Wetten van Kirchhoff

Ik moet voor mijn huiswerk van elektronica een schakeling met de wetten van kirchhoff oplossen. Maar omdat er een stroombron inzit weet ik niet hoe ik dit moet doen. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.
Hier is een link naar het schema: http://img543.imageshack.us/img543/5376/bkqb.jpg

Dank bij voorbaat,
chamstam

Welke moet je gebruiken; de kirchoff's spanningswet of stroomwet?

Het kan in principe met allebei. zelf vind ik de stroomwet makkelijker.

probeer eens gewoon de stromen door elke tak te bepalen en schrijf ze dan zo simpel mogelijk op. hoeveel onkebenden er in zitten, dat maakt niet uit. die lossen zich zelf later toch wel op. ik ga nog niet meer verklappen, het blijft wel een schoolvraag ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Bedankt voor je antwoord The Engineer

Ik moet eerst drie keer de stroomwet toepassen, en dan voor de resterende onbekenden de spanningswet.

Kies eens een knooppunt als nulniveau. ik zou zelf C kiezen.

druk alle stromen eens uit in spanningen. bijvoorbeeld:
I5 = Vd- Vb/ R5.
I4 = ...
I3 = ... enz.

daarna kun je op elk knooppunt de kirchoff's stroomvergelijking toepassen; op Knooppunt W geldt Ix + Iy =Ix = 0.

schrijf die uit met de daarvoor verkregen vergelijkingen, nu zouden er een aantal vergelijkingen moeten ontstaan met daarin als onbekenden alleen maar spanningen. en die kun je combineren om de spanningen op elk knooppunt te krijgen ten opzichte van je gekozen nulpunt.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie drie mazen, en zou dus drie maasstromen definiëren.
Eén ervan is zelfs al bekend.

Wat is de pluskant van 'E1'? (normaal links, maar je weet het nooit met die schoolvragen en deze symbolen.)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 28 september 2013 20:36:35 (24%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org