Yamaha rx-497 defect

Hallo,

Ik heb een defecte yamaha rx497 binnen gekregen.

De klacht was dt hij niet meer aan ging. En inderdaad, ding gaat niet meer aan.

Wat ik al gedaan heb:

- voeding uitgemeten.

Daar loopt het al fout. Het relais op de voedingsprint trekt niet aan met als gevolg dat de transfo ook geen spanning krijgt en de rest dus ook niks doet.

Service manual is hier te vinden: http://elektrotanya.com/yamaha_rx-497.pdf/download.html

Ik ga nu het relais er eens uitsolderen en kijken of die het nog doet.

Moest die nog werken, is het dan een optie om het relais handmatig eens dicht te tikken en te kijken of de versterker dan wel op start? Of is dit geen goed idee?

Groeten,

Stef

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
fred101

Golden Member

Kijk eerst of de bekrachtigingspoel wel spanning krijgt. Als daar niks gebeurd zit de fout in de aansturing van het relais. Als er ergens een weerstand in die lijn zit dan kan je ook de stroom meten. Want een kortgesloten/uitgefikte spoel kan ook bijna nul volt zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Helemaal vanonder op dit forum staat dat de condensator op het mains board wel eens de oorzaak kan zijn.

Als ik de meetpennen van mijn multimeter op een fase zet en de andere meetpen op de condenator sprint het relais aan en dus ook de versterker.

Ik ga maandag eens naar de winkel voor een nieuwe 22nF/630 volt condensator en die er eens in solderen. Is er een manier om te testen of die cap nog goed is?

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
fred101

Golden Member

Dat is een beetje vreemd. Gebruik je een oude analoge multimeter met een heel lage R-in ? Maar soms kun je door de toegevoegde paraciteiten wel vreemde effecten krijgen. Bij een reparatie waar ik nu mee bezig ben verloopt de pwm generator als ik hem probe. Dit door de capaciteit van de probe.

Een condensator test je met een lcr meter op capaciteit. Wat er bij die dingen ook mis kan gaan is dat ze lekken. Dat kun je meten door er de maximale werkspanning (in DC) op te zetten en dan de stroom erdoor meten.

Een veilige manier is twee trafos met de secundaire tegen elkaar. Ik gebruik twee mini 230-9V printtrafotjes. Dan dat gelijkrichten en afvlakken. Dan heb je de zelfde DC spanning die een smps levert. Dus prima om 99% van alle condensators (incl elcos formeren) te testen.

Ik gebruik een standen schakelaar met weerstandsdeler om de stroom te begrenzen en de spanning in stappen op te voeren. Als laatste zit er een potmeter die tussen twee stappen in de spanning regelt. Zo kan ik 6V tantalen of 450V elcos testen. Via een externe aansluiting kan ik nog tot 2000V hiermee testen.

Tussen de min van de condensator en de ground zit nog een weerstand en instelpotje waarmere ik de spanning meet met een analoog metertje wat 750 uA volle schaal geeft. Zo kan ik direct de lekstroom meten.
Een stand is om te ontladen. Je kan ook een multimeter in de stroom meetstand er tussen zetten. Ook monitor ik de spanning over de C.
http://www.pa4tim.nl/?p=1385 voor uitleg en schema. Elders op mijn site staat ook hoe je een condensator zonder lcr meter kunt meten. bv twee condensators in serie. AC Spanning over de bekende meten en de onbekende. De ratio in spanning is gelijk aan de ratio in reactantie en zo kun je de capaciteit weer berekenen. Maar een simpel weathstone brugje maken en met een 1kHz generator voeden kan ook. Zo kun je heel precies capaciteit meten en de potmeter schaal ijk je in capaciteit (weerstand meten en omrekenen naar capaciteit) (reactantie = Xc = 1 / 2piFC )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vandaag de nieuwe condensator er in. Ding werkt weer perfect.

Stom hoe zoiets kleins er kan voor zorgen dat het niet meer werkt...

