Beste forumleden,

Ik heb net een versterker gebouwd met een TDA2030AV. De componenten had ik al veel eerder aangekocht maar ik vond nu pas de tijd om een print te etsen.
Nu zit er fout in het ontwerp en is de versterker mono. Ik ga hem dus opnieuw maken maar 2xTDA2030 op één print en zonder fouten.

Mijn vraag is nu wat is het grote verschil tussen een single en double power supply bij een TDA2030AV? Is er een ander verschil dan alleen componenten die wijzigen?
Ik zit hier namelijk met een transfo 2x15V 65VA. Dus ik kan kiezen of ik voor double power supply of single power supply ga.

En nog een vraagje: Is het interessant om voor een versterker te gaan met BD transistoren in? Het enige wat mij een beetje tegenhoud is dat ik dan waarschijnlijk een nieuw transfo ga nodig hebben? Maar ik denk dat ik hem met een gewone schakeling hem niet volledig benut...

Het doel van mijn versterker is gewoon 2 luidsprekers aan te sturen van 4ohm 10W nom en 35W MAX.
Edit: tweede luidspreker gevonden 40W RMS / 130W MAX. :-)

http://imgur.com/a/0O4R3#0

Dit is een link naar foto's van de luidspreker en het prototype van de versterker.

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]

Uiteindelijk maakt het weinig uit of je een enkele of dubbele voedingsspanning maakt.
Met een enkele voeding komt er een dikke elko in serie met de luidspreker. Met een dubbele voeding niet, maar dan heb je die elko alsnog nodig als afvlakelko in de negatieve voeding.
Alleen aan de ingang spaar je met dubbele voeding twee weerstandjes en een kleine elko uit (waarbij die kleine elko bij enkele voeding nog overbodig is ook, maar hij staat nu eenmaal in het schema).

Ook een andere versterker zal met dezelfde voeding weer hetzelfde vermogen kunnen maken. Dat hangt immers alleen van de totale spanning en de luidsprekerweerstand af, als de versterker verder correct is ontworpen.

Als een trafo niet volledig benut wordt dan is dat niet zo erg.
Het omgedraaide, een trafo overbelasten, is wel fout.