Halle allemaal,

Ik vroeg me af of er een manier is om dynamische gegevens uit een virtuele database weer te geven op een LED display (lichtkrant). Ik weet dat LED displays werken met een programma waar je aan kan geven wat het display weergeeft, maar dit moet je wel handmatig aanpassen.

Omdat de database virtueel, is en via een web-based applicatie uitgelezen kan worden. Is het dan ook mogelijk om met bijvoorbeeld: een ethernet verbinding deze software met elkaar te laten communiceren, om zo deze gegevens op te halen en te verversen wanneer dit nodig is?

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hier wat feedback over zou kunnen geven. Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk genoeg heb beschreven.

Met vriendelijke groet,
Paultje

Als je een lichtkrant met seriële RS232 aansluiting neemt dan moet het wel kunnen als je zelf een handig scriptje schrijft.

Hier doen ze ook zoiets: http://www.bwired.nl/Camoffice.asp

Bedoel je misschien zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=dTp4Fv4S3qg

Ik laat op deze Conrad lichtkrant (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/590996/) oa RSS feeds zien. Squeezebox songtext info moet ik nog een keer opnieuw maken.

Aansturing doe ik met een Raspberry Pi (de aansturing is in Perl geschreven).

@zerobase: mooi!

@Paultje1991

Het kan op 1001 manieren. Wil je het klein en handzaam, geheel (on)afhankelijk van een laptop of PC? Is er wifi, is er ethernet? Wat is je budget, wat kan je huidige lichtkrant.

RaspberryPie is een computertje voor $35, zeg €50 met een doosje en wat kabels erbij. Die kan je dan programmeren om de gegevens van internet op te halen en het naar je lichtkrant te sturen via RS232 of USB.

Als het altijd via je huidge PC of laptop kan dan hoef je alleen een stukje software te vinden die automatisch je lichtkrantprogrammaatje aanroept met de goeie parameters of direkt via serieel naar de lichtkrant babbelt.

Er zullen ook lichtkranten te koop zijn die alles al helemaal zelf kunnen, hooguit dat je moet zorgen dat de informatie in een bepaald formaat op een webserver.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (16%)]

Ten eerste bedankt allemaal voor de goede ondersteunende informatie!

@ zerobas: Inderdaad een hele mooie oplossing, mijn opdracht komt inderdaad overeen met wat je hier laat zien.

@ K7Jz: momenteel heb ik nog niets van een concept, ik was eigenlijk alleen maar aan het kijken of het uberhaubt wel mogelijk was, maar nu ik hoor dat er veel verschillende mogelijkheden zijn ga ik me hier wat verder in verdiepen.

Er is momenteel nog geen budget opgesteld voor mijn opdracht simpelweg omdat we de uiteindelijke oplossing nog niet direct hebben vastgesteld. In ieder geval zijn de oplossingen die U allen mij gegeven hebben wel duidelijk en kan ik een concept opstellen. Of de gegevens nu op een lichtkrant of tv scherm worden weergegeven zal uiteindelijk nog worden beslist. Dit hangt ook weer af van het budget wat wordt vrijgegeven.

In ieder geval bedankt voor de moeite! Hoop dat ik mezelf op dezelfde wijze hier ook ooit nuttig kan bewijzen ^^

groetjes

wat is een virtuele database? eentje die in een VM draait?

het is natuurlijk de vraag wat je wilt. (hoeveel tekst)

in het filmpje van zerobase duurt het 7 seconden om de songtitel weer te geven. geschikt voor MP3 (zodra het nummer start kijkt iedereen op en geef je die weer), maar niet voor een ontvangsthal (je wilt geen minuut wachten voor hij overnieuw begint)

afhankelijk van de locatie moet je de snelheid aanpassen. vervolgens bepaal je de schermgroote. als je meer tekst krijgt kun je niet steeds sneller scrollen, je moet groter.

er komt een moment dat je zo'n groot scherm moet kopen dat je goedkoper uit bent met een HD TV.

het is dus handig om daar een mooie afweging in te maken: we verwachten dit formaat te gaan gebruiken, kost zoveel, kies dus voor TV (of niet)

@ Progger

Je hebt inderdaad gelijk wanneer het aankomt wat voor informatie er weergegeven moet worden. Maar ik heb deze post geplaatst eigenlijk alleen om te zien of het ook mogelijk was wat ik wou. Momenteel zijn we een aantal mogelijkheden aan het bespreken wat betreft de uitvoering van het scherm, maar hoogst waarschijnlijk gaat dit inderdaad toch een tv scherm worden.

Wat de virtuele database betreft weet ik niet precies waar het in draait, het is als het ware een virtuele server waar alle informatie van een aantal meetpunten van een fabriek binnenkomen. Deze informatie kan dan weer via een web based applicatie opgehaald en uitgelezen worden. Hoe het precies ontwikkeld is en welke software is toegepast heb ik absoluut geen idee van.

Vandaag worden er hopelijk een paar knopen doorgehakt wat betreft de locatie van het scherm en een eventueel budget, aan de hand hiervan kan ik pas echt specifiek de onderdelen beschrijven.

