Hallo volk van het goede leven,

Even kort voorstellen: ik ben Mark, student muziek. Ik ben bezig met noise muziek. Voor deze band wil ik alle instrumenten zelf bouwen. Al snel kwam ik op Atari Punk Consoles en vergelijkbare lawaai-apparaten. Nu ben ik een stapje verder en begin ik het een en ander te ontwerpen/bedenken. Nu loop ik tegen een probleem aan wat ik niet opgelost krijg.

Ik heb 4 NE555 ic's die allemaal een square-wave signaal produceren.
Ik wil deze 4 signalen samenvoegen zodat deze uit een 1/4 inch jack-in vloeien(deze gaat weer de mixer in).
Ik gebruik dit circuit: http://www.electronicecircuits.com/electronic-circuits/555-variable-fr…

De signalen moeten individueel uit kunnen en dit moet minimaal effect hebben op het geluidsvolume.

Waarom? Omdat op deze manier dus een oscillator een hoge toon produceren en een andere oscillator een lage toon. Hierdoor hoop ik een dikker geluid te produceren.

Ik heb geprobeerd om gewoon alle draden van alle outputs te combineren, maar dit resulteert tot een daling van wel 75% in het volume. Als ik alleen dit al zou kunnen oplossen ben ik tevreden.

Mijn vraag is dus ook; hoe combineer ik deze signalen in het circuit zonder een externe mixer te gebruiken? Ik snap dat een mixer erbij pakken het makkelijkste is. Maar dit is logistiek niet handig als je er mee moet optreden. Tevens ben ik niet opzoek naar hifi oplossingen, het geluid is smerig, lofi en budget en dat hou ik graag zo.

Mijn kennis mbt schakelingen: ik snap wat verschillende componenten doen, ik kan solderen en monteren en ik weet een klein beetje over wat ic's doen.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Bedankt,
Mark.

ps: volgens mij was er in 2003 de zelfde vraag(aldus de zoekmachine), maar alle links in die post waren inmiddels overleden.

Hoe heb je voorheen alle draden gecombineerd? Heb je in elke uitvoer een serieweerstand opgenomen?

Nee, dat heb ik niet gedaan.
Uit pin 3 van elke ic heb ik gewoon een draad laten lopen en alle 4 samengevoegd op een breadboard en daar een speakertje aan gehangen.

Ik heb wel geprobeerd om er nog een 5k potmetertje tussen te gooien als "volume knop", maar dat was niet heel succesvol. De volumedrop was redelijk abrupt.

[Bericht gewijzigd door Mark_B op (33%)]

Juist. Je hebt een serieweerstand nodig omdat je anders het signaal niet netjes uitmiddelt (oftewel: resultaat is som van de signalen gedeeld door het aantal signalen), maar de NE555's praktisch tegen elkaar kortsluit.

Dit zou een betere aanpak zijn (de weerstand van 1kΩ zuig ik uit mijn duim, maar lijkt me een redelijke waarde voor audiotoepassingen waar de ingangsimpedantie van de versterker meestal >10kΩ is):

1k
OUT1 o---/\/\/---+---o MIX
                 |
          1k     |
OUT2 o---/\/\/---+
                 |
          1k     |
OUT3 o---/\/\/---+
                 |
          1k     |
OUT4 o---/\/\/---'

Als je er een speakertje aan wil hangen, zal je hem eerst op een versterker aan moeten sluiten. Die kan je eventueel prima zelf maken met een opamp en evt. een paar weerstanden.

[Bericht gewijzigd door Bert M op (12%)]

Als je even nadenkt kun je je mischien voorstellen dat als je uitgangen samenknoopt er dingen verkeerd gaan.

Als de ene uitgang van de ne555 hoog is en de ander laag zal de ene ne555 de andere met de lage uitgang gaan voeden. Er zal een grote stroom van de voedende ne555 (die dan een soort sluiting ziet) naar de de ne555 met de lage uitgang gaan lopen. Beide ic's vinden dat absoluut niet leuk. Als je vier ne555's samen knoopt kan het zijn dat drie ic's op een bepaald moment hoog zijn een 1 laag, Die lage moet dan alle stroom van de andere bronnen opnemen en de kans op overleiden is dan dus groot.

Met andere woorden: Het is gewoon fout wat je doet.

De eenvoudigste oplossing is aan elke uitgang een serieweerstand opnemen en de signalen pas na de serieweerstand samenvoegen en daar vandaan naar een versterker.

Je kunt ook zoals je zelf zei een mixer gebruiken omdat daar eenzelfde soort schakeling met een aantal weerstanden inzit.

Ik ben dus weer even aan het prutsen geweest na wat Bert opmerkte.

