hadv
Just find out what you like and let it kill you
Beste allemaal,
Ik heb een bas en wil voor thuis een combootje bouwen.
De versterker heb ik (Amplimo A30, zat voor thuis).
Ik heb ook twee luidsprekers: Eminence Legend 10 inch.
Die heb ik gekocht als gitaar luidspreker, maar ik wil het toch proberen.
Nu is het probleem dat daar geen typenummer op staat, dus het achterhalen van de Thiele Small parameters gaat niet lukken.
Ik heb al heel wat kasten gebouwd, vaak gebaseerd op bouwtekeningen, maar wil nu wat anders en, vooral, klein.
Ik heb een, wellicht volledig mallotig, idee.
Een box heeft een voorkant en een achterkant.
Nou leek het mij aardig om eens te kijken of de basweergave er op vooruitgaat als ik één luidspreker in de voorkant en de ander in de achterkant monteer en ze dan in tegenfase aansluit.
Eventueel experimenteren met een baspijp.
Wat denken de experts, gaat dat wat worden (anders dan een volledige mislukking).
Levert voor lagere frequenties accoustisch kortsluiting op.
Als je toch wil experimenteren kun je beide speaker op de zelfde opening monteren, dus een gewoon en de andere voorop met de magneet naar buiten wijzend. Dan deze in tegenfase aansturen.
>>>> In een grote gesloten kast dus!
Deze opzet wordt isobaric genoemd, en levert meer bas in een relatief kleine behuizing (ten koste van het rendement). Heeft uiteraard aleen zin als de speakers echt bas kunnen weergeven.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Nee, wordt niks, je hebt dan een dipool. Gitaarluidsprekers zijn daar ab-so-luut niet voor geschikt. Ze geven al weinig bas, en in een dipool nog minder.
Als je eens post wat er precies op de speakers staat, dan kunnen we misschien helpen een kast te maken. Sowieso wordt dat een gesloten kast, als je er bas op wil spelen. Gitaarspeakers hebben over het algemeen een harde ophanging en dus een hoge Qms en Fr, dus basreflex is niet zinvol.
hadv
Alvast dank voor deze antwoorden.
Er staat niets anders op dan Eminence Legend.
Voor een gesloten kast heb ik niet echt hulp nodig, bouwtekeningen zat hier, hoewel ik natuurlijk hulp nooit zal afwijzen.
Heb mijn vorige post aangevuld.
Kun je de speaker beschrijven: waarvan is de conusrand gemaakt (papier ribbel, rubber of foam)? Hoe dik is de magneet (dus niet doorsnede maar dikte).
hadv
conus is geheel van papier, aan de rand ribbels
dikte van de magneet 1 cm
volgens de verkoper indertijd 25 Watt.
Als je bij Eminence kijkt komt hij qua uiterlijk overeen met de 10516 en 1058. Als je kijkt naar de frequentiekarakteristieken van de 3 10 inchers komen die redelijk overeen, hetgeen ook min of meer valt te verwachten.
Fuzzbass
Als het toch voor thuisgebruik is, dan zou ik gewoon een compacte balkvormige kast maken waar de speakers precies in een lange zijde passen en kijken wat er uit komt. Een baspijp gaat niet werken bij dit soort speakers.
maar dan zonder de hoorntweeter.
In een repetitiehok hou je met die A30 en 2 gitaarspeakers misschien net een akoestische gitaar en een zanger bij, maar met percussie erbij kun je het vergeten.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (10%)]
conus is geheel van papier, aan de rand ribbels
dikte van de magneet 1 cm
Waarschijnlijk een 1058 of een voorganger dus. De res freq is in de orde van 90-100Hz. Niet erg geschikt voor bas dus, sorry.
Er staat op marktplts een Beyma 12" vraagprijs Eur90 die beter geschikt lijkt.
[Bericht gewijzigd door markce op (16%)]
hadv
@Fuzzbass: dank je, zoiets heb ik ook al gevonden. Overigens is eea niet bedoeld voor in een repetitieruimte maar alleen voor thuis.
@markce: leuk natuurlijk, maar ik heb al twee luidsprekers en daar wil ik eerst iets mee proberen. Geld uitgeven aan nieuwe spullen kan altijd nog. En voor dat geld koop ik een klein combootje 2e hands.
