DY87 geschikt voor +/-300V (audioversterker)

Geachte lezers,

Dit jaar heb ik een lading oude buizen gekocht en daarmee wil ik het één en ander mee bouwen. Ik heb bijvoorbeeld twee EL34 en ECC83 buizen waarmee ik een stereo versterker wil bouwen. Met een mooie ingeblikte HP trafo en twee 2K5 uitgangs trafo's zijn de belangrijkste en duurste onderdelen al op de "plank".

Ik heb ook een handjevol met tv buizen waaronder de DY87. Volgens de specificaties kan deze voldoende stroom leveren om de vier buizen van gelijkspanning te voorzien. De "stroomvreters" zijn de EL34's waar ik maximaal 200mA aan kan leveren gezien de beperking in de transformator.

Het lijkt mij leuk om een buizen gelijkrichter in het ontwerp mee te nemen en de DY87 is het meest geschikt van de beschikbare buizen. Maar, zoals wellicht bekend is deze ontworpen voor ongeveer 18KV. Ik heb maximaal 298VAC om gelijk te richten, dus daar zit een verschil in werkspanning.

Wie weet of een DY87 ook te gebruiken is bij relatief lage spanningen van 300V? Is het ongebruikelijk maar werkbaar of is dit plan van slagen kansloos?

Wie kan mij verder helpen.

Nb, er zijn uiteraard geschiktere buizen te vinden om gelijk te richten, maar daar gaat het niet om. Het lukt ook met halfgeleiders, dus een buis is geen must. Maar deze buizen heb ik toch, dus zou he leuk zijn als het werkt...

Volgens de datasheet kan een DY87 kan maar 800uA leveren.
Piek 40mA.
Dus ongeschikt voor een versterker.

Bummer. Oké, plan naar de prullenbak. ;-)

Bedankt voor de reactie!

Hmmm, zou een PY83 wel geschikt zijn met 500mA piek? 175mA gemiddeld...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Kijk voor de specificaties van buizen naar de datasheets op de website van Frank Philipse.

Met al die exotische buistypes krijg je ongetwijfeld problemen met de verschillende gloeidraadspanningen.
Je wil EL34's en ECC83's gebruiken, zoek er dan een gelijkrichter bij die ook op 6,3 Volt gloeit. Of als je een trafo hebt waar een extra 4 of 5 Volt gloeispanningswikkeling op zit, daar een passende gelijkrichter bij zoeken.
En hou rekening met de maximale stroom die de voedingstrafo kan leveren.

Meestal heeft de gelijkrichterbuis haar eigen wikkeling op de transformator, omdat de kathode op hoogspanningspotentiaal staat!

In elk geval als het een buis is met een direct verhitte kathode.
Gelijkrichters met een indirect verhitte kathode (bijv. EZ80) kunnen op het zelfde gloeidraadcircuit worden aangesloten als de overige buizen. De isolatie tussen gloeidraad en kathode is daar voldoende voor.

Let wel op V(f-k) max in de datsheet en houdt er rekning mee dat VTR piek = 1.4× Veff plus wat rommeltjes uit het net en de voedingselco's en -smoorspoel (als je die hebt). EL34's worden in het algemeen met een vrij hoge anodespanning gevoed (>350V).

In versterkers met die hoge spanningen en stromen worden meestal AX50 of GZ34 gelijkrichters gebruikt.

De PY83 die eerder werd genoemd heeft een paar nadelen; een gloeispanning van 20 Volt en het is een enkelvoudige gelijkrichter. Voor dubbelfazige gelijkrichting heb je er dan al twee nodig.

DY87 is een hoogspanning gelijkrichter voor zwart/wit TV (ca 16KV) verder gloeispanning ca 1,5 v (Werd altijd met een lusje uit de lijntrafo gehaald) :)

Ach, zet hem gewoon in een voetje en verstop een 1N4007 aan de onderkant.. ;)

Wil je het dan echt laten lijken dan moet je wel de gloeispanning in orde maken. :)

Ja maar de dy87 zie je toch niet gloeien..bij een Volt of 6 eventjes..

Als je van onderaf in de anode kijkt zie je dat wel bij de 1,4V gloeispanning.
Warm witte LED in het voetje verstoppen, dan lijkt het net of de DY zichtbaar gloeit.

Op 4 oktober 2013 15:42:34 schreef Frederick E. Terman:
Ach, zet hem gewoon in een voetje en verstop een 1N4007 aan de onderkant.. ;)

Ja Ja, en dan zien we straks een mooie buizen bak waarbij blijkt dat de buizen van onderaf belicht worden door een LED, en in een hoekje ergens een Class-D versteker gepropt is >:)

Jij snapt het helemaal ;)