Ik heb voor mijn versterker een loopschakeling gemaakt met relais maar die schakelen mij te direct.
Ik zou graag willen weten of de schakelaars te vervangen zijn door fets.
En dan zo dat er niet plots maar geleidelijk(rckringetje?) geschakeld word tussen twee loops, zodat je een crossfade achtig iets krijgt.
Probleem zit echter in de lange kabel(3m) die naar de versterker loopt waardoor ik bang ben dat fets gauw overlijden door statische ontladingen e.d
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
Een paar FET's en wat condensatortjes doet wonderen om het schakelen wat "softer" te laten verlopen.
Problemen mbt. statische ladingen zijn te voorkomen door het gebruiken van zenerdiodes aan de ingangen en soms ook aan de uitgangen.
@testman hieronder: Huh? Het is toch niet heel ongebruikelijk om ook audiosignalen met FET's te schakelen hoor. Niet op speakerniveau, maar wel in voorversterkers en dergelijke.
Maar het zou inderdaad helpen als TS wat meer info heeft over wat de bedoeling is, want het begrip "loopschakeling" is niet echt duidelijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt met fets alleen dc spanning schakelen. naar de speakers loopt er ac spanning net als het stuursignaal.
miss kun je volume presets maken waarmee je schakelt. anders wat meer info geven, dit is wat vaag.
Voor b.v. muting in mixers is dit vrij gebruikelijk, Self besteed er de nodige aandacht aan in het bekende boek. Gebruikte FET's zijn J111.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Testman, met FETs kan je prima AC schakelen. Alleen de stuurspanning dient ruim buiten het bereik van het AC deel te blijven.
Stel je hebt een AC signaal van 1V p-p. Als je dat opkrikt naar 1V gemiddeld (koppel-C met het nieuwe signaal met 4M7 aan 5V en 1M aan GND), en dan met een moderne (lage Vth) fet schakelt, dan is die netjes doorgekoppeld met 5V op de gate en los bij 0V op de gate. Het probleem is alleen dat dit waarschijnlijk niet het probleem van de TS op gaat lossen: Met een threshold spanning van b.v. 1.5V gaat vanaf 2.5V gatespanning alle negatieve halve-sinussen doorgegeven worden en alle positieve helften van het signaal nog niet.
Ik denk dat je een soort "volumeregeling" moet maken voor beide signalen en dan die mixen. Ik betwijfel of dat makkelijk gaat met "fets".
Nou het word geen foto helaas, lukt niet, dan te groot dan te klein.
Vanuit mijn gitaarversterker komt het gitaarsignaal via send eruit dan naar een schakelaar1 naar een delay en vanaf daar via return weer de versterker in.
send>schakelaar1>delay>return , parallel daaraan
send>schakelaar2>chorus>return
gitaarsignalen van send en return zijn ook niet groot.
Ik schakel of de delay of de chorus tussen send/return, nooit tegelijk.
hopelijk wat duidelijker nu
Heb je een merk- en typenummer van de versterker, of zelfs een schema?
De ontwerper van ASL (Ampco Sound Lab) gebruikte altijd dit systeem met twee FET's per schakelaar:
De spanningen V1 en V2 zijn geinverteerd tov. elkaar en het signaal moet wel op een gelijkspanningscomponent gesuperponeerd zijn. De "stijlheid" waarmee V1 en V2 veranderen bepaalt hoe "hard" er geschakeld wordt.
Het is een blackstar versterker maar heb daar geen schema van.
heb wel iets van een vorige marshall versterker met een effect loop cicuit.
http://www.drtube.nl/schematics/marshall/cd0109-iss4.pdf
lijkt me idd de schakeling
signaal moet wel op een gelijkspanningscomponent gesuperponeerd zijn
dat kan toch gewoon met condensatoren voor rfin en achter rfout en dan een pullup na de condensator op rfin of zie ik dat verkeerd?
ik zal nog een compleet schema maken en die proberen te posten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Klopt, met een spanningsdelertje en een condensator voor en achter de schakeling.
