Ik ben in het bezit van een Technics SA-TX 50 homecinemareceiver en wanneer ik hem aanzet werkt soms linksfront en de center luidspreker niet. Dit is op te lossen door kortstondig de volumeknop naar hoger volume te draaien waardoor het net is of de eindtrap wakker schrikt.
Ik heb wel eens gehoord dat elco's vervangen zinvol is maar of dat dit de oplossing is hoop ik via dit bericht achter te komen.
Zal een probleem zijn met een vuil relais.
Als je de receiver aanzet, hoor je dan een of meerdere klikjes uit het apparaat komen?
Edit, hier een link naar de service manual:
http://elektrotanya.com/technics_sa-tx50.pdf/download.html
En ja, er zitten relais in voor de beveiliging van de luidsprekers. Die moet je schoonmaken of vervangen.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (45%)]
Als ik hem aanzet dan hoor je inderdaad na ongeveer 3 seconden 1 klik wat dus het relais is die de luidsprekers schakelt.
Als reinigen een probleem wordt doordat relais niet te openen is heb je dan een suggestie of mischien een adres waar een vervangend exemplaar verkrijgbaar is?
Alvast bedankt Roy B
In de service manual staan geen typenummers vermeldt van de relais.
Voor eventuele vervangende types kunnen beter anderen hier reageren die dit vaker besteld hebben.
Online winkels waar ik regelmatig bestel:
nl.farnell.com
www.dickbest.nl
www.dil.nl
Met wat geluk zijn het geen ingegoten relais.
Ik zal dit weekend eens tijd proberen vrij te maken om één en ander in het toestel op te sporen.
Heel erg bedankt voor de snelle reactie Roy B
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Door licht te tikken met de achterkant van een schroevendraaier op 1 van de relais, kan je vrij eenvoudig de boosdoener vinden als er meerdere relais inzitten.
Probleem is opgelost, probleem zat inderdaad in het relais wat de luidsprekers schakelt. Ook gelijk de 10 buislampjes vervangen dmv ledjes warm-wit,ivm levensduur. Apparaat werkt nu geheel correct.