bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zowel hier als op andere fora heb ik regelmatig de discussie gevolgd, wat is nu de in- en wat is nu de uitgang van een aardlekschakelaar / automaat etc.
Wat ik begrepen heb is dat over het algemeen er van uitgegaan wordt dat de "onderkant" de ingang is en de bovenkant de uitgang. Zo heb ik het ook (altijd) bedraadt , werkt de testknop van de ALS ook netjes maar als ik dan dit zie (Hager) brengt het me toch weer aan het twijfelen :

http://www.electroshop.nl/product_images/j/629/kb2fn__59067_zoom.gif

Hier wordt de ALS bedraadt als "Boven is IN" en de automaat als "Boven is UIT".

EricP

mét CE

Kijk even bij je ALS en zie hoe de testknop werkt. Ik *denk* dat het bij de meesten (alle?) geen zak uit maakt. Feitelijk verbindt de testknop (via een weerstand) iets van de 'bovenkant' met iets van de 'onderkant'. Zo loopt er stroom buiten de ALS om en moet het ding trippen. Dat werkt dus beide kanten op...

Boven of onderkant maakt bij automaten en verliesstroomschakelaars niets uit. Wil je zeker zijn, bekijk dan het datablad van de fabrikant. Meestal neemt men de onderkant als voeding en de bovenkant als vertrek, soms omgekeerd, soms alles door elkaar.
Soms kan dit verwarring brengen, maar voor de werking is er geen verschil.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Weinig ruimte voor discussie. Lees de manual en je weet het.

Over het algemeen maakt het niks uit, maar met DC soms wel (bv als er permanente magneten bij de vonk kamers zitten)

Op 27 oktober 2013 11:24:30 schreef Solfur_:..Meestal neemt men de onderkant als voeding en de bovenkant als vertrek, soms omgekeerd, soms alles door elkaar...

Door elkaar is gevaarlijk kladwerk!
Ik zie in huisinstallaties vooral de voeding aan de onderzijde en in besturingskasten is het vrijwel altijd de bovenkant. (huisinstallaties zijn niet mijn ding, die zie ik dus ook niet zoveel)

bprosman

Golden Member

Weinig ruimte voor discussie. Lees de manual en je weet het.

Diegenen die mij kennen weten dat ik str*nt-eigenwijs ben :+

Manual er bij gezocht :

http://www.hager.nl/files/download/0/31473_1/0/NLCAT1011_BLW_AARDLEKSC…

Pag 4 : Let op , klasse B aardlekschakelaars zijn richtingsgevoelig

Pag 5 : Onder "Voedingszijde" - Boven "Verbruikerszijde"

Dus de "Kam" van het plaatje uit de openingspost zou dan aan de bovenkant moeten komen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht juist de onderzijde : de kam verbind alles parallel door, de afgaande kant wil je volgens mij elke groep gescheiden houden ?

hangt ervanaf of je de kam gebruikt om naar de achterliggende groepen te gaan, of om de voeding aan te brengen....

MAH

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@Solfur_ : Als je de kam zou gebruiken om naar je achterliggende groepen te gaan zou dat betekenen dat je één groep uit meerdere automaten gaat voeden. Het lijkt me dan tijd voor andere automaten.
Zover ik weet breng je met zo'n kam/rail de voeding vanuit de boze buitenwereld bij de automaten naar binnen. Groepen netjes gescheiden houden.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als uit, en x keer groep in kan dan weer wel , tja het is maar net hoe je de kast indeeld, daar heeft Solfur een punt.

EricP

mét CE

OK, daar heb ik me wellicht even op het verkeerde been laten zetten. Gezien je vorige posts, ging ik uit dat het over een woning (of iets wat daar op lijkt) gaat. Op diverse plaatsen kun je vinden dat formeel voor woningen alleen klasse A toegestaan is.
Klasse B is wat minder trigger-happy, zit een stuk meet-electronica in (klasse A is voor zover ik weet puur mechanisch). Die electronica heeft spanning nodig, vandaar de richtingsgevoeligheid.

Wat exact het verschil tussen klasse A en B is, is me niet duidelijk. Ik weet dat het bestaat, maar een goed verhaal over de exacte verschillen mis ik nog. Het gaat over schakelende voedingen. Zou het iets met het netfilter (T-filter) te maken hebben?

Als die elektronica spanning nodig heeft om te functioneren, dan mag ik er toch vanuit gaan dat die spanning niet meer nodig is na het trippen van de beveiliging? Bij gevolg zal het ding gewoon zijn werk doen ook als de voeding langs de "verkeerde" kant zit?

jerome

Golden Member

Type A werkt enkel op 50Hz lekken en B reageert ook op gelijkstroomaandeel en hogere frequenties. Dus beter geschikt voor schakelende voedingen en fo's.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Misschien niet helaal (of helemaal niet? :+) on topic:
In Frankrijk is de voeding (=ingang) van zowel de automaten als de aardleks principieel aan de bovenzijde. Om het de installateur iets makkelijker te maken bestaan daar ook aardleks in een uitvoering die zowel de ingang als de uitgang aan de bovenzijde heeft (kun je makkelijker doorlussen met busbars).
's Lands wijs, 's lands eer zullen we maar zeggen.

't Is maar een weetje (ik heb daar op verschillende lokaties de installatie gemoderniseerd en uitgebreid).

EricP

mét CE

Als die elektronica spanning nodig heeft om te functioneren, dan mag ik er toch vanuit gaan dat die spanning niet meer nodig is na het trippen van de beveiliging? Bij gevolg zal het ding gewoon zijn werk doen ook als de voeding langs de "verkeerde" kant zit?

Vast wel... Maar het ding moet ook weer een keer opkomen...

bprosman

Golden Member

OK, daar heb ik me wellicht even op het verkeerde been laten zetten. Gezien je vorige posts, ging ik uit dat het over een woning (of iets wat daar op lijkt) gaat. Op diverse plaatsen kun je vinden dat formeel voor woningen alleen klasse A toegestaan is.

Excuses, daar heb ik jullie op het verkeerde been gezet, het gaat wel over een huisinstallatie. Dat alleen klasse A toegestaan was (en dus niet richtingsgevoelig) had ik even gemist.
De kam kan dan inderdaad aan de onderkant gebruikt worden om de 4 eindgroepen netjes met de ALS te verbinden.

EricP

mét CE

Naar aanleiding van deze post, heb ik er eens wat op gezocht. Ik roep een paar posts terug dat in woonhuizen alleen klasse A toegepast mag worden, maar... Ik kan dat (nog) niet onderbouwen. Behalve wat verwijzingen naar NEN1010, maar ja, dat is ook maar een norm.

Goed, uitgaande van 'mainstream' is NEN1010 een aardige richtlijn en meestal is het verstandig om je daaraan te houden.

Verder staan de ontwikkelingen in ALS-land ook niet stil. Helaas ontbreekt een technische uitleg over wat de verschillen zijn vaak. Verder dan wat commercieel geblaat ('is minder gevoelig voor') kom je vaak niet. Soms een mooi grafiekje erbij wat iets meer achtergrond geeft...