Ik heb een actieve subwoofer gekocht via marktplaats welke een probleem vertoond (verrassing van de verkoper). Het betreft een Gemini GVX-SUB12P, de klacht is dat er altijd "bijgeluiden" zijn te horen. Zowel met input als kortgesloten input.
Audiofile van dit verschijnsel. (laatste paar seconden negeren) Er hangt ipv de sub een hifi speaker aan.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Ingaande voeding direct op trafo (overbruggen zekering en netschakelaar)
- Op de print getikt om slecht contact te zoeken en print verwarmen met föhn
Iemand een idee aan de hand van de audiofile? Ook heb ik het idee dat de versterker bij belasting snel warm wordt.
Ik heb één keer zo een geval gezien, dat was een Quad 303 waar de terugkoppelweerstand van kapot was, deze schoot al krakend naar hele hoge waarden met een soortgelijk effect.
Lastig te vinden, want het beïnvloedde alles.
Ik zou het systematisch aanpakken; is de voorversterker stil ? - zoja; dat zit het in de eindversterker en zou ik als eerste kijken of alle DC instellingen ergens op lijken.
-DC offset controleren
-ruststroom controleren
-Relais bekloppen
-elco's in de signaalweg vervangen.
-opamps vervangen
Het handigste is met een signaaltracer (of eventueel een scoop) het signaal vanaf de in- naar de uitgang te volgen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zitten er toevallig tantaaltjes in de signaalweg?
Of Japanse TO92 (of dergelijke) torren met zwarte pootjes?
@DE OLDE: Of 2SB, 2SC, 2SD; kortom Jappen 
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
joopv
Golden Member
Met een haarföhn en koudspray is dit waarschijnlijk wel te vinden.
Eerst verwarmen met een föhn om te zien of het probleem dan erger wordt.
Eerst grote stukken verwarmen / afkoelen, daarnaa steeds kleinere stukken pakken, terwijl je met een stukje dik papier of karton vakjes maakt. Dan steeds kleinere delen van de print onderzoeken, totdat je op een of enkele componenten bent aangekomen.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Alle lijm waarmee sommige onderdelen vastgezet worden geheel verwijderen.
Vooral elco's en (soms ook tussen de pootjes van transistors) worden er mee vastgezet maar let ook op onderdelen die aan de printzijde naderhand door de fabriek zijn aangebracht.
Deze lijm is van oorsprong geel van kleur maar kan na verloop van tijd bruinachtig worden.
Deze lijm kan hygroscopisch worden en gaat dan hoogohmig geleiden
en kan op kritieke punten zorgen voor ruis/gerommel.
Groeten,
Mac.