Hallo iedereen,
Het is weer tijd om een van mijn lange-termijn projecten op te pakken. Ik heb een tijd geleden een Dynacord P550 en P1050 gekocht via marktplaats. Beiden defect. De P550 was in een mum van tijd gerepareerd: de brugcel was kapot.
Echter, de P1050 is een ander verhaal. De versterker kwam niet uit protect. Na een beetje zoekwerk met het schema erbij bleken twee weerstanden die in serie met het relais staan, doorgebrand te zijn. Deze heb ik vervangen en de versterker kwam netjes uit protect. Echter, nu blijkt er een tweede probleem te zijn. Zodra ik het volume slechts een klein beetje open draai, wordt de limiter actief (nog geen 1 W uitgangsvermogen). Om te kunnen bepalen waar deze door geactiveerd wordt, heb ik de CA3080 eruit gesoldeerd. Nu blijkt dat er een hele hoop vervorming op het uitganssignaal komt. Het lijkt sterk op crossover-vervorming. Ik heb echter de bias gecheckt en die klopt (heb ook al een hogere bias geprobeerd). Het vreemde is dat beide kanalen hetzelfde euvel vertonen. Ik zou zeggen dat dat betekent dat er een gemeenschappelijk deel kapot is (aangezien het hoogst onwaarschijnlijk is dat er op twee verschillende plekken op hetzelfde moment precies hetzelfde euvel optreedt). Ik kan mij echter niet bedenken wat dit dan zou moeten zijn. Alle voedingsspanningen zijn in orde.
Scoopplaatje:
Ik zou echt heel dankbaar zijn als iemand me een stukje richting de oplossing kan duwen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Klopt ja. Ik heb al een hele tijd geleden een keer email-contact met hem gehad. Hij weet inderdaad erg veel van Dynacord. Ik denk dat hij vroeg of laat vanzelf wel uit zal komen bij dit topic en zijn reactie achter laat.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Vroeg of laat is nu al
.
Je zegt dat je dit probleem hebt op beide kanalen. Heb je alle voedingsspanningen nagemeten op oscillatie? Met in het bijzonder de logica die de opamps aan de processor print voed.
Heb je ook gemeten wat er voor signaal de eindtrap PCB in komt?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (14%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Dat is snel:P Fijn dat jullie mij willen helpen.
Het signaal op bijvoorbeeld C4 is nog een onvervormde sinus. Ik heb trouwens de complete voorversterker al eens uitgewisseld met die van mijn P550, om dat stuk helemaal te kunnen uitsluiten.
Die voedingsspanningen nameten op oscillatie is wel een goeie. Ik heb net even vluchtig gemeten en ik kan niet een twee drie een oscillatie ontdekken, maar ik zal dit nog een keer iets grondiger checken. Heb je ervaring met oscillatie op de voedingsspanning in deze versterkers? Zo ja, kun je je herinneren in welk frequentiegebied dit ongeveer plaats vond? Dan kan ik daar iets gerichter naar zoeken.
DJohnny
Als het op C4 nog in orde is dan kun je er denk ik vanuit gaan dat je logica voeding oscillatievrij is. Nu heb ik ooit een soortgelijk geval meegemaakt. Een andere "reparateur" had de twee 10-polige stekkertjes op het logicaboard omgewisseld en daarbij ging er veel stuk wat in zowel de -15 en +15 volt lijn zat. Wanneer de amp uit zijn protect komt bij het opstarten lijkt het logicaboard in orde te zijn, maar wellicht zijn er wat opamps op het mainboard gesneuveld.
Even met je scoop het signaal volgen en kijken waar het misgaat.
Werkt de limiter wel? Dit is te testen door de testconnectoren op het mainboard ritmisch te openen en te sluiten (met een draadje of als je er nog pinheaders op hebt zitten met een schroevendraaier) en te luisteren of je "plop" op de uitgang hoort.
Daarnaast niet zomaar meer de 2 boarden uitwisselen, desondanks het board van de P550 er hetzelfde uitziet, zijn er een aantal componenten met verschillende waarden betreffende het uitgangssignaal en de limiter instellingen!
Nadat het project een jaar heeft stilgelegen heb ik deze vakantie weer met frisse tegenzin een blik in de versterker geworpen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de elco'tjes op het mainboard te vervangen. Dit lostte het probleem op. Verklaren kan ik het niet echt. Misschien een koppelcondensator die DC lekte? Frappant is ook het feit dat beide kanalen hetzelfde euvel vertoonden.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Mooi dat hij weer speelt en ook mooi dat je het resultaat doorgeeft.
Wie weet kan er ooit nog iemand iets met deze info.