Hallo iedereen
Ik ben een robotje aan het bouwen met als basis de ATMega32
als h-brug gebruik ik een L298N
Een eerdere testversie werkte vlekkeloos, de motorsturing werkte perfect.
Ik gebruik nu timer1 (a en b) om bijde motoren van mijn robotje te PWM'en
nu heb ik een zeer merkwaardig probleem.
Wanneer ik gewoon ledjes aansluit op de Atmega, werkt het perfect. ik kan deze PWMen en ook op de scoop ziet het er perfect uit.
Maar wanneer ik dit nu op mijn gehele schakeling hang gaat het heel even goed, de motoren draaien, maar dan stoppen ze, de PWM uitgangen worden ook 0.
Ook gaat mijn LCD dan random aan en uit (terwijl ik deze nog niet eens aanstuur)
Soms gaat het 10seconden of meer goed, soms stopt hij al na 1 seconden.
Ik kan mijn µController dus wel nog resetten en na iedere reset bollen de motoren even. Maar na een tijdje houden ze het gewoon voor bekeken of beginnen ze te flippen (snelheid veranderd, 2 motoren gaan aan ipv 1 die ik maar aanstuur etc.)
Ik heb mijn voedingsspanning ook al aan de scoop gehangen maar deze blijft altijd mooi 5V....
Iemand die dit probleem kent? mogelijke oplossingen weet??
alvast van harte bedankt,
ja, signalen naar de brug nagemeten
Voedingsspanningen blijven stabiel, Ingangen blijven juiste waarde krijgen, enkel de enable / PWM pinnen worden laag wanneer de motoren stilvallen, maar ik vermoed dat dit niet de fout van de Hbrug is....
EricP
mét CE
Als je niet aangestuurde LCD ook een eigen leven gaat leiden, dan komt er ergens een berg rommel vandaan. Motoren op dezelfde voeding als de logic ofzo?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Ik denk dat ontkoppelen je grote vriend hier is. Ik zou zelf hier en daar met een losse (grote) c wat proberen (over de voedingsspanning). Ik heb zelf ook de raarste dingen meegemaakt door het niet juist ontkoppelen.
Op 18 mei 2013 06:33:52 schreef EricP:
Als je niet aangestuurde LCD ook een eigen leven gaat leiden, dan komt er ergens een berg rommel vandaan. Motoren op dezelfde voeding als de logic ofzo?
voeding is een schakelende voeding, afgesteld op 7V, deze is voor de Hbrug te voeden, achter de schakelende staat een 7805 met bijhorende ontstoringscondensatoren..., op deze uitgang is al het logische gedeelte aangesloten
Op 18 mei 2013 07:45:42 schreef pros:
Als de ATmega32 op een kristal draait: je hebt toch voor full-swing mode gekozen?
ik gebruik de interne clock ingesteld op 1Mhz
EricP
mét CE
voeding is een schakelende voeding, afgesteld op 7V, deze is voor de Hbrug te voeden, achter de schakelende staat een 7805 met bijhorende ontstoringscondensatoren...
Splits dat eerst maar eens. 7V is voor een 7805 waarschijnlijk nog wel te doen, maar als er stevige rommel op staat, dan wordt het al lastiger. Als splitsen je probleem oplost, dan weet je in elk geval waar je het zoeken moet.
Op 18 mei 2013 08:27:19 schreef shizzle dizzle:
Ik denk dat ontkoppelen je grote vriend hier is. Ik zou zelf hier en daar met een losse (grote) c wat proberen (over de voedingsspanning). Ik heb zelf ook de raarste dingen meegemaakt door het niet juist ontkoppelen.
Ik heb een C van 470µF over mijn logische voeding (5V) geplaatst, geen resultaat... grotere C nemen? of...?
pros
Zoals Eric schrijft: geef de AVR stroom uit een geheel afzonderlijke voeding. Als het dan zonder problemen werkt, weet je waar de oorzaak gezocht moet worden.
Op 18 mei 2013 10:58:30 schreef EricP:
[...]Splits dat eerst maar eens. 7V is voor een 7805 waarschijnlijk nog wel te doen, maar als er stevige rommel op staat, dan wordt het al lastiger. Als splitsen je probleem oplost, dan weet je in elk geval waar je het zoeken moet.
Is in dit geval niet zo simpel... Robot is gebouwd op PCB, maar ik heb al geprobeerd om mijn ingangsspanning van de 7805 (uitgang van de schakelende dus) op 9.5V in te stellen, + een condensator op de 5V ingang
nog steeds valt de robot vanzelf uit
Patrick de Zeester
Golden Member
Ik zou proberen om een kleine C (pakweg 100nF) over de voedingspinnen van de AVR te zetten.
Daarnaast zou ik, zoals anderen al hebben aangegeven, kijken wat er gebeurd als je de 5 Volt uit een separate voeding betrekt, en niet afleid uit de 7V waarmee de motoren gevoed worden. 7 Volt op de ingang van een 7805 is nogal op het randje.
[Bericht gewijzigd door Patrick de Zeester op (24%)]
Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Levert je voeding wel genoeg stroom? Heb op school eens een hele dag zitten prutsen met het goedkope labvoedingkje van school voor een 7805 in een schakeling met wat motortjes, h bruggen en een pic, niks aan de praat te krijgen.
