekanteld worden. Nu gebeurt dat manueel door een assistente, maar als dat automatisch kan gebeuren dmv een voetpedaal kunnen we dat zelf doen ( en steriel, want we moeten dit niet meer aanraken met onze handen)
Vandaar dat het een mooie maar ook propere oplossing moet zijn, en ook veilig (dat er niets tussen geraakt van infusslangetjes, vingers,...;-)) ook gemakkelijk reinigbaar. Sterielmaken hoeft niet te kunnen, de hond ligt er gewoon op en zijn buik moet steriel zijn...

Kan je me ev foto of afmetingen( en prijs?) bezorgen van die actuator ?

Is een kruk en drijfstangmechanisme op een motorreductor niet een beetje hetzelfde als een lineaire actuator, allen niet zo mooi afgewerkt ( en ook meer draaiende delen die bloot liggen, dus ook niet zo veilig )?

GJ_

Moderator

Kruk drijfstang mechanisme is op zich best mooi en zo te maken dat de motor ook zonder eindstanden door mag draaien. Dat zal dan het heen en weer schommelen van die bak tot gevolg hebben.
Je hebt wel een motorreductor nodig met een enorm laag uitgangstoerental natuurlijk anders word het een hondenlanceerinrichting.

Mijn actuator even getest. Er zitten kennelijk toch geen eindstanden in. En een beetje groot, hier kun je koeien mee kantelen :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 11 mei 2013 14:47:42 (17%)]

Franssel

Golden Member

bestaat toch gewoon , de rugleuning van een tandartsstoel met voetbediening beetje aanpassen ,
gebruik het nu zelf voor m'n zonnepanelen (horizontaal) kan dus ook vertikaal

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als je een buismotor graag gebruiken wilt zou je mischien iets kunnen doen met een contragewicht.

Een brug kun je door zijn contra gewicht ook opendraaien met een accuboormachine.

In zijn simpelste vorm een zwaar stuk ijzer en een stuk touw dat op de buismotor wordt gewikkeld?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 11 mei 2013 14:47:03 (22%)]

GJ_

Moderator

Met contra gewicht komt ie er nog bij lange na niet.

Een contragewicht moet een lege en een volle bak compenseren. Je moet er dus als het ware een beetje tussenin gaan zitten. Als het gewenste maximum koppel ver over de 100Nm is en het maximum leverbare 40Nm dan kun je dat wel nagaan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 11 mei 2013 14:50:37 (69%)]

Je hebt wel gelijk GJ. Bij elke hond een ander gewicht er aan hangen is ook niet alles. Vraag me af hoe je dat moet doen met een paard of een olifant? Giraf???

Franssel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Franssel op 11 mei 2013 15:20:17 (100%)]

Franssel

Golden Member

Als het dier in het midden op de draaias ligt kan ik het met een vinger (niet dat ik zo sterk ben hoor) de assistente kan het ook

constructie goed maken

dat was mijn gedachte ook, maar dan met contragewicht:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bak.png

je kan natuurlijk de gewichten elektrisch verstelbaar maken.
maar als je altijd onderin begint, is de bak stabiel. vervolgens beweeg je de gewichten naar boven tot de bak topzwaar word. net voor dat moment stop je en is de bak met 1 vinger te bewegen.

GMT+1

Hallo , leuk dat iedereen meedenkt!

Dat met een tegengewicht is een mooi idee én tekening, maar je moet rekenen dat die kantelbak op mijn bestaande operatietafel moet kunnen liggen. Met tegengewichten moet er veel plaats zijn onder de bak voor dat tegengewicht en het moet kunnen uitzwenken. Ik sta naast de operatietafel en als ik dat tegengewicht tegen mijn schenen krijg mag ik achteraf ook op tafel liggen om mijn schenen te spalken;-).

Die tandartsenstoel is ook een optie, ik kan die pomp ( er zit allicht ook een soort lineaire actuator achter ?) mogelijks gebruiken. Ga eens bellen of mijn tandarts zijn oude stoel niet wegdoet!

Als de bak gedraaid is, moet hij ook stilstaan, als ik endoscopisch bezig ben, komt het op mm aan, als die staat te wiebelen heb ik gans de binnenkant in de soep gedraaid.
We starten op 0° ,instrumenten inbrengen, dan kantelen op 45 ° links (moet stevig blijven staan) operatie uitvoeren, dan kantelen op 45° rechts, daar operatie uitvoeren, dan rechtzetten op 0°, instrumenten er uit en gedaan.

Een lineaire actuator lijkt me dus momenteel een plausibele oplossing die weinig plaats in neemt. Heeft iemand een idee hoeveel zoiets ongeveer kost ?

