Ik heb hier een Dynacord PM1000 staan met defecte DSP processor.
Volgens de gebruiker deed de galm het niet maar wel het display dat 55 55 aangaf, na een reboot blijft ook het display uit.
Dit is het bordje
Het ICtje 5 bovenin het midden moet van 5VDC 3.3VDC maken maar dit is 5VDC op alle 3.3VDC plekken. Is het zo dat dan alles stuk gaat dat alleen 3.3VDC moet krijgen of gaat het DSP IC in een soort shutdown totdat de spanning weer klopt?
Er is niks verbrand en ik meet ook geen sluiting in de voltage regualtor. Type is MC340 64P, maar kan geen info vinden erover.
Iemand ervaring met DSP spul?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat ic is een undervoltage sensing circuit:
1-ste hit op google:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MC34064-D.PDF
Hoe weet je dat alles op 3V3 loopt?
Ik denk namelijk van niet, alles is 5V als het MC.. IC-tje een 5V versie is.
Misschien komt er geen reset uit, probeer pin 1 van dat ding even tegen massa te leggen en weer loslaten (even in het datasheet kijken welke pins). Buitenste twee pins dus.
Als het ding dan goed opstart is deze reset supervisor stuk.
Tja, dat had ik ook gegoogled.
Maar ik heb het service manual dat aangeeft dat IC5 een 3.3VDC regulator is. In het schema maakt deze van 5VDC 3.3VDC.
Maar misschien heb ik het verkeerde schema. Ik vond het al zo'n klein ding.
de pinout klopt ook niet nu ik de massa meet.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Voor zover ik weet zijn de FX pcb's van de Powermate 1 en 2 hetzelfde. Hij zit ook in de CMS 1 en 2 reeks.
@TS: heb je de 2 spoeltjes op de SMD zijde al eens nagemeten? Daar heb ik in het verleden wel wat gedonder mee gehad.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
IC5 lijkt me een beetje klein voor een 5V -> 3V3 regulator.
Het kan wel want er zijn ook 78L05 chippies in die behuizing maar het nummer vind ik te verdacht voor een regelaar.
Verder kan het een vertaalfout zijn een "voltage supervisor" in een andere taal (Chinees/Japans??) kan makkelijk foutief vertaald zijn.
Heb ik al vaker meegemaakt.
Begin eens van de andere kant: Wat hangt er precies aan dat chippie en wat zijn de typenummers daarvan.
Of die moet misschien alleen de core van de DSP voeden.
Wat is IC9/10/11 als dat normaal 5V spul is weet ik genoeg.
Ook het feit dat er een normale UV EPROM op zit geeft mij een gevoel dat alles gewoon 5V is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Half off topic: Dynacord is tegenwoordig van Bosch, maar hoe zat dat vroeger, en ten tijde van dit apparaat?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Toen de PowerMate's op de markt kwamen (begin 90) viel Dynacord (samen met EV, Klark Technik, DDA en nog wat ander merken onder de EVI/Telex groep.
@TS
Bij mijn vorige bericht helemaal vergeten te vermelden: af en toe hadden de sockets waar de EEPROM inzit wat nukken. Een keer de EEPROM eruit trekken, eventueel contacten reinigen en de EEPROM er weer in steken wil ook nog wel eens helpen.
Edit
Ik heb (mocht het nodig zijn) de schema's van deze FX. Het IC is een MC34064, een zgn. undervoltage sensing circuit transistor.
Zie HIER
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het gevoeligste component dat ik zie zitten is de EPROM. Even lichten en terug steken, zoals DJonny al zei kan helpen, maar hij kan ook corrupt zijn. Wissen en een donor zoeken te kopiëren kan misschien ook helpen.
henri62
Op 25 november 2013 21:45:11 schreef DJohnny:
Het IC is een MC34064, een zgn. undervoltage sensing circuit transistor.
Zie HIER
Zei ik dat al niet????
Maar ondertussen van de TS niks meer gehoord wat voor IC er nu op zitten.
Het eprom voetje zou inderdaad ook kunnen, maar dit is er een met gedraaide busjes en die zijn over het algemeen goed.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]
Ok, ik heb dus het verkeerde schema, er is geen 3.3VDC maar alles werkt op 5VDC.
Heb de EEPROM even gereseat maar dat helpt niks.
