Hallo,

Ik heb hier een defecte Akai am 65 maar ik heb maar een klein beetje elektronica kennis dus sorry als het een beetje chaotisch overkomt.

De vorige eigenaar zegt dat de voltage selector knop is afgebroken en hij hem niet meer op 220v kan zetten, maar het rare is dat er 1 zekering kapot is. (Zie Foto achterkant pcb)

Misschien hebben de vorige mensen hem geprobeerd standaard op 220v te laten werken. Maar waarom dan de gele en de grijze draad aan mekaar zitten is mij een mirakel. Als ik achterop de voltage selector kijk ga ik er vanuit dat die knop diagonaal werkt en dus de witte en de bruine aan mekaar moeten voor 220V.

Verder is er nog een rode draad die eerst aan de achterkant van die switch zat afgeknipt en hangt los aan de hoofd connector nergens op aangesloten.

Ik stel mijn vraag hier omdat ik geen zin heb in brand als ik er 220v op zet.

Groeten Merlijn

Foto's: Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk met text aan te duiden.

http://i39.tinypic.com/idzvoy.jpg
http://i43.tinypic.com/9iwglv.jpg
http://i43.tinypic.com/e5jn06.jpg

Zoek even het schema op..

de contacten van de voltagecarousel zijn nogal zwart. lijkt erop dat iemand het ding op 110v heeft gezet terwijl er 230v op stond. de reden dat de versterker het niet meer doet kan best een andere reden hebben gehad..

Hier is de link naar het service manual misschien kan je er iets mee.
http://elektrotanya.com/akai_am-35_55_65_sm.pdf/download.html

Ik heb nu het schema en weet dus hoe het allemaal origineel zat.
Alle draden die van die knop zijn afgeknipt kan ik er weer op solderen
en dan de 220 draden aan elkaar solderen?

Hallo,

Ik heb toch nog wat meer hulp nodig want ik ben echt een leek op dit gebied. Ik heb hier het schema met de switch maar wat ik niet begrijp is dat die trafo alle ingangen 2x heeft? En wat nou als er 230v op word gezet dan gaat die toch via de blauwe draad direct de 120v ingang de trafo in? Is dat niet een beetje raar?

Vorige mensen hadden de gele en grijze draad aanmekaar gesoldeerd, probeerden ze hem op 120v te zetten?

Groeten Merlijn

http://i39.tinypic.com/dmwvp0.jpg

Het beste is hem op 240Volt te zetten, daar we al een tijdje 230Volt hebben uit de muur.
Dan kan hij weer langer mee.
En de overtollige draden isoleren en/of elk apart in een kroonsteentje.
Mijn lampje gaat bij mij ook niet hoger dan 40Volt ipv 230Volt, is maar 1500Watt.
MVG Gerard.;)

Normaal zou de switch aan allebei de kanten dan 2 van die contact puntjes aan elkaar maken. Maar in dit geval bij 240v worden ze door een stukje ijzer door het midden aan elkaar gemaakt en zou ik dus de oranje en de gele draad met elkaar moeten verbinden als ik het goed heb.

Volgens mij kun je best het volgende doen:
Op het schema de draden van de transfo als volgt aansluiten:
Bovenste 120 volt draad zo laten.
110 volt draad eronder doorknippen en isoleren.
0 volt draad eronder doorknippen.
120 volt draad eronder doorknippen.
Deze 0 volt draad en 120 volt draad met elkaar verbinden (kant transfo, de andere kant isoleren).
110 volt draad daaronder doorknippen en isoleren.
Onderste 0 volt draad zo laten.
Dan staat de versterker in de stand 240 volt geschakeld daar de twee 120 volt wikkelingen in serie geschakeld zijn.
Hopelijk ben je hier iets mee.
MVG,
Luc.

Hoi,

Wat je kan doen is de onderkant van de bovenste wikkeling doorverbinden met de bovenkant van de onderste wikkeling.
Je hebt dan de grootste "ohmse" waarde.
Dan aan de uiteinden met de ohmmeter meten. Theoretisch zou je dan de 240V wikkeling te pakken moeten hebben.

De grootste ohmse waarde hoort normaal gezien bij de hoogste netspanning.

Succes,

Groet,

Nico.

