12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Opamp is van Mitsubishi M5213p
http://datasheet.octopart.com/M5216P-Mitsubishi-datasheet-105284.pdf
Bipolaire elco's kan je o.a. bij Farnell bestellen, Panasonics, hoort er ook in (vind ik
)
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=2021+215571+110572320&am…
De print van de voorversterker is weer bestukt met nieuwe elco's en gemonteerd. Helaas, hij gaat weer onmiddellijk in protectie.
Heb alle elco's dubbel gecheckt qua polariteit en waarde. De gekoelde transistoren had ik gisteren al doorgemeten; die waren OK, maar ze worden wel verdacht warm. (Daarin kan ik me vergissen, ze zijn tenslotte gemaakt om warm te worden.)
Zodra de eindtrappen worden losgekoppeld schakelt de protectie spontaan uit. Eindtrappen werken dus, dat wist ik al. Er is dus niets veranderd.
De voorgeschreven waarden voor de testpunten op de voorversterker bij beide IC's (M5213L) zijn niet gegeven, maar ze meten wel verschillend. Verdacht. De trimpots hebben daarop geen invloed.
Zodra ik het schema beter begrijp ga ik al metend op zoek naar de fout. Het is me nu nog iets te ingewikkeld. Gezien de complexiteit van die voorversterker kan het best even duren voor ik het door heb.
Als ik erin slaag dit op te lossen, zal ik alvast veel bijgeleerd hebben. 
Wat noem jij de voorversterker als je weerstand 401 en 402 loskoppelt gaat hij dan nog in protectie?
Bij die stuurtrappen staan alle benodigde spanningen bij dus als hij met de weerstanden los nog in protectie gaat moet het te meten zijn.
Zijn op die print de plus en min 64 volt aanwezig op c411 en c412?
[Bericht gewijzigd door snameroc op (51%)]
Vanmiddag de voeding gecontroleerd, (voor ik deze post had gelezen). Ik was er altijd vanuit gegaan dat die voeding wel goed was, maar had twijfels.
Als ik alleen connector 601 losmaakte (de voeding) ging hij niet in protectie en sloegen de VU meters volledig uit.
Bij meting blijkt dat de spanningen op de elco's van de voeding C630, 631, 632, 633, 634 sterk afwijken. Die elco's heb ik er al uit gehaald, morgen vervangen. De spanning is ofwel veel te laag ofwel veel te hoog. Op de gelijkrichters meet ik correct.
Zal ook nog enkele kleinere bipolaire elco's vervangen. Misschien van minder belang, maar ik ben nu toch aan de gang.
Op 18 juni 2013 23:47:29 schreef snameroc:
Wat noem jij de voorversterker als je weerstand 401 en 402 loskoppelt gaat hij dan nog in protectie?Bij die stuurtrappen staan alle benodigde spanningen bij dus als hij met de weerstanden los nog in protectie gaat moet het te meten zijn.
Alles links van C411-C412 lijkt mij de voorversterker. Rechts daarvan stuurtrappen en rechts daarvan (op de volgende print) de eindtrappen.
Is dat correct of vergis ik me?
Zoals ik al eerder aangaf, de voedingsspanningen kloppen niet.
Opzich klopt je redenatie wel als je dat bedoelt daarom toch de vraag wat gebeurt er als je de 2 bovengenoemde weerstanden los maakt?
Johan
Ik ging er ten onrechte van uit dat die voeding goed was, maar het klopt van geen kanten. Spanningen nagemeten: sommige véél te hoog (109V ipv 80V), andere véél te laag (-28V ipv 43V à 44V).
Back to basics: eerst die voeding herstellen. De vorige dagen helaas geen tijd gehad, (moet ook werken voor de kost). Vandaar mijn wat late reactie.
Krijg nu wel het gevoel dat de finish in zicht is. 
De elco's van de voeding van het stuurbord zijn vervangen. Dat gaf aanvankelijk geen verandering.
Na lang zoeken heb ik een gebroken kabelschoentje gevonden in een connector van het stuurbord. Toen dat goed aangesloten was klikte het luidsprekerrelais eindelijk aan. Helaas, de VU meters slaan volledig open en op de luidsprekeruitgangen meet ik 340 en 1240 mVDC! De protectie slaat niet aan.
Geen idee of dit vooruitgang of achteruitgang is.
Op 18 juni 2013 23:47:29 schreef snameroc:
Wat noem jij de voorversterker als je weerstand 401 en 402 loskoppelt gaat hij dan nog in protectie?Bij die stuurtrappen staan alle benodigde spanningen bij dus als hij met de weerstanden los nog in protectie gaat moet het te meten zijn.
Zonet gemeten, C411 en C412, beide 62 V.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
DC op de uitgang niet weg te regelen met instelpots VR401/VR402? Bias ook even checken/afregelen natuurlijk.
Op 25 juni 2013 23:04:07 schreef 12V HiFi:
DC op de uitgang niet weg te regelen met instelpots VR401/VR402? Bias ook even checken/afregelen natuurlijk.
Halfgeleiders doorgemeten: blijkt dat tor "Q608" is overleden; een A1015Y (50V - 0,15A - PNP). Heb ik niet in de kast liggen.
De bias staat niet vermeld op het schema. Twee lege vakjes (!) waar je normaal een waarde verwacht... Wellicht komt dat aan bod in de service manual, heb ik (nog steeds) niet gevonden.
Ik heb een schema van de SU8099 waar wel meetwaarden in alle hokjes staan, afkomstig van http://elektrotanya.com
In uw mailbox als het goed is
Hij doet het weer! Het was een leerrijke reis. 
Defecte tor (2SA1015Y) in een balanstrap vervangen door BC557C; die had de geest gegeven door een (onzichtbare) breuk annex kortsluiting in een gebroken connector. Gelukkig had ik voor montage eerst de poten van die BC557 opgezocht (wat dacht je, BCE liggen natuurlijk andersom...).
Het afregelen van de balans viel ontzettend mee: heb hem tot 5 à 7 mVDC gekregen. Kan het zelf nog amper geloven! Straks toch weer effe checken.
Bias ongewijzigd gelaten: heb de trimpots laten staan zoals ze vroeger stonden. Op het gehoor merk ik geen crossover, dus maar beter afblijven. (Al had ik dat wel graag nagemeten.) Hij draait nu ruim een uur; is goed op temperatuur en klinkt als een klok.
Hartelijk dank aan allen die me erdoor geholpen hebben, met advies en morele steun! Het is nodig geweest, zonder dit forum was het me nooit gelukt en zou ik zelfs niet aan die klus zijn begonnen.
Van het hele restauratieproject heb ik een hele reeks foto's gemaakt. Die wil ik hier ook graag posten, maar ik moet eerst uitzoeken hoe dat gaat. Dat is op elk forujm weer verschillend. Op "zelfbouwaudio" en "hififorum" heb ik een hele reeks foto's gezet. Hier zie ik niet direct de werkwijze daarvoor. Ik doe even een test vanaf imageshack. Als het lukt volgt er later meer.
Dit is de laatste foto van mijn reeks: versterker in gebruik (op test).
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=73027&t=1
[Bericht gewijzigd door Berre1959 op (86%)]