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Hallo mensen.

Deze meneer (een dummy op dit gebied, die echter gezond nadenkt) heeft na 7 jaar het zelfde probleem met de YAMAHA RX-497
Bij aanzetten schakelt het relais wel (dat hoor en voel je)
maar verder gebeurt er niets.

Alle aansluitingen gechekt op sluiting of onderbreking.

Heb de nodige soldeer stiften etc. en een nieuwe condesator
22mp630v (een rood plastic ogend dingetje op 2 pootjes van 15mm
- lijkt op ontvangst kristal-) en het service tabel, waarbij het schema van de "MAIN"
op blz 31 is te vinden. (pdf)

Nu ben ik best handig in dat soort klusjes, maar verder nono.
ik bedoel: waar zit dat condensator ding nou !?
Ik kom geen J233 tegen (= toch code voor 22mp630V)

Wil je me een beetje op weg helpen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 november 2013 18:39:16 (1%)

fred101

Golden Member

Dit is niet dezelfde klacht. Dus dit hoort niet in dit topic. Bij de TS trok het relais niet aan, bij jouw versterker wel. Dus ik denk dat daar de condensator nog goed is. Begin met schema bestuderen. Meet dan de voedingspanningen. Zijn deze goed dan meet je de rimpel (met een scoop) Zijn ze niet goed dan ga je verder zoeken. Signaal op de ingang en dan volgen met een signal tracer of scoop.

Als je er 0,0% verstand van hebt, geen multimeter en geen condensators herkent kun je meer kapot maken dan er nu kapot is en ook je zelf schade toebrengen. Breng hem dan liever weg naar iemand die dit wel kan. We kunnen adviseren bij metingen enzo maar geen snelcursus electronica repareren geven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dag Fred;
Ik bied namens U alle mensen op dit forum mijn excuus aan voor het stellen van mijn vraag.
Vriendelijke mensen hier............

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 november 2013 18:38:55 (5%)

fred101

Golden Member

Sorry, maar ik dacht niet dat ik onvriendelijk of onbeleefd was.

Ik zeg alleen maar dat het niet de zelfde klacht is, dat komt je eigen klacht niet ten goede. Mensen die het oude topic al gelezen hebben slaan je nieuwe vraag nu over. Twee verschillende klachten van twee mensen in een zelfde topic geeft verwarring. Mensen krijgen een notificatie van het oude topic en denken dan dat het over het oude onderwerp gaat. Dat is ook niet in je eigen voordeel.

Daarnaast is het volgens de forum regels ook niet de bedoeling zoals je in de FAQ kunt lezen.

Dat is niet bedoeld om je af te zeiken. Juist een tip hoe je wel meer aandacht kan krijgen.

Verder gaf ik een goedbedoelde waarschuwing over de gevaren. Je zegt zelf een dummy op electronica gebied te zijn. 230V is dodelijk en zo'n apparaat kan door een verkeerde handeling of static definitief kapot gaan. Een elco verkeerd om aansluiten kan zelfs een explosie geven. Het is niet de bedoeling dat we onze lezers zichzelf laten electrocuteren of opblazen.

Hert beste start je een eigen topic. Plaatst wat fotos van de plek waar je denk dat de fout zit, of van je condensator etc.
J233 is meestal een connector, C is een condensator en 630V lijkt me erg veel voor een condensator aan de secundaire kant. Ik heb zelfs voor je zitten zoeken in het manual of ik dat nummer kon vinden.

Bedankt dat het zo gewaardeerd wordt, veel succes met de reparatie maar ik haak af..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

Wind je niet op, @fred101.

Maar voor de TS heb ik slecht nieuws: als je wel een relais hoort aantrekken, dan is die condensator niet stuk.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Shiptronic

Overleden

TS heeft al een nieuw topic gestart hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/115974

het zou alleen een stuk prettiger lezen als TS het standaard letter type kiest.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.