Hoi,

Is het mogelijk en zo ja hoe om een bepaalde USB poort uit en ook weer aan te zetten via Delphi?

Bedankt.

ik ken delohi niet, maare: aan en uitzetten gaat volgens mij alleen in de bios. Dus aan gaat hij altijd als hij in je bios aanstaat.

dan komt het OS pas kijken. Het OS neemt beveiligt de hardware en is dus ook de buffer tussen de software en da hardware. M.A.W. je kan niet direct bij de USB poort, dat moet het OS doen.

daarnaast genereert de USb ook een interrupt op de processor dus denk ik dat het helemaal niet mogelijk is.

Misschien met een onbeveiligd systeem als dos of een oude windoos versie (tot en met 98)

Linux weet ik niet.

misschien dat je er met C nog bij kan komen, (niet C++ maar C) via een devicesdriver enzo, maar dan zit je ook al erg laag in het systeem

Bedankt voor je antwoord.
Da's jammer dat het niet kan. Maar is het mogelijk om de stroom naar de USB poort dan uit te zetten (en weer aan)..??..

wat is je exact bedoeling eigenlijk? waarom zou je de USB poort uit willen zetten?

Ik heb een Fly Fan gekocht. (ventilatortje voor in je USB)
En die heeft geen aan of uit knop. Dus als ik de stroom naar de USB poort zou kunnen uitzetten dan hoef ik dat ding niet uit mijn USB poort te halen om hem uit te zetten.

hmm dit ding maakt gewoon gebruik van de spanning op de USB poort volgens mij, dus gewoon de 5 V en de GNd lijn is het niet?

dus als je je Pc aanzet gaat hij direct draaien toch?
of vergis ik me nu?

Inderdaad. Als ik mijn PC aanzet begint ie al te draaien.

gaat je nooit lukken zo, beste methode: er een schakelaar tussen zetten; er zitten immers maar 2 draden aangesloten! een voeding en een gnd.

dus gewoon een schakelaartje tussen zetten. Wat je EV kan doen is het ding modden eneen op een USB I/O Pirnt zetten en op die USB I/O print dus gewoon de 5 V schakelen en de % v naar buiten brengen via een USB connector.

kijk hier maar eens hoe een USB A connector9want daar hebben we het over) aangesloten is

pin1 is VCC, pin2 is data - pin3 is data + en pin 4 is gnd

bij jou zijn alleen pin 1 en 4 aangesloten. Als je dus een USB I/O kaart hebt en je zet er zo een bus op kun je hem wel op je PC bedienen. Als dit niet nodig is: hier even een schakalaartje tussen monteren :P

(BTW veel geld voor zo'n motorjte met een ventilator blad erop !! 16 euro!!, belachelijk voor ziets simpels)

Jammer dat het niet gaat lukken.
In iedergaval bedankt voor de info..

Helaas, die 5V die uit je USB-poort komt, kun je niet met software aan/uit zetten. Daarvoor is de noodzakelijke hardware simpelweg niet aanwezig. (Op geen enkel mobo trouwens)

het kan wel: met de aan uit functie op de voeding; daar zit hij immers op gekoppeld :P

Fout, dat gaat niet met de voeding, de USB zit tegenwoordig op de +5VSB en is dus altijd aanwezig.

bij mijn laser en mijn compaq schakelt de +5 V anders nog steeds meej uit als de voeding uit gaat hoor. en die laser is nog maar 3 jaar oud (shit dat gaat wel hard)

maare zou dus kunnen dat het inmiddels vervangen is

Mijn GPS ontvanger blijft aan staan als mijn epia pc uit is en de hoofdspanning erop blijft aangesloten.
Dus zelfs als de pc uit is blijft er +5v op de USB poorten staan.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

de LED in mijn USB hub welke ok op de 5v staat, gaat gewoon uit dus. waarschijnlijk hangt hat af van je mobo of je BIOS. Zal eens kijken of je het wellicht in kan stellen, misschien wel

Op 16 juni 2004 16:27:48 schreef High met henk:
de LED in mijn USB hub welke ok op de 5v staat, gaat gewoon uit dus. waarschijnlijk hangt hat af van je mobo of je BIOS. Zal eens kijken of je het wellicht in kan stellen, misschien wel

Die gaat bij mij OOK uit, maar de spanning blijft er wel op staan :), rara

hmm, staat dat ding dan niet op de VCC lijn dan, maar op de data lijn ofzo? lijkt me vaag, immers de datalijn oscillert en het lampje blijft branden. Hij gaat ok meten aan en uit op de PC, dus How Th F*ck doen ze dat? moeten ze toch regeren op een data pulsje of ziet ik da tnu verkeerd??

Op 16 juni 2004 13:28:59 schreef labee:
Ik heb een Fly Fan gekocht. (ventilatortje voor in je USB)
En die heeft geen aan of uit knop. Dus als ik de stroom naar de USB poort zou kunnen uitzetten dan hoef ik dat ding niet uit mijn USB poort te halen om hem uit te zetten.

Dat zal niet gaan, je kan meschien wel iets anders doen:

Je USB poort heeft een RX en een TX draadje en een +5 en een 0 volts aansluiting, idd 4 draaidjes :) meschien kan je een programmatje zo schrijven dat je op de TX een zo'n hoog pulserend spanninkje van 5volt zet dat de fan een "constante" spanning krijgt, zo zou je hem met een soort PWM achtig schuifbalkje in windows harder en zachter kunnen laten lopen. Maar dan moet je wel dat dingetje open kunnen schroeven, of een usb verlengkabeltje kopen waar je dan zelf even de draadjes op omdraaid :)

Rx en TX? neej D+ en D- heeten die bij usb