Toen even een oude pc als voeding misbruikt (stekertje van HD los en even een plugje met een draadje in de gele en eentje in de zwarte) en dat gebruiken, niks aan de hand en alles werkte prima.
Sindsdien neem ik voor projectjes op school altijd ff een pc voedingkje mee.
ik heb nu gemerkt dat wanneer ik mijn motoren loskoppel, de µController wel normaal werkt, PWM uitgangen blijven hoog... ga het ontstoren eens proberen
ik heb over iedere motor een C van 100nF geplaatst, het probleem lijkt opgelost, maar is er ook iemand die dit kan verklaren? 
EricP
mét CE
Is in dit geval niet zo simpel...
Wat is daar ingewikkeld aan? Input van de 7805 los halen en extern voeden. Klaar.
Voor wat betreft die C's: dat is geen probleem oplossing, dat is het symptoom onderdrukken. Het probleem zit in je voeding of slechte PCB layout. Waarschijnlijk demp je nu de uitschakelpieken van de motortjes wat waardoor de boel het net aan blijft doen.
@Prmmr:
Is in dit geval niet zo simpel... Robot is gebouwd op PCB,
Voedings pen van je pic lospeuteren en daar een 7505 gevoed uit een 9v batterijtje aan hangen. Wel ontkoppelen. De min van je batterij direct aan de min van je PIC solderen. (Onderzijde pcb o.i.d.)
Lijkt me niet echt lastig. Wel alles ontkoppelen. En de voedingsdraden van je pic niet langs of naast de draden die naar je motor gaan laten lopen.
Dat laatste heb je hopelijk toch ook niet op je print gedaan?
Op 18 mei 2013 10:54:22 schreef prmmr:
voeding is een schakelende voeding, afgesteld op 7V, deze is voor de Hbrug te voeden, achter de schakelende staat een 7805 met bijhorende ontstoringscondensatoren.....
Daar ga je eigenlijk al fout in je ontwerp, waarom moeten je motoren op 7VDC draaien. Je heb waarschijnlijk een accu van 12V aan boord, (of een andere spanning) waarom gebruik je die niet voor je motor. Dan heb je helemaal geen aparte voeding nodig voor je motor.
En daar komt nog eens bij dat een geschakelde voeding een hekel heeft aan inductieve belastingen.
Heb je trouwens wel vrijloop diodes geplaatst bij je L298, dat zou ook nog het één en ander kunnen verklaren.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 18 mei 2013 11:48:26 schreef prmmr:
ik heb over iedere motor een C van 100nF geplaatst, het probleem lijkt opgelost, maar is er ook iemand die dit kan verklaren?
Lees het topic nog maar eens door dan, verklaring is allang gegeven.
Op 18 mei 2013 12:59:02 schreef Lambiek:
[...]
Daar ga je eigenlijk al fout in je ontwerp, waarom moeten je motoren op 7VDC draaien. Je heb waarschijnlijk een accu van 12V aan boord, (of een andere spanning) waarom gebruik je die niet voor je motor. Dan heb je helemaal geen aparte voeding nodig voor je motor.En daar komt nog eens bij dat een geschakelde voeding een hekel heeft aan inductieve belastingen.
Heb je trouwens wel vrijloop diodes geplaatst bij je L298, dat zou ook nog het één en ander kunnen verklaren.
*motoren mogen maar maximum +-6V krijgen, de l298 verbruikt zelf ongeveer 1V, ik
*ik heb nog nooit last gehad van mijn schakelende voeding, bij een eerder ontwerp van de robot (zelfde motoren, sturing, voeding, controller etc.
*de vrijloopdiodes zijn geplaatst
pros
Lambiek bedoelt (waarschijnlijk) dat je de motors gewoon op 12V kan aansluiten, als je er voor zorgt dat de puls/pause-verhouding van je PWM-signaal binnen de perken blijft. Gepaste zekeringen zijn in zo'n geval een aanrader - ze beschermen de motor als de AVR rare dingen gaat doen ten gevolge van een storing of een programmeerfout.
Voor een 6V motor is het ideaal natuurlijk, dat je een 6V batterij gebruikt. De AVR kan je dan voeden via een low-drop regelaar zoals de LM2940-5.0
Die laatste is ook een betere keus bij een ingangsspanning van 7V.
@ Pros,
Dat bedoel ik inderdaad, maar dan wel een motor van 9 of 12VDC.
@ TS,
Een motor kan echt wel wat overspanning verdragen, daar krijgt hij echt niets van.
Er wordt door een hoop mensen nog steeds de fout gemaakt om van alles en nogwat op de voeding van de controller te zetten, zoals relais, motoren, en andere zaken. Dat moet je gewoon niet doen, de voeding van je controller moet gewoon schoon blijven. En dat het in vorige projecten wel goed gegaan is, dan heb je gewoon geluk gehad.
Haal de spanning gewoon bij de bron weg voor motoren en relais, als je de bron goed buffert met een paar elco's dan kan je daar ook gewoon je spanningsregelaar van af pakken. En de hele handel goed van ontstoring voorzien.