De spanning is 4.98VDC en de reset geeft 4.79VDC aan de DSP56004, lijkt me dan allemaal prima.
Ben bang dat ik er niks meer mee kan.
DJohnny
Op 26 november 2013 11:22:35 schreef DJohnny:
Heb je de spoeltjes nog gecheckt?
Zijn dat FL1 en FL2? ik meet daar een kortsluiting, lijkt me dan ok?
henri62
Heb je geprobeerd even zelf een reset te maken zoals in de bovenste post staat. Even met een pincet de reset supervisor pinnetjes 1/3 doorverbinden.
P.S. Een "kortsluiting" op een spoeltje meten is goed.
Anders kun je nog meten of de Xtal oscillator het nog doet, daar heb je wel een scoop voor nodig.
Op 26 november 2013 20:54:53 schreef henri62:
Heb je geprobeerd even zelf een reset te maken zoals in de bovenste post staat. Even met een pincet de reset supervisor pinnetjes 1/3 doorverbinden.
Jep, maar helpt niet
P.S. Een "kortsluiting" op een spoeltje meten is goed.
Meestal wel maar ik heb geen schema, misschien moeten ze een hoge impedantie hebben. Maar zoals ik het printje een beetje kan volgen moeten het HF ontstoor spoelen zijn voor de 5VDC
Anders kun je nog meten of de Xtal oscillator het nog doet, faar heb je wel een scoop voor nodig.
Ik meet keurig 2.2 VDC op beide aansluitingen zoals wel vaker, en ik meet met mijn scoop een HF signaal maar mijn scoop gaat maar tot 40MHz maar is een mooie oscillatie.
Het display krijgt keurig 5VDC en het multiplexed signaal komt van het DSP IC waar de klokfrequentie vandaan komt.
Ik ben van mening dat het reset signaal hoog moet zijn om het DSP IC te laten werken. 0 VDC is dus een reset.
Ik zit vast met mijn ideeën, het gaat hem niet meer worden denk ik.
Of heeft er iemand nog een goed idee? zou zo'n printje nog ergens te krijgen zijn?
Anders moet ik het opgeven, en dat haat ik als dat gebeurt ):
http://www.electricsound.com/en/
Email: info at serviceandmore punt eu
Tel: +31(0)36 5359000
Fax: +31(0)36 5359001
Als je de importeur zoekt voor een nieuwe print.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (35%)]
Ik heb gebeld en het printje is nog leverbaar maar kost iets meer dan 300 euro ex btw. Stel dat ik hem laat sturen en het werkt nog niet is mij een te groot risico, ik heb geen schema van het ding.
Ben bang dat hij retour moet.
DJohnny
Schema kan ik je wel aan helpen.
Nu weet ik het alleen niet zeker meer, maar zat er rondom de display's op het mainboard ook nog wat IC spul? Of ben ik abuis met een ander model...? Maar zo ja, misschien dat daar wat mis is?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (75%)]
weet ik niet, ik moet daarvoor de hele tafel los halen, en dat is me te veel werk. Dat zou keurig in het schema moeten staan, maar de klacht was dat eerst alleen de echo niet werkte en na reboot ook het display niet meer.
Ik kan er verder denk ik weinig mee. De eigenaar komt het deze week halen en dan ben ik er klaar mee.
DJohnny
Valt best mee hoor! Kwestie van de bovenkant losmaken (wat je al hebt ivm demontage van het fx board) en daarna de knoppen van de master PCB lostrekken (faders, potjes en de EQ). Aan de andere kant alle M4 borgboutjes en de bandkabeltjes lostrekken en je hebt hem los. Valt best mee.
Ik weet niet waar je klant woont, maar anders wil ik er best wel eens naar kijken.
Het IC voor het Display is een 4 segment LED driver SAA1064, een multiplexer met bus input. Zit ook op een los printje aangesloten via 4 aderige bandkabel baar het fx board.
meet gewoon 5VDC en de 2 torretjes zijn goed.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (23%)]
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Heb een Frequentie gezien op de scoop die een keurig signaal gaf maar niet in golf vorm te zien. Deze golf was dus ver boven mijn scoop en alleen te zien in een vullende amplitude.
Zou het kristal stuk zijn? heb nog nooit gezien dat deze een andere waarde oscilleert als deze stuk zou zijn.
Had ergens in het mk3 schema gezien dat het 90 MHz zou moeten zijn.