Achteruit maken op 36V quad

Hallo allen,

Voor mijn zoontje heb ik een 36V elektrische quad gekocht,
echter zit er geen achteruitversnelling op. Iets wat hij wel
altijd op z'n 12V quad had. Nu heb ik onderstaand schema in m'n hoofd, maar is dit verstandig om zo te maken? Of heeft iemand anders nog een idee? Relais word via schakelaar aangestuurd met 12V...
En hoeveel Ampere zou het relais moeten kunnen trekken?

http://beelen.org/doc/quad.jpg

een dubbel wissel zou moeten kunnen, als de quad geen h brug heeft voor de rijregeling kan het ding zonder lompe schakelcontacten niet achteruit lopen. pak er een zwaar relais voor wat een 40amp kan hebben op zowel no als nc want dat kunnen lang niet alle relais..

een schakelaar die flinke stromen kan schakelen is ook goed, de stroom is wel lager bij 36v maar de vonken bij dc wel groter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat het moeilijk zal worden om een geschikt relais te vinden met 2 wisselcontacten dat genoeg stroom kan voeren. Als je 2 losse relais zou nemen, en ze niet precies tegelijk schakelen, gaat je motorregelaar eraan. Als je de relais precies andersom zet, met het bewegende contact aan de regelaar, gaat het wel goed. Je kunt dan 24V automotive relais gebruiken, met een weerstandje in serie met de spoel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor je reactie. Je bedoelt dan het "P" contact aan de motorzijde? Waarom denk je dat dat wel goed gaat dan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 13 oktober 2013 22:37:28 (69%)]

Sonytech

Overleden

Stel dat er in de situatie zoals de boel in jouw tekening aangesloten zit er per ongeluk eens een keer maar één relais omschakelt en de ander blijft staan. Dan wordt de motorsturing dus compleet kortgesloten.

Als je de motor op de moedercontacten aansluit en de motorsturing op de wiselcontacten dan kan dat nooit gebeuren.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Klopt ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Nou, gaan we zo maar eens proberen dan. Bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 13 oktober 2013 22:37:19 (70%)]

Onderschat ook de kracht van een elektro motor niet die tijdens het vooruit rijden per ongeluk andersom wordt aangesloten (achteruit gaat aan). Dit kan van alles stuk maken of zelfs gewonden veroorzaken.
Er zou in dat geval dus ook een beveiliging op moeten zitten dat hij enkel achteruit kan worden gezet op het moment dat de Quad stil staat.

Ik zou kijken of het misschien mogelijk is om de originele aansturing te "hacken".

[Bericht gewijzigd door Nieko op 13 oktober 2013 22:39:02 (11%)]

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Sonytech

Overleden

Ik heb een tijdje terug iets dergelijks ontworpen voor gebruik met een elektrische buitenboordmotor. Daar zat bv. ook een tijdvertraging in zodat je niet onmiddelijk van voor- naar achteruit kon.

Bij deze schakeling waren er meer relais nodig, om de diverse snelheden te kunnen kiezen. Dat komt bij jou te vervallen want dat regelt de motorsturing al.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, na even googlen kwam ik achter de motor spec.

Motor :
l Output:500W
l Voltage:36VDC Rated current:17A
l Rated speed:450RPM

Voorlopig ga ik het stuursignaal toch reduceren met een potmeter, zodat de snelheid stapvoets is, kan ik nog even denken over de achteruitschakeling ;)

Als je 2 losse autorelais gaat gebruiken, koppel ze dan anders zodat de gemeenschappelijke (com) aan de motorzijde staan. Zo heb je geen kortsluiting op de sturing moest er toch 1 van de 2 relais achter blijven.

Gelukkig ben je pas de derde die dat zegt...

Het is sowieso wel handig om ervoor te zorgen dat het relais nooit schakelt (dus ook niet afvalt) terwijl er stroom loopt. Eventueel kun je over elk contact een diode zetten, om vlambogen te voorkomen in het geval het relais toch zou schakelen terwijl er stroom loopt.

Je kunt daar een bruggelijkrichter voor gebruiken; daarvoor zet je de - aansluiting van de gelijkrichter aan de + van de motorregelaar, de + van de gelijkrichter aan de - van de motorregelaar, en de wisselspanning aansluitingen aan de beide motor aansluitingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

autorelais kunnen op het nc contact niet hebben wat het no contact kan hebben. heb er onlangs in m'n grote dummyload gebouwd die met 1x schakelen en een flits aaneen gebakken zat. spanning en stroom zaten nog ruim onder de opgegeven waarden, maar nc contact kon gewoon veeel minder hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2013 02:01:34 schreef Glenntronics:
Standaard schakelaar....

http://www.groothandel-nemeco.nl/winkel/voor-en-achteruitsch...-1722.html

Hmm, wel makkelijk, maar niet zo mooi. Ik heb al 2 auto relais besteld, dus nu gaan we dat eerst eens proberen. Lijkt me een leuk projectje. Toch bedankt voor het meedenken.