Dacht dat je specifiek iets wilde voor een bas. Deze speakers zijn meer voor zang oid. Op een klein combotje gaat je bas ook niet veel doen.
@fuzzbass: begrijp niet goed waarom een basreflex juist bij deze speakers niet zou werken.
Fuzzbass
Omdat je de resonantiepiek niet onder controle krijgt, en je een gigantische kast nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen.
hadv
Ik zie toch vrij vaak baskasten met 2 of 4 10 inchers. Dat zullen dan wel speciaal ontworpen luidsprekers zijn.
Met inderdaad een vrij grote kast (>> 30l) en een diep afgestemde poort is er waarschijnlijk wat echte bas uit te halen. Dit is geen hifi opzetje! Voor guitaar cabinets is 100-500l niet bijzonder, en daar zitten dan soms 4x12" in, niets speciaals.
[Bericht gewijzigd door markce op (26%)]
Fuzzbass
Op 19 september 2013 01:00:39 schreef hadv:
Ik zie toch vrij vaak baskasten met 2 of 4 10 inchers. Dat zullen dan wel speciaal ontworpen luidsprekers zijn.
Inderdaad, dat zijn meestal speciaal voor compacte baskasten (basgitaar of PA) ontworpen speakers met een relatief lage Fs en een Q tussen 0,25 en 0,4
Gitaarspeakers hebben een hoge Fs en meestal een hele hoge Q van 0,5 of hoger, en basreflex heeft dan OF geen zin (veel te hoge Fb) OF het is gewoon onmogelijk (kast van 300 liter bv.)
Wat betreft de klassiek BR afstemming heeft fuzzbass volledig gelijk.En van een speaker met een fs van 97Hz hoef je geen wonderen te verwachten.
De klank van de speaker schijnt al vrij donker te zijn. In een vrij grote kast, en met wat hulp (lage afst BR, hoorn, aktive correctie, oid) kan het misschien nog iets voor lage vermogens in een oefen situatie. In een kleine ruimte zijn echt lage tone toch al lastig weer te geven.
Overtuig jezelf met wat experimenteren. Bouw eerst een goedkope ruwhouten kast zonder poespas en luister veel... Ga dan op zoek naar oplossingen en probeer ze.
hadv
@markce: Exact wat ik ga doen. Ik verwacht ook geen wonderen, maar deze twee heb ik nog liggen, dus zonde om het niet te proberen. Ik heb al heel wat kasten gemaakt, dus daar zal het niet aan liggen. Bovendien heb ik een houtboer in de buurt die het alleen maar leuk vindt om hout op maat te zagen, en dan het liefst onder een hoek.
Zo heb ik ooit een Altec A7 herberekend om in een bestaande kast te bouwen voor een bevriende band. Ik liet hem de bouwtekening zien en hij vond het prachtig.
@Fuzzbass: wat ik al dacht dus. Ik heb helemaal geen ervaring met dit type luidsprekers, de baskasten die ik heb gebouwd waren allemaal met 15 inch (bas)luidsprekers (EV bouwplan). Overigens gaan EV 12's in een EV kast ook behoorlijk laag (daar heb ik er ook twee van gebouwd).
De leukste basversterker was een Yamaha BB115 die ik, zonder luidspreker, voor 35 euro kon kopen. Ik heb een, vrij oude, 2e hands Peavey Black Widow op de kop getikt voor 75 euro en die er in gemonteerd. Fantastisch geluid. Mee opgetreden waarbij ik de gitaar (dus geen bas) door een Marshall Valvestate haalde en de Yamaha gebruikte voor een Roland VG-8. Ik moest het hoog terugregelen nota bene.
Prachtig gebouwde kast die BB115, folded horn binnen de behuizing, enorm volume (dat kwam natuurlijk ook door die Black Widow).
Er staat er momenteel één op MP, maar die krengen zijn zo verschrikkelijk groot, dat is nix voor mijn bescheiden woonkamer.
Ik zoek dus niet naar een oplossing om mee op te treden of in een oefenruimte te gebruiken, maar puur om thuis (flatgebouw, denk aan de buren!) lekker mee te pielen en daar hoort een 300 liter kast niet bij.
Dank voor jullie duidelijke uitleg.
Fuzzbass