Hallo,

Ik bezit een cd speler met volgend probleem. De cd plateau blijft na een tijd steeds doordraaien (tegenwijzerzin). Het is een 5-CD caroussel lader. Welke disc ik ook kies, maakt niet uit. Dit treedt op na een tijd dus vermoed ik na opwarming. Er zit een sensor in het vaste deel van de tafel die de positie leest van het losse plateau waar je de schijfjes oplegt.

Ik vermoed dat deze defect is?

Ik heb alles eens gereinigd maar maakt niets uit. Suggesties?

http://www.nrpavs.co.nz/Images/Sony_CDP-CA8ES_c1_700x318_pixels.gif

Dank,

Kenneth

Even terug onder de aandacht brengen.

Ik heb ondertussen de flatcable vervangen naar het sensor board want had bij demontage gezien dat daar een knik in zat.
Maar dit heeft geen oplossing gebracht. Ook heb ik reeds één van de sensoren vervangen op dit board (GP2S28), de andere (RP1-1391) is niet meer verkrijgbaar, zonder resultaat.

Nog suggesties?

Mvg,

Kenneth

de cd tafel zou niet mogen draaien zonder cd, er zit ook geen sensor behalve de laser zelf voor. kans op een gare laser of de aansturing is gaar. wat elco's in de voeding zou ook nog kunnen gezien het probleem niet altijd aanwezig is.

solderingen op de printen die slecht zijn is ook een goede mogelijkheid.

Zal het probleem beter toelichten :

Als je het toestel aanzet, je opent de lade (het is een 5-lader) zonder er cd's op te leggen en je drukt een aantal keren willekeurig op DISK SKIP en je sluit de lade dan verdraait de carrousel naar de gewenste disk. Indien hij geen cd detecteert loopt hij de rest van de posities af en stopt dan als hij geen cd's detecteert. Dit is de normale procedure.

Als hij ongeveer 1 à 2 uur aanstaat, zonder ook maar te spelen en je doet exact hetzelfde als hierboven dan blijft die carrousel draaien. Blijkbaar gaat er dan iets mis met het detecteren van de posities van de carrousel en/of er al dan niet cd's aanwezig zijn.

Als hij dan terug een tijd afstaat werkt dit terug normaal. Als er cd's geplaatst zijn komt het probleem NIET voor.

Heel raar probleem... Als je wil plaatst ik gerust een video van dit defect.

Groeten,

Kenneth

hij blijft dus draaien als er geen disks inzitten. als er wel disks inzitten gebeurt dit niet? gezien het pas na een tijdje gebeurt zou het ook kunnen dat de lade zelf wat krom trekt en uit bereik van de sensoren valt. of het echt een sensor is vraag ik me af, kan ook best een schaklaartje zijn wat de kliks telt per cd positie. postitie 1 is dan een dubbele klik bijv..

edit: @ sonytech, je bent met tijden erg negatief tegenwoordig. ik had het 1e antwoord gegeven op de topicstart die naar mijn idee op een continu draaiende cd tafel leek, staat nergens draaiende carousel. of er een cd inzit of niet ziet de laser iig. de carousel zou elke plaats voor een cd moeten pakken en na de 5 posities stoppen. het lijkt erop dat het "0 " punt niet meer gevonden wordt na opwarmen. nadat positie 5 leeg is zou de carousel moeten stoppen. het ding ziet wel de 5 posities apart dus is er ofwel een 2e sensor voor de startpostie of er is een ander probleem met miss opwarming.

Alsjeblieft @testman, als je niks zinnigs kan bijdragen, doe het dan ook niet.

In je eerste antwoord zit er geen sensor in en in het tweede antwoord zou het de sensor wel eens kunnen zijn. Rara, wat is het nou?

Het idee om het ding in de koelkast te laten spelen dat slaat helemaal nergens op.

Als je wilt helpen is dat altijd fijn, maar aan dit soort antwoorden heeft de TS erg weinig helemaal niks.

@nk006: Ik heb de service manual tijdelijk hier voor je neergezet.

Naast twee lichtsluisjes (één interruptor die de stand van de carroussel detecteert en één reflectieve die de aanwezigheid van een disk bekijkt) zit er ook een rotary encoder in. Of die ook echt kijkt in welke stand de carroussel staat of dat 'ie alleen is voor de positie van het CD-loopwerk (de "base unit" of "BU"), dat kan ik je zo niet vertellen.

Helaas heb ik helemaal geen praktijkervaring met dit soort apparaten en is de mechanische kant ook niet mijn specialiteit, maar ik zou beginnen om een tooltje te maken met acht LED's en transistors om de sensor-input op de uP visueel te kunnen monitoren.

Ik zal daar vanavond iets voor tekenen.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (51%)]

@Sonytech : Alvast dank voor uw medewerking!

Het sensorboard had ik al eens terug doorgesoldeerd. Ik ga ook eens testen met koudespray of hierbij het probleem verdwijnt of niet. (om toch op testman zijn antwoord een beetje te voldoen... :-) )

Groeten,

Kenneth

@nk006,

Heb je getest of de optische ontvanger nog signaal oppakt ??
Onder de lade zit een ir zender en ir ontvanger je kunt op de ontvanger een multimeter zetten en kijken of hij registreerd
er zitten onder de lade nokjes met openingen hiervandaan telt hij welke cd passeert.
Ik heb ooit een cd wisselaar gehad met soortgelijke klacht toen bleek dat het in de ir zat onder desk, veiligheidshalve heb ik zender en ontvanger vervangen.

Ik hoop dat mijn denken je wat oplevert.

Groet Guy

Vuile modeswitch was de oorzaak! Gereinigd met zuivere alcohol en toestel werkt weer perfect. Iemand met een 5-cd lader check volgende zaken :

1- Sensoren onder de lade of deze goed werken (via de scoop)
2- Slechte flatcable van de tafel naar het mainboard
3- Modeswitch reinigen