Beste mensen, ik heb een vraag:
Ik heb een hele hoop muziek op de harde schijf van mijn pc staan en wil deze overzetten naar mijn minidisc-recorder/speler.
Het signaal dat van de pc-geluidskaart afkomt komt enorm zwak door op de minidisc. Ik hen een jackplug ingeplugd op de audio-uitgang van de geluidskaart en 2 tulpstekkers (L+R) op de line-ingang van de minidisc.
Hoe kan ik het beste het signaal opkrikken zodat het onvervormd overgezet kan worden?
Graag advies hierin daar ik hier niet echt in thuis ben. Een losse versterker biedt geen uitkomst daar dan juist het signaal óf te zwak blijft óf (via de phono) uitermate vervormd wordt.
Dank bij voorbaat!

heb je wel overal in windhoos het volume opengezet? normaal komt er uit een geluidskaart een geluidbron van 500mv..

je kunt ook een programma gebruiken om de mp3's op te krikken naar een hoger geluidsniveau. ik doe dat ook voor m'n mp3 speler want anders hoor ik ze niet of het gaat met de volgende track ineens weer veel te hard. met bijv mp3gain kun je het geluid naar bijv 93DB opmixen.. ook kan het zijn dat je minidisc opname apparaat de ingang te laag heeft staan kwa gevoeligheid..

Precies hoe zwak is het signaal uit de PC?

Phono-ingangen moet je inderdaad niet gebruiken, daar zit waarschijnlijk nog een equalizertrap achter en de versterking is wel erg hoog.

En zet de gain van je analoge ingangen van je minidiscrecorder ook op 0 dB

Welke MiniDisc-recorder gebruik je?

Hallo mensen, ik ben met jullie info aan de slag gegaan en heb de volumeregeling van mijn pc voluit open staan. Soytech, ik heb een Sony minidiskdeck MDS-JE520.
Ik heb het uitgangssignaal van de geluidskaart rechtstreeks gezet op de INgangen van de md.
Op de md het level opgeregeld; dat geeft al een verbetering maar het is nog niet zoals het moet zijn.
Zou een losse voorversterker iets uitmaken?

Een PC geluidsuitgang (groene jack) zou ruim voldoende signaal moeten leveren voor een willekeurig opname-apparaat.

Weet je zeker dat in alle menu's van de MD de ingangsgain op een goed niveau staat, en het mastervolume van de PC (niet van de afspeelsoftware) op maximaal?

Ik denk dat je probleem wordt veroorzaakt door verschillen in lijnsignaalniveau's tussen consumentenapparatuur en professionele apparatuur. Ik begrijp dat er tussen beide niveau's 11,8dB verschil is (respectievelijk -10dBV en +4dBu volgens Wikipedia).

Een losse voorversterker zou dat inderdaad kunnen oplossen.

Ik zou dan een externe USB-geluidskaart met optische uitgang proberen. (Bijkomend voordeel is dat je door een optische verbinding ook geen kans hebt op aardlussen....)

Als je er een in stickvorm gebruikt dan heb je een optische kabel nodig met aan één kant een optische 3,5mm jack en aan de andere kant een TOSLINK-connector.

Beste mensen, helaas moet ik nu weg maar dit verhaal wordt vervolgd

groet Pieter

Helemaal een wild idee hoor, maar je hebt tegenwoordig van die mieters handige dingetjes genaamd "mp3 speler". Hoef je alleen je mp3-tjes maar naartoe te kopieren :-)

je 520 moet met de opname-volumeknop van de recorder op '12 uur' bijna tegen de 0dB aanzitten bij lijnsignaal. Dat is de juiste positie.

De output van een gemiddelde (Realtek) geluidskaart is in Windows met de volumeslider op 63% aardig in overeenstemming met lijnniveau.
Zorg dan wel dat je mediaspelersoftware op maximaal staat. Als die slechts op 10% staat blijft er natuurlijk vrijwel niks over.

Er zit in het geval van een laptop (soms ook PC) vaak nog een vinkje bij de opties van de geluidskaart
http://i.imgur.com/SREcH4G.jpg
dat moet je wel uitzetten, anders kloppen mijn inschattingen niet. Zet ook in datzelfde venster via het 'enhancements' tabblad alles uit. Er is daar een vinkje om alle 'verbeteringen' in een keer uit te schakelen. Heel belangrijk als je een getrouwe kopie wil.

Een andere optie die al genoemd is: Als je de 520 via een optische connectie met je PC verbind krijg je de beste kopie mogelijk. Daarbij moet je dan wel het volume van de PC op 100% zetten.

Graag merk ik nog even op dat het eigenlijk een heel smerig idee is, digitale audio van de PC in analoge vorm naar een apparaat sturen om deze weer digitaal op te slaan. Daar moet een betere weg voor te vinden zijn, zie de suggestie van Sonytech.

Er moet dan wel een mogelijkheid aanwezig zijn om op digitale wijze bestanden van de pc naar de minidisk over te brengen.
Ik herken dit probleem van een aantal jaren terug toen ik opgenomen videobestanden naar mijn pc wilde overbrengen. De harddisk-videorecorder beschikte alleen over een analoge uitgang. Er was dus geen andere mogelijkheid dan de digitaal opgenomen bestanden analoog over te zetten naar de pc.
Als de minidiskrecorder niet over een digitale ingang beschikt is er geen andere mogelijkheid dan via een analoge verbinding.

