Beste forumleden, ik ben vrijwilliger bij repair café en kreeg afgelopen zaterdag iemand met een Marantz tuner-versterker SR4320/N1B
Deze gaf geen enkel geluid meer via de boxen, dom genoeg heb ik niet geprobeerd of het via de hoofdtelefoon uitgang wel werkte. Zelf ben ik niet heel erg thuis als het gaat om wat moeilijkere elektronica maar ik heb een aantal "collega's" die wel technisch onderlegd zijn. Ik hoop dat ik via dit forum een tip kan krijgen waar wij moeten zoeken, zelf denk ik aan de eindtrappen. Hoe kun je zoiets meten en waar zouden jullie beginnen met fout zoeken? Het apparaat speelde normaal maar toen de gebruiker hem harder zette viel het geluid helemaal weg. Ook lijkt de volumeregelaar van slag te zijn, hij telt af bij het harder draaien!
Ik wacht hoopvol op enkele tips.... Wimwes

Je zult eerst even de voeding van de eindtrap moeten meten , verder of er ook een lsp beveiliging in zit(gelijkspanning op de uitgang)
even meten of de uitgangen voor het relais(als dataanwezig is) 0 volt zijn.

Aftellen kan als de schaal in decibel is.

Inderdaad is het handig om te beginnen met het meten van de voedingsspanningen. Als er een uitgangsrelais is dat niet opkomt, meet de spanning op de eindtrapzijde van het relais. Als daar een gelijkspanning staat is de eindtrap stuk of een voortrap die DC-gekoppeld is.

Beste forumleden, sorry dat ik niet gelijk reageerde, ik dacht dat ik een mail zou krijgen als er een reactie op mijn vraag kwam.
Ik zal jullie tips uitprinten en meenemen voor mijn technischer collega's dat wordt pas de eerste zaterdag van de komende maand. Ik laat weten of we er die dag uit zijn gekomen....
Alvast bedankt! wimwes

Onderaan het topic zie je een blauw tekstwolkje en een envelopje.
Je klikt op het envelopje.
Er opent een window met "E-mail notificatie voor dit topic".
Effe aanvinken en "Opslaan" kiezen.
En dan maar wachten op de binnenkomende stroom emails.

Bedankt, ik heb m'n printer opgewarmd staan om alle goede adviezen uit te printen!

Aftellen is 'minder demping' gaat meestal van -75dB (geen geluid) tot +9dB (knalhard, je hoort duidelijk ruis op de analoge inputs)

Mogelijk slaat er een thermische beveiliging in. Heb je type/model/serienummers? anders mooie grote zeer goed verlichte en scherpe foto's van de print (het liefst iets van 10-20 foto's met telkens een stukje print uit verschillende hoeken genomen).

Verder inderdaad even de koptelefoonuitgang proberen. Als het een modernere variant is (SR4200-SR6700) dan moet je met de knopjes wel de juiste speakers aanzetten. (maargoed dan zou geluid niet spontaan wegvallen).

Controleer ook even met een cd/tape/mp3 input, ik heb zelf een Marantz die wil op de tuner wel eens doodstil vallen om na 5 minuten weer verder te spelen.

het model is SR4320/N1B N2409. serie nummer: MZ000407000684

Er zitten geen knoppen op om de speakers te schakelen, ik denk dat je dat via de AB moet regelen.
Als we niet verder komen maak ik een foto van de print!

vr. gr. Wimwes

Zit er een relais op de eindtrap-print ?? Zo ja is deze dan bediend ? Als dat niet zo is dan zal er gelijkspanning op de uitgang staan zonder beveiliging vinden speakers dat niet fijn ;)