GJ_

Moderator

Op 11 mei 2013 17:30:38 schreef Animalis:...Heeft iemand een idee hoeveel zoiets ongeveer kost ?

Die zijn er dus in alle prijsklassen. Die van mij had je voor een zacht CO prijsje kunnen hebben maar daar zitten dus toch geen eindschakelaars in, helaas.
Ik zal eens bij Misumi kijken wat die er voor prijskaartje aan plakken. Niet dus, jammer want dat was gemakkelijk nakijken geweest.

Als je echt interesse hebt kan ik je een (nieuwe) lineaire actuator bezorgen.
kracht 100 kg, snelheid +/- 10 cm/min, voeding 24 Vdc slag 150 mm kan/mag zich vast lopen tegen een eindsteun dus geen eindschakelaars nodig
afmetingen 150 x 150 x 300 mm
succes ermee.

GJ_

Moderator

Dat is wel een heel goedkope trouwens. Voor dit soort toepassingen moet je ook niet een al te dure hebben want dan zit je al snel met een kogelomloop en dat is nou precies wat je hier niet wil hebben. Hoe slechter het rendement hoe beter.

Hallo , jullie hebben me al goed geholpen, leuk forum is dit. Hier kom ik nog vaker, ik ben een grote knutselaar maar heb wel geen technische opleiding genoten.
Ik mag maandag ook eens bij mijn tandarts gaan, hij had inderdaad een oude stoel liggen ! Zou daar inderdaad ook een lineaire actuator in zitten? Dan heb ik ook automatisch de voetpedalen.

Pamwikkeling, wat is je prijs ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/imgp7877%20%28708x1024%29%20%28443x640%29%20%282%29.jpg

Dit is dus de motor van mijn tandartsenstoel ;-)
Hoe sluit ik hem aan ?Is wel 220 V. Ik dacht op de blauwe draad de ene kant van de stroom ( de neutrale) en op bruin de andere stroomdraad om aan de ene kant te draaien en op zwart om naar de andere kant te draaien. Hij ronkt wel maar draait niet. Ik heb het zo goed als het kan ook eens aangesloten op het besturingscircuit van de tandartsstoel zelf, maar daar doet hij het ook niet. Ik heb die stoel wel compleet gedemonteerd en van onder het stof en hooi( stond in een garage) moeten halen, dus aansluiting op dat circuit was ook niet evident. Maar ik meen dat ik die besturing van de tandartsstoel niet nodig heb om hem te doen werken.
Kan iemand mij wat tips geven ?

GJ_

Moderator

Heb je de condensator er bij? Want die heb je wel nodig. Zonder hoef je ook niet te experimenteren anders stook je hem ook nog op. Let ook even op de duty cycle: 25s aan/300s uit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/animalis%201.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/animalis%202.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/animalis%203.jpg

Hallo , ik dacht al zoiets, vandaar dat ik het weer in het ganse systeem ingbebouwd had. En toch werkt het niet. In bijlage foto van ganse electronica en een detail van wat ik denk dat de condensators zijn. Er zitten 2 zo'n motoren in , een grotere om de stoel op en neer te latenen diegene die ik wil gebruiken (om de rugleuning aan te passen). Hiervoorvoor dient allicht de lichtere condensator (de 10)?.
Ik wil natuurlijk gans dat systeem niet op m'n tafel, enkel dat motortje met de condensator . Hoe monteer ik de condensator aan de motor ? Hoe test ik of hij nog functioneert ( of als ik hem aankoppel op de manier die ik zal horen en het werkt dan, dan is het ok ;-)?
Dat mini blauw ding op de draadstang van de motor : is dat een stop- beveiliging? Is dit simpel te bevestigen, maar ik heb daarvoor allicht een 12 of 24 v systeem nodig of zijn er gemakkelijkere systemen die ik op 220 kan zetten ? ( desnoods een kliksysteem dat ik onder mijn kantelbare tafel kan monteren dat zich automatisch uitschakelt als de tafel er tegen geduwd wordt ?
Excuses voor de domme vragen van een niet electronica-expert. Je mag me alles vragen van het kleinste zenuwtje in een hondepoot, daar kan ik wel op antwoorden ;-)

was ik vergeten ; de duty cycle : is dat de tijd die hij mag draaien tov de tijd die hij moet uit staan: dus hij mag max 25 sec draaien en dan 300s uit ? Is meer dan voldoende, hij moet per uur maar max 5 keer 5 sec draaien of zoiets, bij een tandarts wordt hij freqenter gebruikt .