Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Al een tijd lang vraag ik mijzelf af hoe kan ik het maken van een PCB uitbesteden door een PCB fabrikant.
Daar de meesten van ons Eagle gebruiken, doe ik dat niet hier gebruik ik een éénvoudig tekenprogramma PCB Express.
Na lang zoeken op het net vond ik Futurlec: http://www.futurlec.com/PCBService.shtml
welke dit ondersteunt in de pcb fabricage.
Maar na wat verder gelezen te hebben is de kans groot dat ook zij de files aangeleverd willen hebben in gerber.
Nu mijn vraag; hoe werkt dat nu eigenlijk?
Nadat het ontwerp goed is kan ik het bestand opslaan naar een DXF bestand, maar daar kan ik verder weinig mee omdat er geen stuurprogramma's zijn welke door de computer herkend worden.
Wat is er verder voor nodig om alle gegevens die een pcb fabrikant nodig heeft en zo iets kan aanleveren in het door hun gewenste bestand.
Of toch maar een PDF bestand ervan maken, wat meestal ook nog kan?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bijna alle fabrikanten willen Gerberfiles. DXF is niet geliefd in de pcb wereld, is een Autocad formaat.
PDF files worden ook niet gebruikt, niet precies genoeg. Meeste PCB programma's kunnen Gerberfiles exporteren.
Als ik mij goed herinner was het idee achter een soortgelijk programma dat je de bijbehorende PCB service gebruikt.
De beoogde PCB fabrikant en/of de leverancier van het programma zou je alles over de mogelijkheden moeten kunnen vertellen.
Gerber in zijn simpelste vorm is een heel low-level fotoplotter formaat, en daardoor een grootste gemene deler. Er zijn online viewers voor, als je een enkele keer wat wilt bekijken.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Bedankt voor jullie antwoorden @Arco en @Aart.
Ja dit was min of meer wel te verwachten, dat dit PCB tekenprogramma ontworpen is om gebruik te maken maken van de PCB service die gelinkt is aan dit programma en daardoor is het moeilijk de benodigde gerber files aan te leveren bij een andere PCB fabrikant.
Via google heb ik wel wat bruikbare info kunnen vinden om het print ontwerp naar een ander PCB programma (zoals Eagle) om te zetten en zo dit aan te leveren bij een PCB fabriek.
Eigenlijk is het ergens logisch ook dat dit moeilijk is en blijft alleen de mogelijkheid open om een ander tekenprogramma te gebruiken, wanneer er een andere printservice als PCB Express gebruikt word.
Toch ben ik weer wat wijzer geworden, alvast hartelijk dank voor jullie info.
groetjes van Martin