De stelling van Testman lijkt me toch wat vreemd; op zo'n relais met wisselcontact staat maar 1 rating (meestal 20, 30 of 40A), en niet 2 aparte voor het maak- en verbreekcontact. Mechanisch lijken ze ook echt identiek, maar het zou natuurlijk kunnen dat NC contact, dat alleen door een veertje (dus min of meer passief) wordt gesloten meer dendert of zo, waardoor het gevoeliger zou kunnen zijn voor schade.

@Testman: weet je zeker dat de stroom direct na het inschakelen ook echt onder de opgegeven ratings zat? Als aan beide zijden een condensator staat met ongelijke spanningen erover gaat het natuurlijk snel mis. Bij een dummyload zou je ook een BJT of MOSFET kunnen hebben die helemaal open gestuurd werd omdat er geen stroom liep, aangezien het relais open was, waarbij de regeling pas ingrijpt lang nadat het relais gesloten is.

Overigens gebruik ik precies dezelfde constructie voor een kleine lier op basis van een forse 24V ruitenwissermotor, waarbij de relais gewoon onder last moeten schakelen zonder enige vorm van motorregeling of stroombegrenzing, en dat gaat al best lang goed. Dat zijn ook gewoon 2 automotive 40A relais met wisselcontacten, waar uiteraard wel blusdiodes overheen staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 oktober 2013 14:59:50 schreef SparkyGSX:
De stelling van Testman lijkt me toch wat vreemd; op zo'n relais met wisselcontact staat maar 1 rating (meestal 20, 30 of 40A), en niet 2 aparte voor het maak- en verbreekcontact. Mechanisch lijken ze ook echt identiek, maar het zou natuurlijk kunnen dat NC contact, dat alleen door een veertje (dus min of meer passief) wordt gesloten meer dendert of zo, waardoor het gevoeliger zou kunnen zijn voor schade.

@Testman: weet je zeker dat de stroom direct na het inschakelen ook echt onder de opgegeven ratings zat? Als aan beide zijden een condensator staat met ongelijke spanningen erover gaat het natuurlijk snel mis. Bij een dummyload zou je ook een BJT of MOSFET kunnen hebben die helemaal open gestuurd werd omdat er geen stroom liep, aangezien het relais open was, waarbij de regeling pas ingrijpt lang nadat het relais gesloten is.

Overigens gebruik ik precies dezelfde constructie voor een kleine lier op basis van een forse 24V ruitenwissermotor, waarbij de relais gewoon onder last moeten schakelen zonder enige vorm van motorregeling of stroombegrenzing, en dat gaat al best lang goed. Dat zijn ook gewoon 2 automotive 40A relais met wisselcontacten, waar uiteraard wel blusdiodes overheen staan.

Bij het bestellen kwam ik er ook achter dat hier verschil in kan zitten. Als het goed is heb ik er nu besteld met een even waarde op de contacten.

Ik heb even een datasheet gepakt van een min of meer willekeurig automotive relais (SPDT, 12V, 40A, goedkoopste exemplaar) http://nl.farnell.com/te-connectivity-potter-brumfield/14327...dp/2103583 bekeken, en er blijkt inderdaad een verschil te zijn.

De max. continuous en max. brake current (resistive) zijn 40A en 30A voor respectievelijk het maak- en verbreekcontact. Bij de max. make current voor een gloeilamp is het verschil nog veel groter: 90A tegen 30A.

De overgangsweerstand van het NC contact is ook een stuk groter dan die van het NO contact; 250mV @ 20A over het NC contact geeft 12.5 milliohm, en 200mV @ 35A over het NO contact geeft ongeveer 5.7 milliohm.

Dit geeft toch duidelijk aan dat er een verschil is, dat naar mijn idee waarschijnlijk veroorzaakt zou worden door het verschil in de contactdruk. Ik moet zeggen dat de overgangsweerstanden toch ook wel een stuk groter zijn dan ik had verwacht; zeker de 12.5 milliohm van het NC contact is een stuk groter dan die van een fatsoenlijke MOSFET.

Weer wat geleerd!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken