Voorversterker voor huiskamer-audio: IC's?

Ik ben er een aantal jaren tussenuit geweest, en vraag me af wat vandaag de opvatting/mode is aangaande voorversterkers.

Toen ik nog volop Elektuur las was er een eerste generatie van geïntegreerde voorversterkers, die je instelde met DC-niveaus. Ook voor ingangskeuze begonnen er dedicated IC's te verschijnen. Maar de hele zwik had geen al te beste reputatie, ruiste nogal, en zo.

Doen we vandaag terug "gewoon" Baxandall, met potmeters, of zijn er intussen betaalbare IC's die aanvaardbare huiskamerkwaliteit leveren? Voor ingangsselectie, en voor regeling van volume/balans/laag/hoog?

Om je op een idee te brengen kijk 's hier, om mee te beginnen:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/113664/1

Deze Velleman kit is zonder ingangsselector.

Groetjes Jan

Kijk eens in mijn lijst in V&A. Daar staan er wel een paar met DC regeling voor volume, balance, bass en treble.

:)

Heb je die treble/bass/balance regeling wel nodig? In een goede installatie staan ze op neutraal, en heb je ze dus eigenlijk niet nodig. Een voorversterker kan dan beperkt blijven tot alleen nivo aanpassing. En dat kan prima met goede opamps.
@Amateur: Oh, hahaha, ik had 'm niet eens gezien (maar dat geloof je nooit natuurlijk) :)

[Bericht gewijzigd door flipflop op (16%)]

Ga jij nou m'n handel dwarsbomen?? :):):):):):)

Nee grapjes....Ik reageerde vanwege de vraag, niet wat beter is in gebruik of niet. HaHa

@flipflop. Ik geloof je wel, waarom niet. Ik lees ook wel eens ergens "overheen". En ik was in een vrolijke bui omdat de sim van de patroongenerator was gelukt, mede door jou reactie.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op (42%)]

Als ik het zelf doe, dan zou ik het met 6SL7/6SN7 of een EC type als actief element, en dan baxandall-schakeling. Zie bijvoorbeeld deze.

maar dat zijn buizen, ik weet niet of je daar iets tegen hebt :)

Daarnaast ben ik nu, als tegenpool van mijn buizenfanatisme, aan het spelen met dit IC. in combinatie met een grafisch display en een radiomodule op basis van een Si4703. met dat EQ chipje kun je een heleboel, inclusief zelf een extra effect toevoegen. mag je raden wat mijn extra toegevoegd element gaat zijn...;)

Het is maar net hoe ver je wilt gaan natuurlijk, meer dan een bronkeuzeselectie, volumeregelaar en linedriver heb je eigenlijk niet nodig. Afstandsbediening lijkt me bijvoorbeeld ook handig...
En dat alleen al kan je op diverse manieren gaan uitvoeren.

Qua "meettechnisch zo goed mogelijk" is er al weer een hele tijd de Precision Preamplifier (en soortgelijks) van Douglas Self, inmiddels in diverse generaties. Gewoon 5532's of als je heel graag wilt dure opamps. Elektuur heeft in 2012 een actueel ontwerp beschreven.

Hoewel mijn setup zich verder niet zo richt op een lage vervorming en ruis heb ik er wel een als bouwpakket gebouwd, hij bevalt prima.

Dank aan wie bij de vraag bleef (over de wenselijkheid van toonregelingen en afstandsbedieningen wilde ik het niet hebben, en daar heb ik ook niks over gevraagd).

Ik weet dus nu dat LM1036 en TDA1514 beschikbaar zijn voor toonregeling; en tussen de regels meen ik te lezen dat de betere voor- en regelversterker nog steeds met Baxandall werkt, en dus met die tandempotmeters waar ik altijd zo de pest aan had.

Nog suggesties voor IC's voor electronische ingangsselectie, als ik vragen mag?

Nog suggesties voor IC's voor electronische ingangsselectie, als ik vragen mag?

I2C Stereo audio control IC volume bass treble control PT2314

Arduino library to control PT2314 AKA ET2314 audio processor

https://github.com/andykarpov/PT2314

Op 14 juli 2013 03:46:23 schreef big_fat_mama:
...over de wenselijkheid van toonregelingen en afstandsbedieningen wilde ik het niet hebben, en daar heb ik ook niks over gevraagd

Oh, ik dacht dat het over hoogwaardig spul ging. Verkeerd begrepen, sorry hoor :7

De TDA7419 die ik voorstelde heeft ook een kanaalselectie met 4 inputs.

ook bass, mid, treble, subwoofer, en balans. te gebruiken voor 2.0/2.1/4.0/4.1 audio, deze gaat ook via de I2C bus.

Tandempotmeters vermijd ik sinds kort ook, alleen de hele dure hebben goed gelijk lopende koolbanen heb ik gemerkt. vandaar nu die TDA7419. om helemaal Hi-Fi te gaan met een multideck veelstandenschakelaar vind ik ook wel wat veel moeite, dan maak ik er weg gelijk een mooie grafische interface bij.

