Bij mijn ouders thuis staat een Onkyo TX-906 receiver welke de laatste tijd een kuurtje vertoond. Ik heb het zelf nog niet aanschouwd maar het wordt als volgt omschreven:

Met name als het apparaat net aan staat valt het soms uit. Na terug aanzetten is het geheugen verloren en verschijnen "rare tekens" op het display, o.a. een FM frequentie welke niet mogelijk is (86.00 b.v.)

Wat in mij opkomt zijn twee mogelijkheden

1. Slechte elco's in de voeding, eventueel met name de lijn voor de microprocessor. Dit zal ik komend weekend vooral eens moeten bekijken.

2. Een slechte backup elco/goldcap. Ik heb eerder een tuner gehad waar de goldcap versleten was wat ook rare storingen deed optreden aan de interface (bediening + display). Nu vermoed ik dat het met deze receiver ook het geval kan zijn. In de service manual lees ik dat er een soort backup systeem is, maar kan dit verder niet terug vinden waar het zit en hoe het precies werkt. Bij de tuner die ik eerder had (ook onkyo) zat de goldcap ver verstopt achter de FL tube . . .

Weet iemand of dit probleem veroorzaakt kan worden door een defecte backupregeling/elco ? Zoja waar kan ik deze vinden? Of moet ik toch eerder in de voeding gaan zoeken?