Was net begonnen om ook even een tekening te maken.

Vraag me af of de tweede fet die het signaal zeg maar naar massa kortsluit nodig is(evt storingsignalen?, ik zou die n.l op andere wijze willen gebruiken in mijn schakeling, want die is toch nog wel ff wat uitgebreider.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=343410197&…
(afb invoegen lukt helaas niet, dan maar een link)
Ik schakel tussen 3 kanalen clean/od1/od2. Als ik één kanaal inschakel worden de andere uitgeschakeld.
er is dus altijd maar 1 kanaal tegelijk ingeschakeld, nooit twee of drie.
de solo werkt enigszins onafhankelijk, maar samen met solo wordt n.l ook od2 ingeschakeld.
Oh zie dat er wal nieuws is, mijn verhaal slaat op de vorige schema
Als je bang bent voor frut aan de uitgang kun je naar natuurlijk altijd nog een buffertje achter zetten.
Als je echt wilt regelen zou je voor je 'schakelaar' ook eens naar een LM13700's kunnen kijken.
Dit zou toch kunnen met 4066? Lijkt eenvoudiger.
Zie Quad 44 voorversterker.
[Bericht gewijzigd door pola op (23%)]
Dit kan heel goed met 4066's, D. Self heeft daar in 'Self on Audio' een stuk over geschreven. Het is hoofdstuk (12) is online te lezen. Ook het opvolgende hoofdstuk over gebruik van discrete fets.
Kan alleen het crossfade effect niet zo vinden bij de 4066, en dat is nou net wat ik graag wil.
maar ik spit het artikel nog eens goed door, misschien kijk ik wat over het hoofd.
hele schakeling
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=343493505&…
Een 4066 kan het niet, de stuuringang heeft een beetje hysteresis, hij schakelt altijd direct. Dit is ook juist de reden om discrete FET's met al het gedoe van dien te gebruiken.
Een opmerking; De schakelklikken door afbreken van de golfvorm die je hiermee voorkomt zijn werkelijk vrij klein (altijd kleiner dan het signaal), en in b.v. een voorversterker praktisch nooit een probleem.
Als een hard-schakelende oplossing zoals een relais of een 4066 niet helemaal stil is als je schakelt zonder signaal zit het probleem hem eigenlijk ergens anders dan in dat afbreken, en is er b.v. een DC-sprong, interferentie vanaf de sturing of te veel ladings-injectie bij de 4066. Daar is meestal wel iets aan te doen, zonder te faden.
Nu helpt een fade er ook wel tegen, maar als je kunt volstaan met een hard-schakelende oplossing is dat wel veel simpeler en gemakkelijker goed te krijgen wat de audiospecs betreft.
Daar kunnen inderdaad weerstanden aan de ingangen naar massa al genoeg voor zijn, dan schakel je "klikloos" over.
@Aart: inderdaad; als je in- en uitgang dezelfde spanning geeft bij zowel schakelaar dicht als schakelaar open, klikt het nauwelijks.
Een vergelijkbare situatie hadden we bij krakende potmeters: als er maar geen DC over stond had je er helemaal geen last van. 
In het schema van @Sonytech krijg je trouwens juist grote spanningssprongen, doordat de uitgang in de 'aan'-stand op de halve voeding staat, en in de 'uit'-stand op massa.
Prachtige tekst van Self. Wie verzint er nu het woord 'offness'.. heerlijk.
De schakelklikken door afbreken van de golfvorm die je hiermee voorkomt zijn werkelijk vrij klein (altijd kleiner dan het signaal), en in b.v. een voorversterker praktisch nooit een probleem.
Op zich is dat het probleem niet.
Ik heb behoorlijk volume verschil tussen kanaal od1 en od2, welke ongeveer twee keer zo hard! staat.
Ik heb geen plop of een klik maar het knalt er wel in als ik overschakel.
En die overgang wil ik graag wat softer maken.
idd een mooi artikel van Self. begon voor mij ook interessant te worden net op de laatste pagina.
Moet ik toch eens helemaal in huis halen.