Ook een kandidaat voor alleen 2.0: TDA7439. een iets simpelere variant, daar heb ik eerst naar gekeken maar dat was niet praktisch omdat het I2C adres vast stond, en ik er dus twee nodig had om 4.0 audio aan te kunnen en dat gaat niet op één bus...

deze chipjes kosten ongeveer E4,- bij mouser en digikey. ik houd zelf niet van die half analoge chips zoals LM1036, dan heeft je bedrading weer zo'n grote invloed en moet je alsnog potmeters naar de frontplaat brengen met de bijkomende bedrading, slijtage en kraak.

De reacties beginnen steeds bruikbaarder te worden! Er zijn dus tegenwoordig drie manieren, en alledrie worden wel gebruikt:

-) "ouderwetse" Baxandall, met vele opties en navenant vele discussies over de actieve componenten (buizen, op-amps al dan niet high-end... Zelf neig ik nogal naar losse torren aan redelijk hoge voedingsspanning, een volt of 40 zeg maar... maar da's een aparte discussie)

-) pseudo-analoge IC's zoals de LM1036 - minstens één antwoorder heeft daar zijn bedenkingen bij, en die bedenkingen waren er zoveel jaren geleden ook al. Geen vooruitgang dus, blijkbaar, in deze technologie. Hier zal ik maar zeker afblijven, denk ik.

-) I2C lijkt het enige zinnige alternatief, en kan blijkbaar vandaag vlot ingangskiezen én toonregelen en zelfs nog heel wat meer. Dat ga ik maar eens grondiger bekijken, 't is wel een heel nieuwe wereld.

PS wat wordt bedoeld met "2.0/2.1/4.0/4.1 audio" ? Ik raad maar: twee resp. vier (laag-)mid-hoog weergevers, en al dan niet een subwoofer eronder?

PPSS v.w.b.

Verkeerd begrepen, sorry hoor

geen zorg hoor, men went eraan dat de openingsvraag niet door iedereen gelezen/begrepen wordt ... Evengoed bedankt voor het meedenken; zoals ook alle anderen, uiteraard.

Op 14 juli 2013 13:37:55 schreef big_fat_mama:
Ik raad maar: twee resp. vier (laag-)mid-hoog weergevers, en al dan niet een subwoofer eronder?

bijna; 4.1 staat voor 4 speakers + subwoofer. ( rechts voor, rechts achter, links voor, links achter)
2.1 staat voor 2 speakers + subwoofer. ( rechts voor, links voor)

die .1 staat voor een subwoofer. Tegenwoordig gaat het al tot 10.2 maarja, wie gebruikt dat (voor zover ik weet), 7.1 is al een uitzondering.

Het voordeel van dat TDA7419 ic is dus dat je systeen er heel compatibel mee wordt,; wil je maar twee speakers, dan laat je je achterspeakers gewoon weg. dit IC heeft ook een ploploos-schakelhulpje dat je naar keuze in kan stellen.
Ik heb er voorgekozen om sommige controls weg te laten, bij zó veel funcies verlies je snel het overzicht.

er zijn veel IC's voor deze functies, STmicro heeft er een aantal. deze dingen aansturen gaat best goed, zeker in PICbasic. C kan ook. ( heb je al microcontroller/programmeer ervaring?)

Kijk ook eens naar de RelaiXed van Jos van Eindhoven :
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html

Zowel in SMD als trough hole te bouwen
Printen en geprogrammeerde IC's zijn bij hem te krijgen.
Deze schakeling is al vele malen opgebouwd.

TDA7419

is ontworpen voor Car-Audio. Lage voedingspanning, gelijkloop 2dB.

Op 14 juli 2013 13:37:55 schreef big_fat_mama:
...geen zorg hoor, men went eraan dat de openingsvraag niet door iedereen gelezen/begrepen wordt

M'n opmerking was wel een beetje cynisch bedoeld... Als je als vragensteller alleen maar antwoorden wilt hebben die je bevallen, dan moet je de vraag niet op een forum stellen. Antwoorden kunnen altijd een beetje buiten de specifieke vraag gaan. De opmerking over wel/geen toonregeling vindt ik persoonlijk 100% relevant. Ugh.

In reactie op de TDA7419; als ik in de datasheet kijk zijn de specificaties weliswaar wat beter als van de aloude DC gestuurde IC's, maar een tracking error van grofweg 3 dB en 0.01 % typical (0.1 % max) vervorming als alles op 0 dB maar zonder nadere specificaties zijn allerminst indrukwekkend.
Een lineaire (!) pot zal in zijn werkgebied er niet snel die factor 1.5 naast zitten. Log pots zijn te vermijden.

Uiteraard is het voor vanalles en nogwat uitstekend bruikbaar, "aanvaarbare huiskamerkwaliteit" zal het ook wel zijn, maar zo een voorversterker wordt wel al snel de bottleneck tussen een veel beter presterende bron en eindtrap. Speakers zijn een probleem apart, maar voor een voorversterker vind ik het anno nu niet zo elegant.

Je zou een DSP gebaseerde oplossing kunnen overwegen, maar dat is in zo een beetje alle opzichten een totaal andere uitdaging.

Als het met name gaat om ingangskeuze en volumeregeling kom je ook een heel eind met gewoon een paar 4066's, zie mijn knutsel van een tijdje terug.