Ik heb nu dus 1k aan alle outputs gehangen, dit veranderd echter voor mij gevoel niets. Ik denk dat jou oplossing prima is, maar dat mijn uitwerking verre van goed is. Output 1,2,3 en 4 komen nu dus nog steeds samen(op 1 rijtje op het testboard, er zit echter alleen een 1k weerstand tussen).

Ik heb ook een LEDje tussen 8 en + hangen, kan dit(gezien het schema) een probleem zijn?

Fieter, hoe neem ik een serieweerstand op?
De oplossing van Bert is toch in serie?

De oplossing van Ex-fietser is inderdaad dezelfde als ik aandroeg, enkel in woorden in plaats van een schema.

Wat verandert er precies niet? Indien dat het volume is: hoe stel je het volume vast (oftewel: wat is je opstelling)?

Een LED tussen de voedingsspanning en pin 8 (VCC) kan wel degelijk kwaad, je gebruikt je NE555 dan buiten de toegestane limieten (zie datasheet, Absolute Maximum Ratings). Wat was je van plan met die LED?

Houd er overigens rekening mee dat als de uitgang van drie van de vier NE555's laag is, je signaal van de andere (hoge) NE555 inderdaad tot 25% wordt gereduceerd. Dat is voor de hand liggend: je bent immers niet aan het optellen, maar aan het mengen. Zijn alle vier de signalen hoog, dan is je uitgangssignaal 100%.

Bedankt voor jullie uitleg.

Het ledje was bedoeld om aan te tonen welke oscillatoren aan staan.
Een cosmetisch, maar toch ook wel handige functie(die niet werkte).

Is de vraag dan niet beter: hoe tel ik 4 signalen op?

Ik ga morgen even een schema posten, ik hoop dat een schema mijn verhaal verhelderd!

Wil je de signalen eigenlijk wel optellen? Lijkt me niet helemaal logisch in deze situatie, je signaal zou dan in pieken viermaal de ingangsspanning worden.

Als je op zoek bent naar een indicator of een oscillatorkanaal ingeschakeld is, sluit dan een LED met passende serieweerstand tussen de positieve voedingsspanning (VCC) en de massa (GND of VSS) aan.

Ik begrijp uit je verhaal dat je graag de mogelijkheid wil hebben om verschillende kanalen in en uit te schakelen. Als je dat doet door (met een schakelaar) de signaallijn te onderbreken in plaats van de voedingslijn, dan heb je het "probleem" dat het signaal bij drie uitgeschakelde kanalen tot 25% wordt gereduceerd ook gelijk niet meer. Je neemt dan het gemiddelde tussen de ingeschakelde kanalen, en dat lijkt me wat je zoekt.

/      1k
OUT1 o---x  x---/\/\/---+---o MIX  
                        |
          /      1k     |
OUT2 o---x  x---/\/\/---+
                        |
          /      1k     |
OUT3 o---x  x---/\/\/---+
                        |
          /      1k     |
OUT4 o---x  x---/\/\/---'

Of, ook leuk, de boel vermenigvuldigen met EXOR poortjes (CD4030, CD4070 of soortgelijks) en zo een hele berg harmonischen maken :)
Je krijgt dan een opzet die sterk lijkt op de 'heavy metal machine' uit Elex december 1985. Zij beschrijven er nog een simpele envelope met VCA aan.

Ik denk dat je met XOR niet bepaald een dieper geluid krijgt, maar vooral een heleboel herrie ;)

Dat is waar, en hier allicht niet gewenst.
Maar in zijn algemeenheid zijn veel harmonischen wel handig, er is dan meer materiaal voor de filters die er na komen.

Bert, de laatste oplossing die jij aandroeg werkt perfect!
Ik heb de LED's nu ook toegevoegd aan het einde van de mix.

/      1k
OUT1 o---x  x---/\/\/-LED--+---o MIX  
                           |
          /      1k        |
OUT2 o---x  x---/\/\/-LED--+
                           |
          /      1k        |
OUT3 o---x  x---/\/\/-LED--+
                           |
          /      1k        |
OUT4 o---x  x---/\/\/-LED--'

Ik zoek nu alleen nog een methode om het volume van de mix te regelen. Ik heb geprobeerd om er gewoon een potmeter(ik heb 5k en 50k geprobeerd), hiermee kreeg ik het volume wel omlaag maar niet naar 0.
Als ik dat voor elkaar krijg ga ik hem bouwen!

Bedankt voor de hulp!

Als je het derde pootje van de potmeter aan massa legt, kun je het volume wel op nul krijgen.

in --+          (ene kant)
     |
     R
     R
     R-- uit    (midden)
     R
     |
 0 --+-- 0      (andere kant)

Misschien nog een condensator in serie met de ingang van de pot, tegen kraakgeluiden bij het draaien.