Zo heb ik het gemaakt:
Het deurtje is een betonplex plaatje dat in alu railtjes glijdt. Het zakt onder z'n eigen gewicht, en wordt opgehaald door een oude schroefmachine waar een defect in zat.
Qua sturing wordt een DPDT relay en 2 limietschakelaars gebruikt. Het relay dient om de draairichting van de motor om te draaien, en dus te sturen tussen open en dicht. De limietschakelaars stoppen de motor als het luikje respectievelijk open en dicht is. Deze schakelaars zijn ingebouwd in een uitsparing in de alu rail waarin het deurtje glijdt, en zijn zodanig geplaatst dat ze onderbreken op het moment dat het deurtje in de juiste stand open of toe staat. De juiste plaatsing hiervan is belangrijk.
In het schema is ook een PWM-regeling opgenomen, die dient om de draaisnelheid van de motor te kunnen regelen, en dus ook de snelheid van openen of sluiten van het luik. Door deze regeling houdt de motor zijn volle koppel terwijl toch de snelheid kan geregeld worden, dit is vooral belangrijk voor de aanloop van de motor. Ik had eerst de spanning op de motor beperkt maar dan wou de motor niet aanlopen door het gewicht van het luikje.
De schakelaar die aangeduid is als "timer/light" is het contact van een tijdschakelaar of een schemerrelais. Ik heb gekozen voor een tijdschakelaar omdat ik wil sturen op uur in plaats van op licht. Bij bij gaat het deurtje pas een half uur na donker dicht, hierdoor ben ik zeker dat alle kippen op stok zitten en er geen voor een gesloten deur staan. 's Morgens doe ik de deur pas om 8u (week) of 9u (weekend) open, dan blijft de haan stil want anders begint hij in de zomer al erg vroeg te kraaien en dat vinden de buren (en ikzelf) niet zo fijn. Je moet dan wel een paar keer per jaar de programmatie aanpassen volgens het lengen en korten van de dagen maar dat is geen ramp.
Een zwakheid van dit schema is dat de motor pas stopt als het deurtje één van de limietschakelaars raakt. Als er bvb vuil aan de onderkant van het deurtje ligt, waardoor het deurtje de onderste schakelaar niet kan laten schakelen, dan zal de motor verder draaien met alle gevolgen van dien. Ik heb dat voorkomen door het deurtje niet op de bodem van het hok te laten sluiten, maar op een verhoogde richel (= vast plankje betonplex dat vast tussen de rails zit onderaan). Die richel houdt vuil tegen en voorkomt ook dat de kippen hun hok 'legen' langs de deur.
De onderdelen heb ik gebouwd op een deksel van een plastic keukendoosje, dat tegen een houten plaat geschroefd is. Door het doosje erop te klikken zit alles (spat)waterdicht weggewerkt.
De onderdelen komen van eBay en hebben niet veel gekost (50€). Hier is het lijstje:
- Voeding 12VDC
- Relais
- Limietschakelaars
- Timer
- PWM-sturing
- Geschikte motor?
Veel plezier met het knutselen!