Zodra ik iets meer weet zal ik dit even in deze topic plaatsen misschien dat het dan voor jullie wat duidelijker is wat het project precies inhoudt.

sorry voor de onduidelijkheden, ik ben niet direct thuis in het ontwikkelen van software e.d. vandaar deze topic :)

Allemaal bedankt voor de informatie die jullie mij gegeven hebben.

Zojuist hebben we wat zaken vastgesteld wat betreft het systeem wat we gaan toepassen en de benodigde software die we gaan ontwikkelen.

We hebben gekozen voor het gebruik van een informatiekiosk (informatiezuil) zie onderstaande link voor afbeelding.
http://www.adformedia.nl/images/beamers/diz400.1131883054.jpg
Het merk en type zijn nog niet vastgesteld dit is van latere zorg.

vervolgens gaan we in de pc die zich onder in de constructie bevind een stukje propietary software ontwikkelen in C# (C-sharp) wat ervoor kan zorgen dat de benodigde gegevens uit de virtuele database (draait in ESX) kan isoleren, ophalen en vervolgens omzet in gegevens die in een visualisatie worden weergegeven. Ook de visualisatie zal worden ontwikkeld in C# en dus diverse mogelijkheden bieden voor de weergave van dergelijke gegevens.

De software zal via een wifi netwerk verbinding kunnen maken met de database en dus continu de vernieuwde gegevens binnenkrijgen. Met eventueel een mogelijk tot een RSS feed vanaf de bedrijfswebsite.

Als er eventueel nog onduidelijkheden zijn zal ik zeker niet twijfelen om mijn vragen hier te posten!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

tja, als je een computer+monitor pakt, dan hoef je hier geen vragen te stellen, dit is een elektro forum.

waarom gebruik je c#? dat is volgens mij enkel microsoft. dus windows. dus wordt je zuil 200 euro duurder.

terwijl je het geheel ook in PHP zou kunnen bouwen..

maar goed, mischien dat ik zo geprikkeld klink omdat jij het over propietary hebt.. terwijl je gewoon in house ontwikkeld bedoeld. en dat mag ook best met open spul.

nee idd, maar dit is natuurlijk achteraf gezien. In eerste instantie wou ik alleen maar een klein concept hierop plaatsen om te zien of het ook wel degelijk mogelijk was om het zo te realiseren. Aangezien er uiteindelijk meerdere concepten op tafel kwamen viel deze natuurlijk af.

De reden waarom we C# gaan gebruiken is omdat onze programmeurs dit programma blijkbaar het meeste toepassen voor het ontwikkelen van software applicaties.

Misschien inderdaad een goed idee om eventjes het gebruik van PHP voor te leggen morgen.

maar zou je mij misschien kunnen uitleggen waarom bij het gebruik van C# mijn zuil 200 euro duurder zou maken?

aanschaf linux licentie: 0 euro
aanschaf windows licentie: 195 euro

als je een dell pc'tje over hebt op de zaak kun je die gratis inzetten. als je een paar van deze zuilen wilt maken is het al snel goedkoper om zelf een paar moederbordjes in te kopen en dan kost windows ineens wel geld.

maar goed, al maak je een hoop software in c#, dan kan dat natuurlijk. betekend niet dat het de beste toepassing is voor alles.

om een RSS (xml) parser te maken in c# zijn waarschijnlijk zat voorbeelden te vinden. maar toen ik RSS feeds moest weergeven deed ik het volgende:

• knal een webserver op een PC. ik heb XAMPP gedownload om het te demonsteren.
  • vervolgens schrijf je wat HTML met JQuery om de data op te halen
  • maak een PHP file met MagPie en spuug de xml uit als JSon

nee, dat is niet de netste manieer, maar voor mij ging hier het minste tijd inzitten. daarbij komt dat chrome in kiosk mode best video kan afspelen. (bigvideo.js)
voordat je dit in c voor elkaar hebt ben je een eind verder.

aahh okee, vandaar.

Ik heb gisteren even om de benodigde toelichting gevraagd, en er is mij verteld dat de software engineer die de software gaat ontwikkelen voor mij over een zeer ruime kennis van C# beschikt en hij heeft mij verteld dat wat we willen maken zonder problemen te ontwikkelen is in C#. Maar ik ben me er inderdaad van bewust dat PHP een meer toegepaste oplossing is.

Echter zijn de kosten die erbij komen voor de toepassing van Windows e.d. niet zo'n probleem. Aangezien we meeste componenten en software gesponsord zullen krijgen zijn deze kosten misschien zelfs noodzakelijk.

In ieder geval zeer bedankt voor de nadere toelichting van je oplossingen, het is zeker leerzaam en misschien toepasbaar in toekomstige projecten

Op 5 juni 2013 07:25:21 schreef zerobase:
Bedoel je misschien zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=dTp4Fv4S3qg

Ik laat op deze Conrad lichtkrant (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/590996/) oa RSS feeds zien. Squeezebox songtext info moet ik nog een keer opnieuw maken.

Aansturing doe ik met een Raspberry Pi (de aansturing is in Perl geschreven).

Ik krijg ook zo eentje die jij heb maar hoe moet ik dat doen om een RSS feeds te laten zien en ik ben niet zo goed in Perl of Raspberry Pi of zo iets.