RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Heb hier een Bose freespace e4 versterker binnen gekregen. Hield ineens op met spelen, afgelopen vrijdag. Waarschijnlijk erg warm gekregen met de hitte.
Leuk ding, uit te lezen en te programmeren via seriële poort. Waarschijnlijk niet goedkoop geweest destijds 
100 Volt 400 watt versterker, met 4 kanalen. Heeft twee versterkers printen, een hiervan is kapot. Ik heb geen service manual, ik kwam alleen dit (pdf) boekje tegen met info.
Na een visuele inspectie zie ik twee kapotte zekeringen, beide gaan naar de kapotte print. Op die print zit een STW18NB40 met gat in.
Kan ik deze vervangen door een fqa19n60?
Snelle blik op de specs geeft dat VDSS 200 volt hoger is, dat is geen probleem. Rdson is wel een stuk hoger, 0.19 vs 0.38 Ω.
Kan ik deze vervangen? Er zitten er twee per kanaal op, neem aan dat ik ze beide moet vervangen?
Ik principe is dat kanaal niet nodig, er zitten er 4 op, terwijl er maar 2 gebruikt worden. Kan ik hier een smerige truc uithalen zodat de versterker wel werkt? Andere goedkopere mosfet? 
(Mag ik versterker aanzetten zonder de mosfets erin, of gaat er dan nog meer kapot?)
J_Groen
Niet een klein stapje terug, maar een grote. Bye.
Ik zou zorgen dat alle vier kanalen het weer doen. Naar de toekomst gezien.
Het is jammer dat je geen schema hebt, niet zo verwonderlijk
)) Een eindtor is opgeblazen, maar hoe goed is de andere eindtor? Is de stuurschakeling van de MOSFets ook nog in orde? (Ik ga even uit van een traditionele push-pull versterker, bij gebrek aan informatie)
Op het EERSTE gezicht lijkt het een goede vervanger, alleen de gate capaciteit is iets hoger, 2800 ipv 2480pF.
Groetjes Jan
RoelA
Denk dat die versterker nooit meer dan twee zones aan gaat sturen, dat er een eindtrap mist is geen ramp.
De stuurschakeling is waarschijnlijk de TA0105A, datasheet. Dit zit in een mooie verpakking, daar kan ik niets aan repareren.. 
Eens nakijken of de datasheet iets rept over de gate capaciteit..
/Edit: Datasheet van de TA0105A heeft het ook over de STW20NM50FD, die is wel gewoon verkrijgbaar bij Farnell. Maandag een paar bestellen.
Versterker start op zonder de mosfets van het kapotte kanaal, die print blijft wel in storing hangen.
[Bericht gewijzigd door RoelA op (31%)]
Hallo RoelA,
Ik weet dat deze discussie al een paar jaar oud is, maar niet geschoten is altijd mis.
een tijdje terug heb ik ook een bose freespace e4 versterker gekocht, ik ben hier nu mee aan het stoeien maar krijg er niet veel mee gedaan.
Het freespace programma werkt met op mijn huidige systeem en meestal krijgt deze ook verbinding met de vesterker, maar het lampje van standby gaat niet uit en firmware flashen lukt ook al niet. Ook de usb poort aan de voorkant (for future use) werkt niet.
Mijn hoop is dat u misschien hulp kunt bieden? aangezien internet niet veel te melden heeft over deze oude versterkers.
Ik hoor graag van u,
Met vriendelijke groet,
Bram Jessen
RoelA
Hoi brammez,
Helaas had die versterker nog wat meer problemen, hij was daarna compleet stuk, of kapot gerepareerd..
De freespace software was inderdaad ellendig, geloof dat die windows xp nodig had, nieuwe ging niet.
Usb poort zal helemaal niets doen, ik geloof dat bij degene die ik had die niet eens aangesloten..
Kan je helaas niet verder helpen, heb de versterker ook niet meer helaas.. Volgens mij is die door de eigenaar verkocht, bedrijf bestaat ondertussen niet meer..
Hallo RoelA,
Bedankt voor je reactie. Helaas! Het lijkt me een fijne versterker, maar vooralsnog geen enkele mogelijkheid om er geluid uit te krijgen...
Iemand anders nog ideeën?