Goedemiddag allemaal !!

Het heeft even geduurd aangezien voor ik kon reageren maar bij deze dan.
Ik heb alle adviezen bestudeerd, nagelopen op de pc en uitgeprobeerd (op die van Sonytech na > zie verderop Sonytech!!) maar helaas zonder een goed resultaat.
Heb met zowel opname als weergave de geluidsnivo's van zowel de geluidskaart (pc), van de minidisc omhoog/omlaag geregeld en zelfs het signaal van de diodekabels "geknepen" met weerstanden van diverse waarden. Heb opgenomen via de koptelefoonuitgang van de md speler en r ook via de line-out. Het geluid is en blijft krasserig en sterk vervormd bij opname en weergave. Ik gebruik het programma Audacity wat ik bij mijn Akai-pickup (met USB) heb bijgeleverd gekregen.
Het geluid van de minidiscspeler over de boxen met de versterker is perfect; daar ligt het niet aan.
Ik heb overigens op de md een optische in- en uitgang zitten.

Nu kom ik met een vraag aan Sonytech: Ik heb de link geopend en dan kom ik op Ebay uit met een aanbieding van een USB 6 Channel 5.1 External Optical Audio Sound Card S/PDIF Laptop Notebook PC.
Dit is een buitenlandse site. Is dit apparaat DE oplossing voor mijn probleem? Heb jij hier ervaringen mee? Normaal gesproken ben ik nogal huiverig met buitenlandse sites zaken te doen. Weet je eventueel iets in Nederland?

Graag verder advies; wordt in dank afgenomen :-)

Heb opgenomen via de koptelefoonuitgang van de md speler en r ook via de line-out.

Dat lijkt me niet te werken, op de MD speler zou je de line-in aan de line-out van je PC moeten knopen.

Ik gebruik het programma Audacity wat ik bij mijn Akai-pickup (met USB) heb bijgeleverd gekregen.

Geen idee waarom je dat gebruikt.

Ik heb een hele hoop muziek op de harde schijf van mijn pc staan en wil deze overzetten naar mijn minidisc-recorder/speler.

Die speel je af via mediaplayer en neem je via line-out van je geluidskaart op met de line-in van je MD-speler.

Deze heeft ook optische uitgang:

http://www.informatique.nl/409126/terratec-aureon-dual-usb.html (ze hebben er nog meer)
Hier hebben ze vast ook een paar varianten:
http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=17364&navI…

Een insteekkaartje kan natuurlijk ook.

Hallo Roland, ik heb inderdaad de line-in aan de line-out van mijn pc gekoppeld maar zonder verbetering, helaas.
Ik dacht juist omdat je met Audacity muziek kunt opnemen en bewerken, dit een goede optie zou zijn, vandaar!!
Afspelen via de mediaplayer en opnemen net geprobeerd, nog steeds slecht.

Eh, met wat voor kabeltje?

Diodekabel...? Als daar echt op de een of andere manier een diode inzit dan is het niet zo gek dat het geluid vervormt.

e: Conrad heeft allerlei kabeltjes die ze diodekabel noemen. Heeft zo te zien niks met diodes te maken. Rare naam. Nooit eerder van gehoord ook..

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (39%)]

Op 8 oktober 2013 17:12:33 schreef Roland van Leusden:
Geen idee waarom je dat gebruikt.

Nou, als een geluidssignaal niet hard genoeg is, kun je met Audacity eventueel tot de 0db 'oppompen'

Dat er in dit geval iets anders aan de hand is, is wel duidelijk, maar het programma lijkt mij puur als bewerkingsprogramma bedoeld, niet zozeer als 'kopiëerprogramma'.

@ PE9SMS: toen ik nog in een elektronicazaak werkte heb ik dat eens gevraagd aan mijn baas, want ook ik begreep de benaming diodekabel niet. Hij heeft me dat toen uitgelegd, maar de uitleg is me helaas ontglipt. Het was wel zo'n 'ooh daarom' uitleg, dat weet ik nog wel.

Een diodekabel heet zo omdat in vroeger tijden een bandrecorder of ander versterkend apparaat in een buizenradio werd aangesloten op de diode.
Een diode in een ontvanger is een onderdeel dat van een AM-radiosignaal geluidssignaal maakt.
Ook: diode detector.
Het is dus een heel oude benaming.
Die radio's werden dan met een 5-polige kabel aan een bandrecorder aangesloten voor opname en weergave over dezelfde kabel.

"Diodekabel" is ook niet echt een gebruikelijke benaming meer, anno 2013. Cinch of tulp (als ik de goede kabel voor me heb).

Aan alle inzenders van reacties op mijn vraag:

Ik heb het probleem gevonden. Mijn huidige pc was al een hele aan vervanging toe en ik heb een nieuwe gekocht. Probleem met de geluidskaart is hiermee ook meteen opgelost. Geluidskaart "oude" pc (geintegreerd op mb) was kennelijk defekt
Met de nieuwe poc heb ik een pracht signaal voor zowel opname als weergave minidisc.
Allemaal bedankt voor jullie inbreng; in elk geval heb ik ook wat aan de tip van het programma MP3Gain.