hallo,
Ik zit dus met het volgende probleem, ik heb hier een simpel drie kanaals mengpaneeltje liggen (een XXL PowerSound TMX-2211, Zelfde als de gelijknamige Skytec) en deze moet in een kratradio komen. Echter zie ik dat dat ding dus AC gevoed is (Raar voor een mengpaneel maar afijn). Nou lijkt mij dat er ergens in het mengpaneeltje een gelijkrichter zit die ik er gewoon uit kan slopen, ik heb alleen geen idee hoe dit werkt. Mijn vraag is dus ook of iemand dit eerder gedaan heeft, en zo ja hoe dit moet. Ik zal het mengpaneeltje even open schroeven en een paar foto's van de binnenkant maken en deze even hier posten.
Alvast bedankt.
//Edit
En hier dan de Foto's
En eentje van de kant waar de vermoedelijke gelijkrichter zich bevind:
Progger
GMT+1
zoek het schema op of teken het uit.
er is best een argument voor AC, namelijk het is daarmee mogelijk om via een centertap zowel positieve als negatieve voeding te leveren.
vooral opamps gebruiken dit.
dus, kijk eens naar de print, plaats duidelijke foto's, of teken de onderdelen uit.
als er geen centertap aanwezig is, dan kun je gewoon DC op de brugcel zetten.. je verspilt wat vermogen door de dioden, maar ik hoop dat dat ding sowieso geen vermogen vreet.
Foto's toegevoegd, mochten deze niet duidelijk genoeg zijn dan zal ik even een camera pakken i.p.v. mijn telefoon.
@Progger
Testen met een DC voeding al geprobeerd, echter gaan dan alleen alle VU lampjes branden (komt geen geluid uit voor de rest werkt er ook niets).
//Edit: Typo
Progger
GMT+1
ik zie D1 en D2. hiermee wordt de spanning gelijkgericht. (waarschijnlijk, want ik zie niet hoe ze verbonden zijn)
kun je een foto van de achterkant van D1,D2, en D3 plaatsen?
(overigens zie ik dat de 4556AD opamp dubbele voeding nodig heeft, dus best kans dat het zo niet werkt.)
kijk ook even of er nog onderdelen aan de onderzijde zitten, en zet die ook op de foto.
[Bericht gewijzigd door Progger op (36%)]
@Progger
Aan de onderkant zitten geen componenten, de gevraagde foto is toegevoegd aan de eerste post.
Progger
GMT+1
Ik zie dat de 2 condensatoren boven de D3 (C35/C36??) worden opgeladen door D1 en D3. er komt dus positieve spanning op de ene, en negative spanning op de andere (omdat ze omgekeerd zitten)
meet de spanning eens over die C's als de originele 12v erop zit. (dus min/zwart op het buitenste spoor, rood omste beurt op D1 en D3 zetten.
waarschijnlijk heb je dus +12 en -12 volt. mischien kun je hier iets mee, maar dan zal je eerst naar 24 volt moeten:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/103/voedingen/enkele-naar-d…
ik moet er vandoor, maar ik zal er nog eens over nadenken.
Helaas kan ik agv. de gekozen imagehoster de foto van de onderkant van de print niet zien.
Als ik het moet doen met de informatie die ik op de foto van de bovenkant zie en de melding dat er op de onderkant van de print geen onderdelen zitten, dan vraag ik me toch één ding af: waar zit(ten) de regulator(s)?
Wat ik me kan bedenken als er echt AC binnenkomt is dat het SIL-IC dat tussen C29 en een schuifpotmeter inzit een (dubbel) regulatortje is.
Of als er een enkele DC-voedingsspanning binnenkomt er door een opamp een kunstmatige nul gemaakt wordt, maar dan kan ik de constructie met de twee elco's en de twee diodes net na de adapter-entree weer niet plaatsen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij wordt er op de PSRR van de versterker vertrouwd om de brom weg te houden.
@Robbert, Van "12V wisselspanning" kan je makkelijk met vier diodes en een kleine condensator 12V gelijkspanning maken (of iets meer). In dit geval is conversie naar "DC" makkelijk: Gewoon 12V DC (of iets meer) op de ingang aansluiten: klaar!
Maar je kan ook met twee diodes, 2 iets grotere condensatoren zowel +12 als -12V DC uit je "12V wisselspanning" halen. Dat lijkt hier het geval te zijn. Dan is het niet triviaal om dat uit DC te voeden. Het makkelijkste is om met 2 12V accus de +12 en de -12 direct achter de diodes in te voeren.
De nummertjes op de koperzijde komen niet overeen, verwarrend.
D3 voed enkel de ledjes via de grote R aan de zijkant. Dit doet men apart tegen ratel.
D1 & D2 maken een sy voeding, na de buffer C volgt een R van 10 ohm en nog een tweede grote elco en dan gaat het gelijk de opamps in.
De spanning is niet gestabiliseerd, of er moet nog ergens een stel zeners zitten maar dan lijkt 10 ohm onwaarschijnlijk laag. Stabilisatie is niet per se nodig, de PSRR van opamps is goed en we hebben het hier niet over Hifi.
Om dit op een accu te laten draaien zou ik even meten wat de spanningen op de drie bufferelco's zijn bij gebruik van de netadapter. De twee positieve spanningen zijn simpel te maken, voor de LED's volstaat gewoon een extra R. Voor de negatieve spanning kun je een 555 pompje of een complete DC/DC converter gebruiken.
Veel stroom zal het niet zijn, deze kun je meten door de spanning over de 10 ohm weerstanden te meten.
[edit]
Je kunt alle diodes etc. overigens gewoon laten zitten, die doen geen kwaad.
Oké, net dus even gemeten met een multimeter, daar kwam het volgende uit:
Allereerst heb ik de voeding gemeten, deze kwam uit op 15.5vac, daarna heb ik achter D1 en D3 gemeten en kwam ik uit op 36.3vdc. Vervolgens heb ik ook C35 t/m C40 gemeten, hier kwam ik uit tussen de 18.3 en 18.6vdc. De voltages leken mij aan de hoge kant, dit zal wel komen omdat de voeding zelf ook meer dan 12vac levert.
Daarna alles gemeten met een DC voeding, dan komt er achter D1 en D3 nog 10vdc uit en bij de condensatoren nog 1 tot 1.5 volt.
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
Alvast bedankt.
Ik zal ook even het laatste plaatje in orde maken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat is de spanningsval over de 10 ohm weerstanden?
Zomaar op DC aansluiten lijkt me niet handig bij dit apparaat.... Mogelijk vind ie dat niet leuk.
De 15V AC wordt gelijkgericht. Dan krijg je de topwaarde: 21V. Daar gaat dan een diode drop vanaf, dus zou je rond de 20V verwachten. 18.3 vind ik voldoende in de buurt.... Kan best. (kennelijk zakt je AC voeding al van 15.5V naar 13.3V in als ie door het mengpaneel belast wordt. Of zoiets...)
Blijft: Wat is de stroom die het ding gebruikt. Ofwel multimeter in stroomstand in serie, ofwel de spanning over de 10 ohm weerstanden meten.
Mijn gok: Hij zal het ook wel doen op (12V, 0V, -12V). Maar niet op (12V, 0V, 0V) zoals jij geprobeerd hebt....
Veel ingewikkelder dan zo zal het niet zijn dan:
Ombouwen naar een enkele DC-voeding is best mogelijk, maar dat leg je hier niet eventjes zodanig uit dat het voor de TS een pasklare oplossing is.