Als vervolg op mijn andere post :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1568381#1568381
Nu mijn vraag :
Ik heb een "nieuw" microsetje gekocht dat in tegenstelling tot de oude set achterop ook een aantal ventilatie spleetjes heeft aan de bovenkant.
Aan de zijkant en achterkant zitten ook spleten.
Hoe cruciaal is het dat de / zo'n set (veel) ruimte aan de bovenkant heeft?
Nu is het ruim een cm aan de bovenkant en bij andere kanten rondom is er zo'n 10 cm vrije ruimte.
Ik kan eventueel die ruimte vergoten maar dan moet ik de kast wat verbouwen.
Het merendeel van de tijd gebruiken we de radio (gemiddeld 1 a 3 uur per dag) en af en toe draaien we een cd. Dat draaien duurt nooit langer dan 1 a 2 uur.
Advies en tips zijn welkom.
EricP
mét CE
Warmte komt daar sowieso (uit) , ook al zou ik 'm los op een tafel zetten.
Het gaat mij erom of er per se van alle kanten (veel) ruimte moet vrij blijven voor ventilatie in combinatie met het matige gebruik.
Alleen die paar ventilatiespleten bovenaan hebben dus minder ruimte , ruim een cm.
op laag volume zal het niet zo veel uitmaken, en als je hem even hard hebt staan ook niet. Maar als je de halve dag aan het beuken bent zou ik er wat aan doen. En die dingen zijn toch beveiligd tegen oververhitting?
mvg.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De meeste apparatuur gaat dood aan defecte elco's.
Elco's gaan vooral dood van de veel hitte.
Het moet vaak allemaal zo klein mogelijk.
Het moet een hoge WAF hebben en koelprofielen scoren daar laag.
Tel dit bij elkaar op en trek je conclusie 
(uit je andere topic, bij video's en magnetrons stonden de VFD's 24/7 aan en die gingen echt wel langer mee dan 3 jaar ( en 2 uurtjes per dag )
EricP
mét CE
Warmte komt daar sowieso (uit) , ook al zou ik 'm los op een tafel zetten.
Je hebt warm en warm. En ik denk dat als je enige moeite doet, dat je ook prima snapt wat ik bedoel.
Als het altijd warm is, dan is de koeling hoe dan ook onderbemeten.
Het aller beste is waarschijnlijk open luchtstroom van 15 graden of nog kouder. Zomers is het natuurlijk makkelijk 25-30 graden, dat is al een erg groot verschil in
Hoe is de situatie verder? is het een gesloten kast, gesloten achterkant, kan je een paar ventilatiegaten maken in de achterkant van de kast of zitten die er al?
Het gaat hier niet om zeer kostbare kritische apparatuur, ik zou hem dus lekker zo gebruiken. Als je het niet meer kan/wil aanraken of je gaat iets ruiken dan wordt het wel echt te heet. Als je een thermometer erop legt die onder de 45 graden blijft dan zit je zeker goed. Hou wel rekening met de zomer, deurtjes, verwarming of andere apparatuur in de kast.
Door omstandigheden kan ik nu pas reageren.
Ik zal toch maar proberen zoveel mogelijk ruimte / ventilatie te creëren.
De kast staat als het apparaat speelt altijd open , dus er kan vrijelijk koele lucht bij komen.
Mijn dank voor de tips en het advies!!
Hoogte van de planken in de kast wat aangepast en verzet en nu heeft de set volop/ genoeg ruimte.
Eind goed al goed.