Weet even niet hoe ik het moet noemen maar dit is het verhaal:
Een receiver heeft meerdere ingangen (aux1, aux2, phono, enz.)
die vervolgens met een schakelaar of afstandbediening naar het uitgangssignaal kunnen worden gestuurd.
Deze receivers zijn altijd actief en de aangesloten speakers passief, op de sub uitgang na, deze is vaak met tulpjes.
In mijn geval wil ik 2 actieve monitorspeakers als uitgang gebruiken.
En wil ik kunnen schakelen tussen meerdere bronnen, dus computer, tv, cd-speler, utp en als het mogelijk is een wifi signaal van een tablet,laptop of telefoon.
Er bestaan relais met afstandbediening (worden verkocht in de bouwmarkt) contrastekker met een kastje eromheen waarmee je bijvoorbeeld je lampen via het net in huis aan of uit kunt zetten met de afstandbediening.
Iets soortgelijks wil ik maken alleen dan voor het audio signaal, en ik wil er voor zorgen dat er maar 1 ingang tegelijk aan kan staan.
Het schema voor een idee, symbolen zijn wat uit de lucht gegrepen er moet nog heel wat aangepast worden.

Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik begrijp het niet erg. Je wilt een draadloos mengpaneel, en in het schema is alles gewoon bedraad?
Of bedoel je dat je een afstandsbediening wilt om die relais te schakelen?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Aan het schema kan ik geen touw vastknopen. Of is het bedoeld als principe/blokschema? Waarom zou je daar een printlayoutprogramma als Eagle voor gebruiken, dan?
Voor het apparaat dat je wil maken is een naam: hifi voorversterker. Daar zijn genoeg zelfbouwprojekten van te vinden, maar ook kant-en-klare commerciële produkten.
Waarschijnlijk bedoel je een " remote controlled audio switch ".
Er zijn al enkele jaren dergelijke kastjes te koop met draai of drukknop of met een afstandbediening.
Deze kleine doosjes kunnen hdmi of toslink of bv. een stereo signaal omschakelen etc. .
In diverse uitvoeringen verkrijgbaar 3,4,5 en nog meer ingangen naar 1 out bv.
google eens op " remote controlled audio switch " en je struikelt over afbeeldingen en schema's .
Je zal tegenwoordig ook al receivers hebben die dat via wifi/bluetooth kunnen.
Je kan ook zelf iets maken met een X kanaals relaismodule met handzender:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191401/TowiTek-4-kanaals-zendschake…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een duidelijke uitleg zou wel helpen...
In het getekende schema zit de IR detector met zijn uitgang aan Gnd vast, en de luidsprekers zitten via relais aan een UTP netwerk vast.
Als het alleen gaat om het schakelen van audiokanalen via een afstandsbediening, kun je toch een oude receiver nemen? (die kan dat allemaal al)
Klopt je moet het meer zien als een blokschema, maar inderdaad wil ik een relais module met handzender en wat bert!ne zegt is misschien wel de juiste benaming.
waar het vooral om gaat is dat ik actieve speakers kan schakelen en een receiver stuurt het uitgangssignaal naar passieve speakers dus een versterkt signaal volgens mij.
de actieve speakers stel ik eenmaal in qua toonregeling (op de speakers zelf)
de functie volumeregeling zou ik er wel in willen hebben, en het moet met een afstand bediening te sturen zijn.
Ik maak hem het liefst zelf, met jullie hulp
maar mocht dit te duur worden zal ik toch naar een commercieel product moeten gaan.
Wie helpt me op weg ?
er zijn inderdaad een hoop van deze "remote controlled audio switches" te vinden, heb er hier een die misschien wel na te bootsen is en uit te breiden met utp en wireless.
http://www.aliexpress.com/store/product/12-CH-Radio-Controller-RF-Wire…
en dan nog een potmeter tussen signaal en uitgang voor het volume, welke ook via de remote te schakelen is
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Dat ding in jouw link heeft niets met audio te maken en is ook ongeschikt voor jouw toepassing .
Een " remote controlled audio switch " heeft geen potmeter of andere volume regeling , het is immers een (om) schakelaar .
Je wilt een of meerdere potmeters , hoe ga je die verdraaien met een ab ?? , gaan die vanzelf draaien als je op een knopje drukt...?.
Motor gestuurde (professionele) mengtafels zijn er wel voor licht , audio en meer , die kunnen bv. met de hand bediend worden of automatisch , of met een ab .. of via wifi of bt , heel erg duur .
Zelfbouw kan ook kijk eens op deze site http://www.picbasic.nl
met een klein beetje fantasie kun je precies maken wat jij wil.
Een pic16fxxx een paar relais en 1 of 2 gemotoriseerde potmeters een ab kan ook .
Een arduino kan dat ook google maar eens..
Succes.
Een pot meter is dan inderdaad niet zo handig...
Bedoeling is dat ik net als met de ab van de TV het volume hoger of lager kan zetten, op het apparaat kan dat dan beter met bv. 2 microswitches, een voor + en een voor -
Een micro switch is een schakelaar , hoe regel je daar volume mee ?.
Het word wel heel erg lastig op die manier .
Een heel verwarrend schema ,
Een slechte uitleg,
Weinig kennis van elektronica ,
Maak eens een simpele werkende tekening met 2 ingangen en een uitgang , met een simpele schakelaar zonder toeters en bellen en ga dat dan langzaam uitbreiden.