Op 8 juli 2013 22:30:42 schreef hobby luke:
Volgens mij kun je best het volgende doen:
Op het schema de draden van de transfo als volgt aansluiten:
Bovenste 120 volt draad zo laten.
110 volt draad eronder doorknippen en isoleren.
0 volt draad eronder doorknippen.
120 volt draad eronder doorknippen.
Deze 0 volt draad en 120 volt draad met elkaar verbinden (kant transfo, de andere kant isoleren).
110 volt draad daaronder doorknippen en isoleren.
Onderste 0 volt draad zo laten.
Dan staat de versterker in de stand 240 volt geschakeld daar de twee 120 volt wikkelingen in serie geschakeld zijn.
Hopelijk ben je hier iets mee.
MVG,
Luc.

Hallo, ik heb totaal geen ervaring met elektronica dus kan ik u vertrouwen en hopen dat de trafo niet kapot gaat?

Anders hier een schets van de trafo aansluitingen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/110-240vtrafo.jpg
Hopelijk dat het zo duidelijk is.
MVG Gerard.;)

Bedankt! hij doet het prima alleen bromt de trafo een beetje. Ik weet niet of dit normaal is maar het zal wel.

Hoe hard bromt de trafo? Blijft de trafo koel bij lage belasting?

Ik ga even testen of hij koel blijft, als de kap over de versterker is en je er met je oor boven hangt hoor je een soort van brom.

Dat zullen de lamellen van de transfo zijn die een beetje trillen. Misschien de wikkelingen ook een beetje..op 100Hz.

Gaat harder klinken naarmate je de transfo meer belast.
Kan je niet veel aan doen.

Op 10 juli 2013 02:03:53 schreef offie:
Dat zullen de lamellen van de transfo zijn die een beetje trillen. Misschien de wikkelingen ook een beetje..op 100Hz.

Gaat harder klinken naarmate je de transfo meer belast.
Kan je niet veel aan doen.

Bedankt voor je reactie. Ik moet er echt met mijn oor opzitten als ik de brom wil horen. Dus als ik gewoon in mijn kamer zit hoor ik het niet. Topic kan gesloten worden.

Je mag trouwens gerust van een van de twee helften de 110 gebruiken in plaats van de 120, om zo op een totaal van 110+120= 230V te komen.
Dat de ene wikkeling nu een half procent van de totale spanning meer krijgt, hindert niet; het vermogen is evengoed goed genoeg verdeeld.

--
Let op: bij parallelschakelen mag je natuurlijk nooit wikkelingen van ongelijke spanningen samennemen. Maar dat is hier nu niet aan de orde.

Op 10 juli 2013 14:44:59 schreef Frederick E. Terman:
Je mag trouwens gerust van een van de twee helften de 110 gebruiken in plaats van de 120, om zo op een totaal van 110+220= 230V te komen.
Dat de ene wikkeling nu een half procent van de totale spanning meer krijgt, hindert niet; het vermogen is evengoed goed genoeg verdeeld.

Dan krijgen we dus geen ( 110+220 ) 230V maar 330V, dat lijkt me een beetje vreemd.
En trouwens we krijgen uit de muur nu al 230V wat in de toekomst naar 240V gaat, van daar op 240V zetten.
Dit kan voor TS geen kwaad, de componenten worden op deze manier minder belast.
MVG Gerard.;)

Tikfoutje, is inmiddels verbeterd. De helften hèbben niet eens een 220V draad. :)

de componenten worden op deze manier minder belast.

Ik denk niet dat het automatisch altijd goed is de schakeling minder spanning te geven dan waarvoor hij is ontworpen.

wat in de toekomst naar 240V gaat

Heeft iemand een verwijzing naar zo'n besluit?

Ik denk dat 240v een vergissing is.

UK was altijd 240v en Europa was 220. Als compromis is dat 230v geworden.

Ik denk dat ik het gewoon zo op 240v houd. Zoveel spanningsverschil is dat nou ook weer niet met 230v. Ik draai de versterker niet eens op 50% van zijn kracht naar de luidsprekers dus ik denk niet dat die 10v uit gaat maken.

Je hebt het dan over 10V op je primaire kring. Na transformeren is dat geen 10 meer he.

Ideaal bekeken. scheelt het een dikke 4% als ik juist kan tellen.

In tegenstelling tot 230V als wikkeling te kiezen ga je bij 240 keuze een uitgangsspanning krijgen die een 4% lager ligt op je secundaire kring.

de versterker op 240v ipv 230v zetten scheelt in het stby verbruik. als er een stk eindtrap inzit is het ook beter voor de levensduur van de stk, maar deze heeft losse transistoren voor de eindtrap dus scheelt het alleen stroom en warmte..

Wat raden jullie aan dan? Moet ik andere wikkelingen gaan combineren om 230v te krijgen?

Edit: Ik heb net de netspanning in ons huis gemeten en die is 220v precies.

[Bericht gewijzigd door merlijndamman op (31%)]