hallo
zit nog met een paar vaagjes ..
wat zijn de eenvoudigste formules voor impedantie
van een condensator, spoel, weerstand
(heb er een paar gevonden maar verschillende)
is Z voor de impedantie gewoon de weerstand op wissel spanning
of moet ik me daar iets anders bij voorstellen
als Z de weerstand is van wisselspanning is dat dan bij een gewone weerstand en dan Xc en XL impedantie van een condensator, spoel,
wat zijn de eigenschappen van condensator, spoel, weerstand wissel en gelijkspanning
hoe kan je de de faze berekenen duidelijk voorbeeld als de formule
" T = 1/f " ?
Een serieschakeling van weerstand en spoel
wordt omgezet naar een parallel schakeling van weerstand en spoel
Een serie schakeling van weerstand en condensator
wordt omgezet naar een parallel schakeling van weerstand en condensator
door welke reden mag dat zomaar omgezet worden ?
rbeckers
Overleden
Een hele hoop vragen.
Misschien helpt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie#Elektriciteitsleer
ha ja wikipedia maar ben nu wat aan het bij studeren en dat zijn zo nu al wat vragen waar me ik zit intussen tijd dat ik hier een duidelijk antwoord op krijg ben ik ook wat op google aan het rond kijken en dan staat wikipedia al op een goed lijstje dat ik al beken heb maar het probleem is dat als je zo eens snel kijkt en je ziet dan "rare" formules en worden zoals visco-elastische dan vraag ik me af is dat niet ergens anders eenvoudiger uitgelegd dan hier, ofwel licht dat aan mij da kan ook eh 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
rbeckers
Overleden
het probleem is dat als je zo eens snel kijkt en je ziet dan "rare" formules en worden zoals visco-elastische
Het probleem is inderdaad dat je maar 'zo eens snel kijkt'.
@rbeckers verwees je naar het onderdeel 'elektriciteitsleer' (2). Met dat snelle kijken van je heb je niet eens door dat je in (3) en zelfs (4) zit te lezen en niet in (2).
In een ander topic had je de grootste moeite om a*(1+b*(c-d)) uit te rekenen; het moest je uiteindelijk stap voor stap voorgedaan worden.
Dat geeft op zich niets! Dat is gewoon door oefenen (en nergens anders door!) te leren, maar zou je niet liever dat gedeelte eerst onder de knie krijgen voordat je hieraan begint?
Zoals je nu maar lukraak overal stukken afbijt kan het alleen een teleurstelling worden.
Maar vooruit, de eenvoudigste formules voor Z.
Z= U/I; ZC= −1/(ωC); ZL= ωL; ZR= R. Dat zijn meteen ook de eigenschappen van Z en (zuivere) C, L en R!
hoe kan je de de faze berekenen duidelijk voorbeeld als de formule T = 1/f ?
Dat kan niet; de fase komt hierin niet voor. De formule geldt voor elke fase.
Een serieschakeling van weerstand en spoel wordt omgezet naar een parallel schakeling van weerstand en spoel;
Een serie schakeling van weerstand en condensator wordt omgezet naar een parallel schakeling van weerstand en condensator. door welke reden mag dat zomaar omgezet worden ?
Bedoel je: waarom mag dat? Nooit 'zomaar' natuurlijk. Die omzettingen werken maar op één frequentie tegelijk.
Wil je het voor een andere frequentie doen, dan komen er andere waarden uit.
Hoofdzaak is natuurlijk dat - op de gekozen frequentie - de vervangschakeling weer dezelfde Z heeft als de oorspronkelijke.
Hallo allemaal,
Zou graag een een duwtje krijgen met een vraagstuk want ik kom niet uit ben in de war geraakt???? Het gaat namelijk over 4 condensatoren die seriegeschakeld staan waarvan C1= 2microF
C2=3microF C3=4microF C4=12microF spanning is 56 V bereken de spanning over elke condensator?
Ik weet uit de bekende formules van geschakeld condensator Q=UxC en XC=1/omega.C en juist bij condensatoren die serie geschakeld is elke capiciteit een breukdeel is plus de alle totale (breukdelen) capiciteit oftwel Coulomb
ik heb het zo geformuleerd Ctotaal=1/2mF + 1/3mF + 1/4mF + 1/12mF= 1/(totaal)= plusminus 0.86mF ik neem dan aan dat de totale capiciteit?
