EricP
mét CE
Back in business.
Elco's en condensatoren inmiddels vervangen. Toestel loopt weer.
Scherpte is alleen niet helemaal wat ik ervan gewend was. Iets draaien aan de focus maakt het wel beter, maar nog niet optimaal. Dus ergens van het weekend de servicemanual maar eens doorspitten, er is vast een mooie afregelprocedure voor.
Net met een PM5503 een raster op het beeld gehad. Dat is vrijwel overal 'wit' (dus de kleuren liggen behoorlijk op elkaar) en bijna recht (maar ik heb geen referentie, dus ik weet niet hoe recht het vroeger was), dus echt spannend zal het niet zijn.
Iedereen bedankt voor het meedenken. De tip van Sonytech (SX-chassis) zorgde ervoor dat ik een 'boek' heb gevonden. Dank aan Wil van freeservicemanuals voor het beschikbaar stellen van de documentatie.
EricP
mét CE
Te vroeg gejuicht helaas...
Toestel heeft het een tijdje gedaan. Onscherpte leek veroorzaakt te zijn door een scart kabel (ghosting - reflectie) - blijkbaar zijn beide ingangen niet identiek. Heb er bij het aansluiten niet op gelet, ding schakelt toch automatisch om. Scart kabels omgewisseld, was weer als vanouds.
Afijn, toestel weer op zwart nu dus. Er is geen voeding meer - de 135V is ongeveer 0, de 45V is ook veel te laag. Voeding los gehaald, weerstand van de demagnetisatie eraf (ik heb opgelet
) lamp eraan. Dat werkt prima. Hal uur aan laten staan, geeft geen krimp.
In het toestel hoor je als je 'm aan zet (zonder demagnetisatie aangesloten) de hoogspanning opkomen. Het klinkt alsof ergens een schakelende voeding het zwaar heeft - frequentie ligt wat laag. Dat duurt heel even (ik schat minder dan een halve seconde), waarna de boel 'uit' gaat.
Tips wederom meer dan welkom - ik ben best op dit toestel gesteld, dus wil 'm graag weer aan de gang hebben...
[edit 17:35]
De 135V is wat laag - iets van 128-129V. Onder belasting verandert er weinig aan. De -30V (die vanaf dezelfde wikkeling komt) is wat hoog (of eigenlijk: laag, het spanningsverschil is te hoog, waardoor de spanning te laag wordt). Da's raar. D651 zou volgens de service manual een ERD28-06S moeten zijn. Als ik op de scope naar de 135V kijk, dan is die (belast met een gloeilamp) mooi vlak (0.4Vtt rimpel, zo lijkt het). Als ik naar de spanning over die diode kijk, dan zou je verwachten dat in doorlaat de spanning min of meer 0 is (er wordt 1.1V gespect). Het lijkt echter 0.2div te zijn, bij 50V/div zit je dan op 10V ofzo. Het ding wordt echter niet warm (dat zou je verwachten bij een dergelijke spanningsval). Ik heb er een byv95c aan parallel gezet. Dat maakt geen snars uit (op de scope).
Eens een andere probe gepakt. Dan is de spanning wel ongeveer 0 (voor zover je dat op 50V/div kunt aflezen... Lekker, zo'n probe die...)