Hoe ga ik dan naar de deelspanning berekening? Dit is ook de oefenvraag waarbij ook geen frequentie of weerstand is bijgegeven.
Graag hoor ik reactie!
Op 25 oktober 2018 20:10:52 schreef Tupex:
ik heb het zo geformuleerd Ctotaal=1/2mF + 1/3mF + 1/4mF + 1/12mF= 1/(totaal)= plusminus 0.86mF
Van deze formule klopt helemaal niks.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Maar de uitkomst klopt! Zij het dat het om precies te zijn 0,8571428571428570 moet zijn. 
Berekening is dus wel juist en de formule ook.
Capaciteiten in serie, weerstanden en spoelen parallel, hebben allen dezelfde berekenings wijze.
Dan geldt ook de regel: Het totaal is altijd kleiner dan de kleinste.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
spanning is 56 V bereken de spanning over elke condensator?
Staat er wel gegeven of het een wissel of gelijkspanning is?
Bij gelijkspanning wordt het wel heel erg moeilijk.
Als het een zuivere gelijkspanning is, dwz de spanning stond al over de condensatoren vanaf de Big Bang dan wordt het lastig. Als de condensatoren leeg waren voor tijdstip t en op tijdstip t wordt de 56V gelijkspanning aangebracht dan is het niet zo moeilijk. Uiteraard ga ik ervanuit dat het ideale condensatoren zijn.
ik heb het zo geformuleerd Ctotaal=1/2mF + 1/3mF + 1/4mF + 1/12mF= 1/(totaal)=
Moet zo zijn: 1/C = (1/C1)+(1/C2)+(1/C3)+..+(1/Cn).
Ik zet er haakjes omheen omdat alle tekst op gelijke hoogte staat.
Hoe ga ik dan naar de deelspanning berekening?
Je hebt de capaciteit uitgerekend die de 56V spanningsbron ziet. Je kunt nu de ladingsverplaatsing uitrekenen die bij deze spanning en capaciteit hoort. Als je die gevonden hebt kan je de spanning van elke condensator uitrekenen. Ter controle kan je de gevonden spanningen optellen. Dan moet je weer op 56V + of - een beetje uitkomen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (16%)]
Op 25 oktober 2018 21:14:14 schreef vergeten:
Maar de uitkomst klopt! Zij het dat het om precies te zijn 0,8571428571428570 moet zijn.
De uitkomst klopt misschien wel (heb het niet nagerekend) maar de notatie rammelt.
vergeten
Golden Member
EDIT: @ohm pi was me voor, zat met het plaatje te stoeien!
De notatie is wat ongelukkig maar hij/zij/het*, bedoeld en berekend wat er in de gele elips staat. *=doorhalen wat niet van toepassing is. 
Een condensator is een complex ding
met eigenschappen zoals in dit plaatje, dit is dus de "vervangings" schakeling.
Alle rekenmethoden komen natuurlijk op hetzelfde neer, als het goed is. Misschien is dit een handige redenatie:
(Cs = totale seriecapaciteit; Us = totale spanning)
De spanningen U1 t/m U4 en Us zijn evenredig met 1/C1 t/m 1/C4 en 1/Cs
Dus bijv. U2 = (1/C2) / (1/Cs) x Us
(We kunnen hier gewoon in uF rekenen, want de eenheid valt in de deling toch weg.)
1/C1 = 1/2 = 6/12
1/C2 = 1/3 = 4/12
1/C3 = 1/4 = 3/12
1/C4 = 1/12 = 1/12
------------------- +
1/Cs = 14/12
U1 = (6/12)/(14/12) x 56 V = 6/14 x 56 V = 24 V
U2 = (4/12)/(14/12) x 56 V = 4/14 x 56 V = 16 V
U3 = (3/12)/(14/12) x 56 V = 3/14 x 56 V = 12 V
U4 = (1/12)/(14/12) x 56 V = 1/14 x 56 V = 4 V
----------------------------------------------- +
Us = 56 V